۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۹۵۶۶۶
معاون امور امنیت و بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی:

دستور کار نشست استانبول گفت‌وگو برای همکاری است

خبرگزاری رسا ـ معاون امور امنیت و بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی، گفت: براساس توافق انجام شده در نشست ژنو 3، دستور کار نشست بعدی که هفته آینده در استانبول برگزار می‌شود، گفت‌وگو برای همکاری است.
علي باقري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی باقری، معاون امور امنیت و بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی، پیش از ظهر امروز در هشتمین نشست سالیانه مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر‌(عج)، مهم‌ترین رویکرد انقلاب اسلامی را حرکت برای تنظیم مناسبات در مسیر الهی عنوان کرد.

وی با بیان این‌که جریانی پس از پیروزی انقلاب در عرصه مناسبات خارجی حاکمیت پیدا کرد که در عمل به باور امام راحل اعتقاد قلبی نداشت، گفت: این جریان به جای تلاش برای سوق مناسبات جهانی در جهات الهی، در بهترین وضعیت با مناسبات مدارا کرد.

معاون امور امنیت و بین‌الملل شورای امنیت ملی با بیان این‌که در دوره اصلاحات مناسبات مدارا را به عنوان واقعیت پذیرفتند، تصریح کرد: این مناسبات تأمین کننده منافع نظام سلطه بود و نمی‌توانست خواسته‌های نظام اسلامی و اهدافی که انقلاب اسلامی ایران به دنبال آن بود را برآورده کند.

وی که به جای سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی در این نشست حضور داشت، اضافه کرد: در این شرایط بود که نقاط قوت در عرصه انقلاب اسلامی به عنوان تهدیدی از سوی جهان سلطه مطرح ‌شد و مسؤولان دولت گام به گام از مواضع اصلی خود عقب‌نشینی کردند.

فعالیت‌های هسته‌ای قوت نظام اسلامی ایران است

باقری با بیان این‌که فعالیت‌های هسته‌ای قوت نظام اسلامی ایران است، اما دشمنان این فعالیت‌ها را در قالب حرکت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای مطرح کردند، ابراز داشت: دشمنان انقلاب، کشور ایران را در موضع ضعف قرار دادند و نتیجه این حرکت، دست کشیدن از حق کشور بود.
معاون امور امنیت و بین‌الملل شورای امنیت ملی در ادامه سخنان خود، منحرف شدن از مسیر اصلی انقلاب را سبب دست کشیدن گام به گام از مزیت‌های آن دانست و گفت: انقلاب اسلامی پس از دست کشیدن از مزیت‌ها، چیزی برای ارائه نخواهد داشت.

وی به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و با بیان این‌که غربی‌ها پیش از این می‌گفتند باید واقعیت‌ها را پذیرفت، اما امروز معتقد به شناخت واقعیت‌ها شده‌اند، افزود: دشمنان انقلاب تنها بر بحث هسته‌ای کشور تمرکز ندارند و در هر عرصه‌ای که دانشمندان ما وارد مرزهای دانش می‌شوند، آن را تهدیدی برای خود تلقی می‌کنند.

اگر از ظرفیت‌های عظیم انقلاب استفاده نکنیم به کشور خیانت کرده‌ایم

باقری با اشاره به قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: اگر از قدرت نرم انقلاب اسلامی برای طراحی، سیاست‌گذاری و اجرا در عرصه سیاست خارجی استفاده نکنیم، از ظرفیت‌های عظیم انقلاب اسلامی استفاده نکرده‌ایم و در نتیجه خود را خلع سلاح کرده‌ایم.

وی همچنین به فضاسازی‌های گسترده دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ابراز داشت: اگر از ظرفیت‌های عظیم انقلاب اسلامی استفاده نکنیم، حتی از نگاه ملی‌گرایانه هم به کشور خیانت کرده‌ایم.

معاون امور امنیت و بین‌الملل شورای امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت هسته‌ای کشور در دولت نهم و دهم اشاره کرد و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در انرژی هسته‌ای را نه تنها از افتخارات ملی و بین‌المللی کشور، بلکه از افتخارات جهان اسلام دانست.

وی با اشاره به دستاوردهای سه نشست برگزار شده در ژنو، اظهار داشت: طرف مذاکره کننده در نشست ژنو 1 بر روی تعلیق تمرکز داشت؛ یک سال بعد و در ژنو 2 از تعلیق دست کشید و محور اصلی بحث را بر فریز قرار داد و در ژنو 3 که یک ماه پیش برگزار شد، حرف اصلی‌اش موافقت برای صحبت درباره مسأله هسته‌ای بود.

باقری با بیان این‌که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران از نظر سلبی و ایجابی در این مذاکرات به دستاوردهای عظیمی دست یافت، گفت: مهم‌ترین دستاورد، تهی کردن راهبرد دو مسیره غربیان برای مذاکرات بود؛ به طوری که براساس توافق انجام شده در نشست ژنو 3، دستور کار نشست بعدی که هفته آینده در استانبول برگزار می‌شود، گفت‌وگو برای همکاری است. /920/پ202/ص

ارسال نظرات