۲۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۸۰۰۲۰۳
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

تولید بیش از ۱۱ هزار اثر پژوهشی در حوزه علمیه طی سال گذشته/ گامی به‌سوی نظام آموزشی پژوهش‌محور

تولید بیش از ۱۱ هزار اثر پژوهشی در حوزه علمیه طی سال گذشته/ گامی به‌سوی نظام آموزشی پژوهش‌محور
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: تقویت گفتمان علم دینی در برابر علوم وارداتی و تبدیل معارف به الگوهای حکمرانی از اهداف اصلی پژوهش حوزوی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره علامه حلی که صبح امروز در مدرسه معصومیه قم برگزار شد با تأکید بر جایگاه راهبردی حوزه، این نهاد را مغز فکری نظام اسلامی خواند که واحدهای آن دارای ترازی بین‌المللی هستند.

وی با انتقاد از محدود دیدن حوزه به آموزش، حوزه علمیه را سپاهی اندیشمند در برابر جریانات جهل جهانی توصیف کرد و پژوهش را رکن اساسی و ثمره درخت تناور حوزه معرفی کرد.

مقابله با علوم وارداتی و تدوین الگوهای حکمرانی

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، تقویت گفتمان علم دینی در برابر علوم وارداتی را یکی از وظایف کلیدی پژوهش حوزوی دانست و تصریح کرد: پژوهش اصیل باید دانش‌هایی چون فقه، کلام و اخلاق را به الگوهای عملی در عرصه‌های حکمرانی، قانون‌گذاری و نظام تربیتی تبدیل کند تا حوزه در جایگاه رهبری جریان علم کشور قرار گیرد.

وی همچنین بر نقش نقادانه حوزه در ارائه نقدهای بنیادین به مبانی علوم انسانی رایج و پیشنهاد الگوهای جایگزین اسلامی برای ترسیم افق تمدن نوین تاکید کرد.

نهادینه سازی فرهنگ پژوهش و اهداف جشنواره

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در تمام سطوح مدارس علمیه را ضروری خواند و ایجاد نظام آموزشی پژوهش‌محور را از اهداف اصلی برشمرد.

وی راهکارهای تحقق این امر را برگزاری دوره‌های آموزشی جدی، شناسایی طلاب مستعد، فراهم کردن فرصت‌های مستقل و شبکه‌سازی پژوهشگران جوان و بازنگری نظام ارزیابی پژوهش‌ها دانست.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، جشنواره علامه حلی را مهم‌ترین اقدام عملی در این راستا معرفی و اعلام کرد: در سال تحصیلی گذشته، بیش از ۱۱ هزار اثر پژوهشی توسط طلاب و اساتید تولید شده است که حدود ۷ هزار طلبه در آن مشارکت داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به تقدیر از قریب به ۹۰ استعداد علمی در این دوره، تأکید کرد: این رویداد نباید صرفاً یک رقابت سالانه باشد؛ بلکه باید به سامانه‌ای جامع، مستمر و توانمند ارتقا یابد تا سکوی نظام‌مندی برای شناسایی و پرورش پژوهشگران جوان باشد و هدف اصلی آن تبدیل هر مدرسه علمیه به یک کانون پژوهشی محقق شود.

ارسال نظرات