۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۸۱۷۳۴
ظهور آغازی دوباره(25)؛

پژوهشگر عرصه مهدوی: بدون‌ مراجعه به روایات نمی‌توان معارف مهدوی را استخراج کرد

خبرگزاری رساـ عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن گفت: بدون مراجعه به روایات نمی‌توان در مورد معارف مهدوی به فهم دقیق و صحیحی دست یافت.
پژوهشگر عرصه مهدوی: بدون‌ مراجعه به روایات نمی‌توان معارف مهدوی را استخراج کرد
حجت الاسلام جواد جعفری، معاونت پژوهش مؤسسه آینده روشن، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یکی از راه های شناخت موضوعات اسلامی از جمله مهدویت مراجعه به قرآن است، که می توان 400 تا 500 آیه از قرآن را مهدوی دانست که فراوانی آیات، اهمیت این موضوع در قرآن را نشان می دهد.

وی ادامه داد: اگر به آیات قرآن توجه کنیم می بینیم که قرآن در چند محور، حضور دائمی حجت در جامعه بشری، غیبت امام زمان(عج) و ویژگی‌های حکومت امام زمان مطالبی را بیان می‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم‌ بیان داشت: قرآن و عقل اصول و کلیات معارف مهدوی را بیان و اثبات می کنند و آنچه عهده دار بیان جزئیات و شرح کلیات معارف مهدوی است، روایات رسیده از پیامبر و امامان(ع) است؛ بنابراین بدون مراجعه به روایات نمی توان در مورد معارف مهدوی به فهم دقیق و صحیحی دست یافت و این نکته نشان گر اهمیت و ضرورت بحث روایی در مهدویت است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن بیان داشت: باید توجه داشت که روایات مهدوی(عج) به گونه ای است که بیش از شصت و دو تن از دانشمندان اهل سنت به متواتر بودن این احادیث در کتاب های خود تصریح کرده اند.

این محقق عرصه مهدویت ادامه داد: با دقت در روایات می بینیم، رسیدن امداد الهی برای امام، تعداد یاران اولیه که 313 نفر عنوان شده، محل بیعت آنان که در مسجد الحرام بین رکن حجر الاسود و مقام ابراهیم است، نعمت‌های فراوان در دوران امام، خارج شدن ثروت‌های زمین برای امام از روایات فریقین استفاده می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بحث انتظار و وظیفة در دوران غیبت، فارغ از این‌که ریشه در وظیفه شناسی و آگاهی و بصیرت به تکلیف دارد، در روایات جایگاه مهمی دارد و فهم صحیح آن ما را از انحراف در اندیشه و عمل باز می‌دارد و این ضرورت تبیین بحث های انتظار را می‌رساند.

وی در پایان گفت: انتظار این خصیصه را به همراه دارد که سبب می‌شود منتظر در تمام حالات به فکر امام زمان خود بوده و بین خود و امام سنخیت ایجاد کند، یعنی با ذکر مدام، شخص در راه اصلاح خود گام برداشته و آمادگی فردی و اجتماعی برای ظهور را در خود نهادینه می‌کند. /909/ت302/س

ارسال نظرات