۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۸۷۰۴۶

زندگینامه و کرامات حضرت معصومه بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه حضرت معصومه(س) با عنوان گوهر قم در پایگاه راسخون منتشر شد.
حضرت معصومه س


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زندگی نامه، فضایل و کرامات حضرت معصومه(س) با انتشار ویژه نامه گوهر قم در پایگاه اطلاع رسانی راسخون مورد بررسی قرار گرفت.

 این ویژه نامه دارای بخش هایی همچون نظرى بر اسامى و القاب حضرت فاطمه معصومه(س)، جلوه های هنر در صحن و سرای حضرت معصومه (س) و کرامات معصومیه (س) است.

در بخشی از زندگینامه حضرت معصومه(س) می خوانیم: یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنى عباس اظهار مى کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهلبیت که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.
به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسید: از این شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که مى فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند.

اذن دخول، ویژگیهاى حضرت معصومه (س)، الفبای فرهنگ معصومه (س)، پاسخ به مقاله یک سایت اهورایی، نوگل بوستان ولا و ستاره تابناک فضایل از دیگر مقالات این ویژه نامه است که در بخشی ازمقاله اخیر می خوانیم: عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت.
 فاطمه معصومه(س) را بانویی غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتیها و شبنم معطر آفرینش می شناسند و شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا(س) در او تجلی یافته است. بر اساس پاره ای از روایات، این لقب از سوی امام رضا(ع) به ایشان داده شده است؛ چنانکه علامه مجلسی در این خصوص می گوید: هنگامی که یکی از محدثان برجسته قم، به نام «سعد بن سعد» به محضر مقدس امام رضا(ع) شرفیاب می شود، امام هشتم خطاب به ایشان می فرماید: «ای سعد !از ما در نزد شما قبری است». سعد می گوید: فدایت شوم !آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر(س) را می فرمایید؟ می فرماید: آری، هر کس او را زیارت کند، در حالی که به حق او آگاه باشد، بهشت از آن اوست.

اشعار، کتاب گوهرقم، کارت پستال و پیامک میلاد از دیگر بخش های این ویژه نامه است.

این ویژه نامه در پایگاه راسخون به نشانی
http://rasekhoon.net قابل دسترسی است. /909/پ203/ع

ارسال نظرات