۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۹۱۴۶۵

گزارشی از سومین نشست اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر

خبرگزاری رسا ـ سومین نشست اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با پیام حضرت آیت الله وحید خراسانی در مشهد برگزار شد.
عيد غدير خم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین نشست اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر شب گذشته با پیام حضرت آیت الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید، در تالار ولایت هتل الغدیر مشهد برگزار شد.

در این مراسم،‌ ابتدا فرازهایی از خطبه غدیر قرائت شد و پس از اجرای مدیحه سرایی و تواشیح، علامه سید جعفر مرتضی جبل عاملی، محقق ‌و نویسنده برجسته شیعه با بیان اینکه امامت از موضوعات مهم و اساسی به شمار می رود، افزود: از آنجا که امامت به سر انجام مردم در دنیا و آخرت مربوط می شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: راه و روش و تمام مسائل مرتبط با مسائل اعتقادی در دنیا و قبولی اعمال در آخرت با امامت سنجیده می شود.

جبل عاملی با بیان اینکه پیامبر(ص) قبل از فرا رسیدن موسم حج نامه ای را کسانی که به اسلام روی آورده بودند نوشت و آن ها را به حج فراخواند، ابراز داشت: پیامبر در حج پنج بار در عرفات، روز عرفه، عید قربان، اولین روز و آخرین روز که از منا خاج می شدند با منطق ایهام و اشاره مردم را نسبت به جانشینی حضرت علی(ع) بعد از خود روشن کرد.

نویسنده کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم (ص) تصریح کرد: پیامبر(ص) همواره در عرفات حدیث ثقلین و حدیث دوازده امام بعد از خود را در عرفات و منا یادآوری کردند که بعد از این سخنان هرج و مرج بین مردم حاکم شد تا جایی که باعث شد صدای پیامبر به گوش مردم نرسد.

وی حج را یکی از مهم‌ترین مناسک دینی عنوان کرد که سبب گردهم آمدن مردم از مکان‌های مختلف در یک نقطه می‌شود و موجب می شود هر اتفاقی که افتاد توسط حاضران در حج به سایر مردم منتقل شود و این بهترین زمان برای اعلام جانشینی حضرت علی(ع) بود.

جبل عاملی، صحابه پیامبر را به چند دسته تقسیم کرد عده ای که به پیامبر اعتراضی به پیامبر نداشتند و دسته دیگر صحابه ای که بعد از فتح مکه اسلام آوردند و یادآور شد: حادثه غدیر نشان داد طمعکارانی به جانشینی پیامبر وجود دارند و افرادی بودند که به حضرت علی(ع) حسادت می کردند، مردمانی که از رؤسایشان تبعیت می کردند و نسبت به اطراف خود بی اعتنا بودند حتی در آن جا منافقانی بودند که ظاهری مسلمان داشتند ولی به جنگ اسلام رفتند.

آنچه در عرفات گذشت باعث شد موضوع غدیر در بین مردم عمومیت پیدا کند

وی خاطر نشان کرد: آنچه در عرفات گذشت باعث شد موضوع غدیر در بین مردم عمومیت پیدا کند تا مردم با این پیش زمینه به غدیر برسند.

در ادامه این نشست گفتمان علمی با حضور حجت الاسلام حسینی قزوینی، مؤسس و مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(ع) و علامه مرتضی جبل عاملی برگزار شد.

ریشه های شبهات به عصر پیامبر بر می گردد

حجت الاسلام حسینی قزوینی با بیان اینکه بحث شبهات علیه شیعه بحث امروز و دیروز نیست بلکه از دیرباز متوجه عرصه ولایت و امامت بوده است، ادامه داد: با بررسی دقیق تر در می یابیم که ریشه های شبهات به عصر پیامبر بر می گردد.

وی یادآور شد: در اولین جلسه ای که پیامبر در بین عشیره خود حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه و جانشین خود معرفی کرد طعنا و استهزاها شروع شد حتی در قضیه اختلاف حضرت علی(ع) با خالد در سپاه یمن عده ای به مدینه آمده و جسارت را به جایی رساندند ه سعی ردند با گفته های خود حضرت علی(ع) را از چشم پیامبر بیندازند.

هر چه به زمان امروز می رسیم شبهات جلوه جدیدتری پیدا می کنند

وی با بیان اینکه هر چه به زمان امروز می رسیم شبهات جلوه جدیدتری پیدا کرده و با چهره جدیدتری در جامعه نمود پیدا می کند، اظهار داشت: حدود پنج هزار کتاب ضد شیعه جمع آوری شده است که 75 درصد این کتاب ها بعد از پیروزی انقلاب بوده یعنی طی 27 سال سه برابر چهارده قرن گذشته علیه شیعه کتاب نوشته شده است.

