۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۸۷۵۹۱
پژوهشگر دینی:

نوآوری پژوهشی نباید بهانه ای برای پر رنگ شدن متشابهات شود

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی بیان داشت: پژوهشگر باید قبل از تحقیق در جزئیات، کلیات و مسلمات بحث را آموخته باشد.
علي اكبر مهدي پور


حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور، پژوهشگر حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا،بیان داشت: پژوهش در حوره دارای سابقه طولانی است و همیشه بر روی متون اصلی کار شده و مصادر مورد بررسی قرار می گرفته است.

وی بیان داشت: نوع دیگری از پژوهش به صورت بررسی یک موضوع در مصادر گوناگون و بررسی ریشه، دامنه و حواشی آن بوده است.

این محقق برجسته حوزوی بیان داشت: امروز با کمال تاسف با وجود این همه امکانات، گاهی پژوهش هایی نوشته می شود که دارای مشکلات اساسی است.

وی در ادامه گفت: در برخی پژوهش ها می بینیم که وقت کافی گذاشته نشده و در برخی دیگر، محقق دارای پیش فرضی بوده و به دنبال اثبات آن بوده است در حالی که تحقیق باید ما را به نتیجه برساند.

این نویسنده کتب دینی در بیان آسیب های پژوهش های حوزوی بیان داشت: نوآوری به طور قطع مطلوب و پسندیده است اما گاهی این بهانه ای می شود تا اعتقادات اساسی زیر پا گذاشته شود.

وی بیان داشت: برخی سراغ مشتبهات رفته و با پر رنگ کردن آن محکمات را زیر سوال می برند که به عنوان مثال در سال های اخیر کتاب های زیادی درباره آسیب شناسی مقاتل عاشورا نوشته شده است که به اعتقاد من این‌ها خود بزرگ ترین آسیب را رقم زده اند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی به لازمه پژوهش خود واقف نیستند و فکر نمی کنند که اگر فلان قضیه را در حوادث عاشورا تکذیب کردند آیا مخاطب در سایر گزینه‌ها شک نمی کند.

وی بیان داشت: نباید مطالب جزئی را فدای مسائل کلی کرد بلکه باید با تشخیص و دید جامع به تحقیق پرداخت.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه آموزش بر پژوهش مقدم است، بیان داشت: پژوهشگر باید قبل از تحقیق در جزئیات، کلیات و مسلمات بحث را آموخته باشد.

وی اظهار داشت: افرادی که می خواهند راجع به متون کهن کار کنند باید یک اشراف کامل به مولف و تاریخ کتاب داشته باشند تا در دام تحقیقات بی فایده نیفتند.

این نویسنده کتب علمی حوزوی بیان داشت: یکی از علما دو سال بر روی یک کتاب کار کرده بود و به این تصور که کتاب برای فخر رازی است، شیعه بودن او را اثبات کرده بود اما بعد از مدت ها فهمید که کتاب برای مفاخر رازی بوده است.

وی بیان داشت: یکی دیگر از اساتید کتابی به دستش رسیده بود به نام هفت اقلیم و مولف را نشناخته بود و در مقدمه کتاب هم آورده بود که مولف ناشناخته است اما چون کتاب مناسبی است، آن را ترجمه و ویرایش کرده است که بعد از چاپ معلوم شد، ابن کتاب برای بهائیان بوده است.

این استاد حوزه بیان داشت: محققین باید تامل بیشتری درباره موضوعات پژوهش خود داشته و از صاحب نظران بهره گیرند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات