۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۸۹۹۱۰
معاون وزیر علوم:

ترویج اندیشه های دینی، روند اسلامی کردن دانشگاه ها را سرعت می بخشد

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر علوم به دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسلامی کردن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها باید با برنامه ریزی دقیق در دو وجه ظاهری و باطنی که همان تعمیق اندیشه های اسلامی و دینی در میان نسل جوان جامعه است، گام بردارند.
دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابلسر، علی اکبر متکان، معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امروز در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه مازندران، با بیان این که جنگ ما جنگ میان اعتقاد با بی دینی و بی تقوایی بود، گفت: حضور ارزشمند نیروهای بسیجی عامل پیروزی در جنگ تحمیلی بوده است.

وی با اشاره به این که اگر همانند سایر کشورها در نبرد با دشمن تنها با رویکرد کلاسیک وارد می شدیم نمی توانستیم حماسه جنگ را جاودانه کنیم.

متکان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر چه انقلاب ما انقلاب فرهنگی و ارزشی بوده است، اما با وجود منابع بسیار دینی، غنای تاریخی و فرهنگی نتوانسته ایم پس از سی سال در حوزه علوم انسانی نظریه پردازی کنیم.

معاون وزیر علوم همچنین به دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسلامی کردن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: انتظار می رود تا دانشگاه ها تا نسبت به برنامه ریزی دقیق به منظور اسلامی سازی در دو وجه ظاهری و باطنی که همانا تعمیق اندیشه های اسلامی و دینی در میان نسل جوان جامعه است گام بردارند.

وی با بیان این که امروز رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اسلامی کردن دانشگاه ها در دستور کار برنامه ریزان قرار گرفته است، ادامه داد: تحقق این موضوع مهم با نهادینه کردن اندیشه های اسلامی در دانشگاه ها اتفاق خواهد افتاد.

متکان در ادامه با اذعان به این که واژه های شهادت و جهاد از جمله مفاهیمی بوده اند که در جریان جنگ و انقلاب آنها را کاربردی کردیم، گفت: وجود یادمان شهدا در دانشگاه ها نمادی از حماسه و عزت و بهترین سند برای آیندگان است.

وی با ابراز خرسندی از تدفین شهدای گمنام در دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: این حرکت فرهنگی و ارزشی، زمینه ساز آشنایی نسل جوان با آرمان ها و دغدغه های جوانان سال های جنگ و حساسیت آنها برای استقلال کشور مان خواهد شد.

غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: باید اجاز دهیم تا تشکل های دانشجویی برای پی گیری منویات مقام معظم رهبری  روحیه مطالبه گری خود را حفظ کنند.

وی با نعمت دانستن روحیه نقد و نقادی در راستای اصلاح امور کشور افزود: بر این اعتقادیم، اگر انتقاد از زبان نیروهای خودی باشد بهتر از آن است که دشمنان با شیطنت به آن بپردازند. 

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری و سیاست وزیر علوم، برای پیشبرد اهداف فرهنگی، باید کرسی های نقد و نظریه پردازی در دانشگاه ها برگزار شود.

وی ادامه داد: اهمیت نقش اعضای هیأت علمی در تربیت نسل جدید بر کسی پوشیده نیست، زیرا معتقد هستیم اعضای هیات علمی در ارتقا و انجام فعالیت های فرهنگی نقش بسزایی دارند.

خواجه سروی بر بومی نگری فرهنگی در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: با توجه به فرهنگ غنی دینی و ملی می توانیم برنامه فرهنگی زیادی را در تقویم آموزشی جای دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: سیاست ما در حوزه فرهنگی از موضع ابتکار عمل است و دانشگاهیان باید در فضای آزاد به بیان عقاید بپردازند./950/پ202/الف
ارسال نظرات