۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۹۷۲۱۷
به مناسبت شهادت امام رضا ؛

ویژه نامه اینترنتی حریم کبریا منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی حریم کبریا، به مناسبت شهادت امام رضا(ع) دربردارنده مطالب متنوع چند رسانه ای از سوی مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
شهادت امام رضا



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی«حریم کبریا» به مناسبت شهادت حضرت امام رضا(ع) از سوی مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در فضای مجازی منتشر شد.

بر اساس این گزارش،‌ ویژه نامه اینترنتی«حریم کبریا» دربرگیرنده مطالبی همچون کلیپ، نواهنگ، کتابخانه، گالری تصاویر و گوشه ای از معجزات حضرت امام رضا(ع) است.

شیوه برخورد ثامن الائمه با مردم، شبهه شهادت امام رضا(ع) به مرگ طبیعی، علت و چگونگی شهادت حضرت رضا(ع)، درس هایی ارزشمند از آموزه های امام رضا(ع)، علت و چگونگی شهادت حضرت رضا(ع)، بخشی دیگر از محتوای این ویژه نامه است.
همچنین، اقدامات ننگین مأمون علیه امام هشتم(ع)، سند ولیعهدی امام رضا(ع)، اولین موضعگیری امام در مقابل مأمون، موضعگیری نهایی امام مقابل مأمون، آشنایی امام رضا(ع) به تمامی زبانها و لهجه ها،‌کشتگان زهر مأمون، دلایل امام رضا(ع) برای پذیرش ولیعهدی و دلائل پیشنهاد خلافت به امام رضا(ع)، از دیگر مطالب این ویژه نامه است.

در بخشی از این ویژه نامه در پاسخ به این پرسش که دلایل حضرت امام رضا(ع) برای پذیرش ولایت عهدی مأمون چه بود،‌می خوانیم:« هنگامى امام رضا (ع) ولیعهدى مامون را پذیرفت که به این حقیقت پى برده بود که در صورت امتناع بهایى را که باید بپردازد تنها جان خودش ‍نمى باشد، بلکه علویان و دوستدارانشان همه در معرض خطر واقع مى شوند. در حالى که اگر بر امام جایز بود که در آن شرایط، جان خویشتن را به خطر بیفکند، ولى در مورد دوستداران و شیعیان خود و یا سایر علویان هرگز به خود حق نمى داد که جان آنان را نیز به مخاطره در اندازد.

افزون بر این ، بر امام لازم بود که جان خویشتن و شیعیان و هواخواهان را از گزندها برهاند. زیرا امت اسلامى بسیار به وجود آنان و آگاهى بخشیدنشان نیاز داشت . اینان باید باقى مى ماندند تا براى مردم چراغ راه و راهبر و مقتدا در حل مشکلات و هجوم شبهه ها باشند.

آرى ، مردم به وجود امام و دست پروردگان وى نیاز بسیار داشتند، چه در آن زمان موج فکرى و فرهنگى بیگانه اى بر همه جا چیره شده بود و با خود ارمغان کفر و الحاد در قالب بحثهاى فلسفى و تردید نسبت به مبادى خداشناسى ، مى آورد. بر امام لازم بود که بر جاى بماند و مسئولیت خویش را در نجات امت به انجام برساند. و دیدیم که امام نیز با وجود کوتاه بودن دوران زندگیش پس از ولیعهدى چگونه عملا وارد این کارزار شد.

حال اگر او با رد قاطع و همیشگى ولیعهدى، هم خود و هم پیروانش را به دست نابودى مى سپرد این فداکارى کوچکترین تاثیرى در راه تلاش براى این هدف مهم در بر نمى داشت .

علاوه بر این، نیل به مقام ولیعهدى یک اعتراف ضمنى از سوى عباسیان به شمار مى رفت دایر بر این مطلب که علویان نیز در حکومت سهم شایسته اى داشتند.

دیگر از دلایل قبول ولیعهدى از سوى امام آن بود که اهلبیت را مردم در صحنه سیاست حاضر بیابند و به دست فراموشیشان نسپارند، و نیز گمان نکنند که آنان همانگونه که شایع شده بود، فقط علما و فقهایى هستند که در عمل هرگز به کار ملت نمى آیند.

شاید امام نیز خود به این نکته اشاره مى کرد هنگامى که (ابن عرفه) از وى پرسید:اى فرزند رسول خدا، به چه انگیزه اى وارد ماجراى ولیعهدى شدى ؟ امام پاسخ داد: به همان انگیزه اى که جدم على (ع) را وادار به ورود در شورا نمودند.

گذشته از همه اینها، امام در ایام ولیعهدى خویش چهره واقعى مامون را به همه شناساند و با افشا ساختن نیت و هدفهاى وى در کارهایى که انجام مى داد، هرگونه شبهه و تردیدى را از نظر مردم برداشت.»

شایان ذکر است،‌ ویژه نامه اینترنتی حریم کبریا از سوی مهری هدهدی برای بخش عترت وسیره تبیان تهیه و تنظیم شده است و سمیه ظهرابی آن را طراحی کرده است.

علاقه مندان به استفاده و مشاهده این ویژه نامه اینترتی می توانند به پایگاه اینترنتی مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به نشانی  http://www.tebyan.net  مراجعه کنند./919/ت302/ص

ارسال نظرات