۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۹۰۹۷۵
استاد فلسفه دانشگاه تهران:

جهان با مجادلات کلامی و سیاسی راهی به سوی سعادت نخواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ استاد فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه جهان با مجادلات کلامی و سیاسی، راهی به سوی سعادت نخواهد داشت، تنها راه نجات جامعه بشری از مشکلات کنونی را چاره اندیشی صاحبنظران و اندیشمندان فلسفه دانست.
غلامحسين ديناني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین دینانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران در نخستین روز از همایش روز جهانی فلسفه که روز یک شنبه، در سالن همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در تهران آغاز شد، دیدگاه های خود را در خصوص فلسفه و ضرورت اهتمام به آن تبیین کرد.

وی با بیان اینکه فلسفه بر پایه گفت‌وگو استوار است، آموزه های دینی را در این خصوص متذکر شد و گفت: دین اسلام تقویت کننده تفکر است و در تمام کتب آسمانی نیز توجه خاصی به این مساله شده است.

دینانی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش روز جهانی فلسفه، ایران را مهد حکمت نامید و با انتقاد از انصراف یونسکو از مشارکت در این اجلاس علمی خاطر نشان کرد: این گونه همایش و کنگره‌های علمی باید در ایران برگزار شود نه در برخی کشورهایی که فلسفه را نمی‌فهمند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فلسفه باید راه خود را طی کند و نباید برای فلسفه تعیین تکلیف کرد، گفت: اگر کسی برای فلسفه تعیین تکلیف کرد، آن را ذبح کرده‌ است.

این نظریه پرداز علوم فلسفی و کلامی ادامه داد: جزم‌گرایی، تک اندیشی، و تحجر‌، دشمن اصلی فلسفه است و هیچ فردی از هر عقیده ای حق دستور دادن به فلسفه را ندارند.

وی بیان داشت: تغییر جهان امری اجتناب ناپذیر است، اما انسان قبل از اینکه جهان را تغییر دهد باید خودش را تغییر دهد، فلسفه ارتباط فکری مرکب است یعنی هم انسان با خودش ارتباط دارد و هم با جهانی هستی در ارتباط است؛ پس باید خود را تغییر دهد، تا بتواند جهان را تغییر ‌دهد.

استاد فلسفه دانشگاه تهران، با تأکید بر اینکه انسان باید خود را تغییر دهد وگرنه یک مرده متحرک است، ابراز داشت: هیچ پدیده و آفریده ای در عالم بدون اندیشه آفریده نشده است، در دایره افعال انسانی نیز وضعیت این گونه است و زمانی که اندیشه درست شد، جامعه نیز درست خواهد شد.

دینانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات جامعه بشری، خواستار چاره اندیشی فلاسفه جهان برای حل این مشکلات شد و گفت: فیلسوفان باید بنشینند و با یکدیگر گفت و گو کرده و راه نجات جامعه بشری را کشف و پیدا کنند.

استاد فلسفه دانشگاه تهران بیان داشت: با مجادلات کلامی و سیاسی، جهان راهی به سوی سعادت نخواهد داشت و فلاسفه کشورهای مختلف باید در این خصوص چاره اندیشی کنند. /924/پ202/ع

ارسال نظرات