مؤسس و مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(ع) با اشاره به اینکه با تلاش محققان حوزه شبهات جمع آوری و در 600 جلد منتشر شد که اکنون شبهات به هشت هزار می رسد، افزود: عمده شبهات مربوط به شبهاتی می شود که وهابیت علیه شیعه وارد کرده است. با بررسی این شبهات دریافتیم که این شبهات یا تکراری هستند یا بی اساس.

نیازمند یک بسیج عمومی در پاسخگویی به شبهات هستیم

وی با بیان اینکه پاسخگویی به این هشت هزار شبهه از عهده یک نفر یا یک مؤسسه بر نمی آید، خاطر نشان کرد: نیازمند یک بسیج عمومی از سوی اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستیم تا این سخنان بی پایه و اساس و ضد عقلی که توسط وهابیت مطرح شده پاسخ داده شود.

حجت الاسلام حسینی قزوینی بیان داشت: شبهات اساسی را در 25 شبهه با اولویت اول و 25 شبهه با اولویت دوم خلاصه کرده ایم و کسی که بتواند خوب کار کند و 25 مقاله در این 25 شبهه با اولویت اول داشته باشد، کار میدانی و علمی قوی هم کرده باشد می تواند با قوی ترین وهابی ها به مناظره پرداخته، بر آن ها غلبه کند و توان سخن گفتن را از آن ها بگیرد.

وی با بیان اینکه ملاک بدعت از دیدگاه سنت و ملاک سنت از دیدگاه بدعت باید مشخص شود، یادآور شد: اگر روی این مسائل کار شود بسیاری از قضایا حل می شود؛ از آن جا که وهابیت شیعه را بدعت گذار و خارج از دین می داند باید ببینیم از نگاه سنت به چه چیزی سنت می گویند و به چه چیزی بدعت.

مؤسس و مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(ع) موضوع تحریف قرآن را یکی دیگر از شبهاتی دانست که از سوی وهابیت علیه شیعه مطرح می شود عنوان کرد و ابراز داشت: بحث عدالت صحابه که از سوی وهابی ها نسبت به آن حساسیت خاصی وجود دارد، بحث سبّ علی، تجسیم، تقیه، ‌ازدواج موقت و... از دیگر شبهاتی است که وجود دارد.

یاوه سرایی وهابیان حاصل کم کاری ما است

وی با بیان اینکه یاوه سرایی وهابیان حاصل کم کاری ما است، خاطر نشان کرد: وقتی شیعه در میدان نیست و به شبهات خوب جواب نمی دهد باعث می شود که وهابیت وقاحت را از حد بگذرانند تا جایی که بحث غدیر را اینگونه توجیه کنند که انگیزه اصلی غدیر این بوده که پیامبر می خواسته اختلافات بین حضرت علی(ع) و سپاه مدینه را رفع کند از این رو گفته «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و اینگونه بین علی و سپاه دوستی برقرار کند.!

حجت الاسلام حسینی قزوینی با تأکید بر این‌که در پاسخگویی به شبهات باید علمی وارد شد و علمی پاسخ داده به شبهاتی که بین دانشجویان مطرح می شود اشاره و تصریح کرد: کتابی به نام خلافت و انتخاب از دیدگاه اهل سنت از سوی یکی از پیروان اهل سنت ددانشگاه فردوسی چاپ شده است که در آن هجده شبهه در مورد واقعه غدیر خم وارد شده است که اگر به آن ها پاسخ داده نشود موجب گمراهی دانشجویان خواهد شداز این رو تلاش کردیم تا مناظره ای را با نویسنده این کتاب داشته باشیم اما هر پیشنهادی که برای مناظره ارائه کردیم پذیرفته نشد.

وی از اساتید حوزه و دانشگاه مشهد خواست که یک جواب محکم، قوی و مستدل به شبهاتی که در این کتاب وارد شده است دهند، و با انتقاد از وزارت ارشاد مبنی بر چاپ کتاب هایی که به مقدسات شیعه توهین کرده و شبهاتی را وارد می کنند از آن ها خواست به کتاب هایی که به مقدسات شیعه هجمه وارد کرده اند مجوز انتشار داده نشود.

پاسخگویی مستمر به شبهات در رسانه ها

مؤسس و مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(ع) با اشاره به شبهاتی که در بین عوام مطرح می شود، یادآور شد: رسانه های ما به راحتی می توانند به این شبهات پاسخ دهند زیرا در حال حاضر چند ماهواره در اختیار شیعه قرار دارد و باید پاسخ به این شبهات به صورت مستمر در این شبکه ها ارائه شود.

وی با اشاره به روابط حسنه حضرت علی(ع) با خلفا، بیان داشت: اینکه حضرت علی(ع) به خلفا مشورت می داد از این رو بود که مشورت وظیفه شرعی حضرت بود و اگر یک یهودی هم برای مشورت به حضرت مراجعه می کرد ایشان بر حسب وظیفه خود به فرد یهودی نیز مشورت می دادند./934/ز502/س
ارسال نظرات