۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۹۴۸۱۹
استاد حوزه و دانشگاه:

تحول در حوزه پژوهش بسترهای لازم برای نوآوری در علوم را فراهم می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: یکی از آسیب‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه، فقدان یا کمبود بحث های تطبیقی و مقارنه ای است.
حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان


حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، رییس دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: قوام پژوهش به پژوهشگرانی است که اهل تفکر، نوآوری و دقت هستند.

وی بیان داشت: پژوهش، پایه آموزش است و در هر مرکز علمی همچون حوزه و دانشگاه نظام آموزشی بر پایه پژوهش پی ریزی شده است.

این محقق حوزوی بیان داشت: در حوزه های علمیه بیشتر بر بعد آموزشی تاکید می شود و کمتر به پژوهش اهمیت داده می شود.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پژوهش نیاز به پرورش و توسعه دارد، گفت: تحول در حوزه پژوهش، بسترهای لازم برای نوآوری و خلاقیت در زمینه علوم انسانی و اسلامی را فراهم می کند.

استاد فلسفه اسلامی، با بیان اینکه یکی از نقیصه های پژوهش دینی، نبود تشویق لازم از سوی اساتید است، گفت: جملاتی همچون شما درستت را بخوان، تو کجا و شیخ انصاری کجا! از تو بزرگ‌ترها نتوانسته‌اند مخالفت کنند، جملاتی است که روحیه و نشاط علمی و تحقیقاتی طلاب را در سال‌های اولیه کور می‌کند و وضعیت علمی را به رکود می کشاند.

وی بیان داشت: باید به طلاب میدان دهیم و با تشویق، عرصه تفکر و نقد و نظریه پردازی را باز کنیم و البته اساتید نفش هدایتی و کنترلی خود را به درستی انجام دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: یکی از آسیب های پژوهشی در حوزه های علمیه، فقدان با کمبود بحث های تطبیقی و مقارنه ای است.

این استادحوزه و دانشگاه گفت: امروز ما در درس خارج اصول در بحث الفاظ، مباحث هرمنوتیک که شامل مفسر محوری، متن محوری، مولف محوری و ... است را طرح می کنیم و طلاب را با نظرات علمی رایج آشنا می کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت مطالعات تطبیقی و لزوم طرح بحث های تطبیقی در علوم گوناگون حوزه های علمیه بیان داشت: پژوهش های مقایسه ای زمینه برای خلاقیت را ایجاد و فکر نو تولید می‌کند.

حجت الاسلام غرویان در پایان بر استفاده از علوم مشابه و مباحث آن در مطالعات حوزوی همچون فقه و حقوق تاکید کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات