۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۹۰۱۰۸
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد:

شکوفایی حوزه علمیه خراسان مدیون جامع‌نگری رهبر معظم انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان اظهار داشت: حوزه علمیه خراسان پویایی، بالندگی و سرافرازی خود را مدیون تفکرات و ژرف‌نگری‌های رهبر معظم انقلاب است.
حجت الاسلام علي اصغر تقوي، رييس مرکز فقهي ائمه اطهار مشهد،
حجت الاسلام علی اصغر تقوی، عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: اندیشه والای مقام معظم رهبری در تحول و به روز بودن حوزه‌ها پیشینه ای قبل از انقلاب اسلامی دارد.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با بیان این‌که حوزه علمیه خراسان پویایی، بالندگی و سرافرازی خود را مدیون تفکرات و ژرف نگری های حضرت آیت الله خامنه ای است، نقش ایشان را در بالا بردن سطوح علمی حوزه های علمیه بسیار مفید دانست و افزود: زعامت حوزه‌های علمیه از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی بسیار پربرکت و تحسین برانگیز است و ایشان در دوران رهبری خود جایگاه چشمگیری را برای حوزه های علمیه ترسیم کرده اند.

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های رهبر معظم انقلاب در قبل از انقلاب، بیان داشت: فعالیت های حضرت آیت الله خامنه ای و یارانشان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه علمیه خراسان بسیار چشمگیر و وسیع بود.

حجت الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: طلاب حوزه علمیه خراسان بر این باورند که اگر رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب در حوزه های علمیه به عرصه عمل برسد، دیگر دغدغه ای برای حوزه های علمیه کشور وجود نخواهد داشت.

عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان نوآوری و به روز بودن حوزه های علمیه را ضروری برشمرد و اظهار داشت: حوزه های علمیه باید لحظه به لحظه جامعه بشری را رسد و ارزیابی کنند و هیچ شبهه، سؤال و ویروسی در مقیاس بزرگ و کوچک، از دید تیزبین حوزه‌های علمیه بی پاسخ نماند.

ای پژوهشگر حوزوی در ادامه با بیان این‌که طلاب حوزه های علمیه باید شبهه شناس باشند، تصریح کرد: باید در حوزه های علمیه کارگروه ها و آزمایشگاه هایی جهت برسی و ارزیابی شبهات تشکیل شود و از وقوع، بروز و ظهور هر شبهه ای در جامعه جلوگیری کند.

وی در همین خصوص گفت: حوزویان باید در سطوح مختلف اجتماعی حضور پیدا کنند و مشکلات و گرفتاری‌های جامعه را شناسایی کرده و پادزهر آن را قبل از ورود به عرصه جامعه، به صورت تهاجمی و نه تدافعی، در فضای اندیشه دشمن رها کنند.

حجت الاسلام تقوی همچنین به تشریح فضای آموزشی موجود در حوزه‌های پرداخت و خاطرنشان کرد: قطعاً حوزه‌های علمیه نباید از شیوه های علمی و آموزشی قدیمی جداشوند و فاصله بگیرند، زیرا روش تدریس و آموزش حوزه بسیار مفید و تأثیرگذار است و این شیوه های آموزشی افرادی را همچون حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح به جامعه حوزویان ارائه کرده است.

وی تأکید کرد: نظام آموزشی حوزه‌های علمیه حفظ و تقویت شود و حوزه باید همانند گذشته شخصیت هایی را تربیت کند که مرزهای داخلی علم و دانش را درنوردند و برقله‌های علم در سطوح جهانی قرار گیرند و پرچم اسلام را برافراشته نگهداشته و الگوی سایر ادیان جهان باشند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد به بخش هایی از نظام اخلاقی موجود در حوزه اشاره کرد و با بیان اینکه پایه‌های اخلاقی طلاب با استفاده فکری از نخبگان، متفکران و نواندیشان حوزه‌های علمیه تثبیت و تقویت می شود، اظهار داشت: ساده زیستی و مردمی بودن طلاب باعث می شود که آنان در همه عرصه های اجتماعی راهگشا و کارساز باشند.

وی در پایان بیان داشت: حضور مستمر و مداوم بزرگان حوزه در جمع طلاب و ارتباط آنها با طلبه های جوان از به حاشیه رفتن حوزه های علمیه جلوگیری می کند./968/ت302/س
ارسال نظرات