۲۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۸۰۹۳۳
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم:

حضرت عباس تبلور و تجسم عالی مکتب امام حسین است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: تبلور و تجسم عالی مکتب امام حسین(ع) در وجود مبارک حضرت عباس(ع) جلوه‌گر شده است.
علمدار كربلا


حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک فرا رسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه اظهار داشت: چنانچه در دعای شریف ماه شعبان می‌خوانیم «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ ‏وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَاَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ» این ماه منصوب به پیامبر اکرم(ص) و محل رفت و آمد فرشتگان است.

وی با اشاره به این‌که ماه شعبان تنها ماهی است که شهادت ندارد و ولادت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و میلاد با سعادت قطب عالم امکان در این ماه واقع شده است، گفت: رحمت خداوند بر مسلمانان با وجود نازنین این بزرگواران کامل شد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، معرفی توحید را رسالت همه پیامبران الهی دانست و یادآور شد: خلاصه‌ای از تمام زحمات انبیای الهی برای برپایی قسط و عدل و اجرای برنامه‌های الهی در زمان رسول اکرم(ص) انجام و آنچه برای برپایی توحید بوده شکل گرفته و در زمان ائمه اطهار(ع) نیز ادامه یافته است.

وی در ادامه با اشاره به مقام و عظمت امام حسین(ع)، خلائق را از وصف این مقام عاجز دانست و با بیان این‌که حضرت امام حسین(ع)، افزون بر رسالت همه انبیا و اولیای الهی، رسالت دیگری را به عهده داشت، خاطرنشان کرد: تمام انبیای الهی موظف به بیان اصل احکام و توحید بر موازین قسط، عدل و حکمت بودند، اما رسالت دیگر امام حسین(ع)، محبت به همه مسائل اسلامی و احکام الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی فقیه یزدی ادامه داد: موازین قسط و عدل با موازین لطافت، عطوفت و مهربانی ارتباط پیدا می‌کند و در ادامه به مکتب امام حسین(ع) مرتبط می‌شود، از این رو خلاصه برنامه همه انبیای الهی در وجود نازنین امام حسین(ع) خلاصه می‌شود و عقل، علم و حکمت با مکتب امام حسین(ع) جنبه عاطفی و مهربانی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به محبت امام حسین(ع) و نفوذ آن در دل‌های مؤمنین، اظهار داشت: محبت امام حسین(ع) در دل همه مردم از کوچک و بزرگ نفوذ کرده و این علقه و ارتباط عاطفی تنها با مکتب امام حسین(ع) مرتبط است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولد حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) در روز چهارم ماه شعبان و مقام والای آن حضرت، گفت: امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) را به عنوان فرمانده جنگ انتخاب می‌کنند و مقام با عظمت علمداری کربلا را به ایشان می‌دهند.

وی با بیان این‌که نام علمداری لقب با عظمتی است که تنها به حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) داده شده و در هیچ روایتی مقامی بالاتر از مقام حضرت عباس(ع) در بین شهدا نیامده است، تصریح کرد: تبلور و تجسم عالی مکتب امام حسین(ع) در وجود مبارک حضرت عباس(ع) جلوه‌گر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی فقیه یزدی با اشاره به بصیرت دینی حضرت عباس(ع)، تمام برنامه‌های اسلام را متکی به بصیرت دانست و با تأکید بر این‌که بدون بصیرت معرفت عالی برای درک عمیق معارف الهی حاصل نمی‌شود، ابراز داشت: حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) در شناخت صحیح راه‌هایی که به دین و حقیقت منتهی می‌شود،‌ بصیرت داشت. /920/ت302/ع

ارسال نظرات