در نشستی علمی؛
تحول در نظام آموزشی بررسی شد
خبرگزاری رسا ـ نشست علمی«ارزشیابی توصیفی؛ گامی به سوی تحول در نظام آموزشی» از سوی انجمن تعلیم وتربیت اسلامی حوزه علمیه در قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست«ارزشیابی توصیفی؛ گامی به سوی تحول در نظام آموزشی» شامگاه چهارشنبه از سوی انجمن تعلیم وتربیت اسلامی حوزه علمیه در سالن اجتماعات انجمنهای علمی حوزه برگزار شد.
ابوالفضل علیزاده، ناظر علمی طرح ارزشیابی توصیفی در استان قم در این نشست در سخنانی به تبیین ویژگیهای نظام آموزشی توصیفی و نمره ای پرداخت و تصریح کرد: ارزیابی از آغاز خلقت عضو جدایی ناپذیر و لاینفک نظام آفرینش بوده و هست و لحظه ای جداکردن نظام ارزشیابی از نظام خلقت قابل تصور نیست.
وی اضافه کرد: همه ما روزانه به ارزیابی رفتارهای پیرامونی خود می پردازیم والبته چون اطلاعاتمان از انها جامع و کامل نیست و ملاک معتبری برای قضاوت نداریم دچار اشتباهات زیادی هم می شویم.
علیزاده روش تدریس، محتوای آموزشی، اهداف، رسانه ها و فضا و شرایط و فعالیتهای یادگیری را در ارزیابی آموزشی موثر دانست و گفت: با وجود تاثیرگذاری همه این عوامل وقتی نتیجه مطلوبی از آموزش نگیریم همه را متوجه دانش آموز می کنیم و به سایر مسایل توجهی نداریم.
وی با اشاره به مزایای ارزشیابی توصیفی اظهارداشت: این نوع ارزشیابی سبب می شود تا مدرسه و کلاس و حوزه و دانشگاهی بدون شکست داشته باشیم که همه در آن احساس موفقیت می کنند البته به شرط اینکه ملاک فراگیرمحوری را حاکم کنیم.
وی ابرازداشت: انسانها موجودات متفاوتی به لحاظ عقل و درک هستند از این رو نمی توان در ارزیابی کمی و نمره ای عقل و اندیشه و تفکر آنها را ارزیابی کرد بلکه تنها می توانیم سطح ابتدایی از شناخت آنها و دانستنی های آنها را ارزشیابی کنیم.
وی تاکیدکرد: یکی دیگر از معایب ارزشیابی نمره ای این است که نمره به شخصیت دانش آموز تعمیم می یابد و نگاه مربی و معلم به فردی که نمره بیشتری آورده مثبت تر است و شخصیت او را نیز والاتر می داند و در این صورت شخصیت و کرامت انسانی مورد ارزیابی نیست.
وی تصریح کرد: در ارزشیابی توصیفی معلم هر لحظه در جریان یادگیری حضور دارد و عقبه اندیشه و تفکر منجر به رفتار دانش آموز را هم سنجش می کند./ 925/پ202/ص
ارسال نظرات