۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۴۶۹۷۳
استاد سطوح عالی حوزه مطرح کرد؛

لزوم ارائه ابتکارات و ابداعات جدید علمی با حفظ میراث علمای سلف

لزوم ارائه ابتکارات و ابداعات جدید علمی با حفظ میراث علمای سلف
حجت الاسلام سیدرسولی بر لزوم ارائه ابتکارات و ابداعات جدید علمی با حفظ میراث علمای سلف تأکید کرد.

حجت الاسلام میرعلی سید رسولی استاد سطوح عالی حوزه علمیه حضرت امیرالمومنین(ع) تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، در رابطه با تغییرات متون آموزشی حوزه و اقبال علما، اساتید و عموم طلاب تصریح کرد: در سالهای اخیر مسئولین حوزه علمیه موضوعی را به عنوان تغییر کتب درسی حوزه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی افزود: توجه و دقت در کتب حوزوی جدید التألیف رهنمون این مطلب است که برخی از این کتب ها کار گروهی و برخی کار فردی است که با تأمل می فهمیم که کارهای فردی یا همان کتب فردی نتیجه‌ بهتری دارند به خاطر اینکه کتب گروهی شخص را در بین آوار تفکرات می گذارد.

استاد سطوح عالی حوزه اضافه کرد: کلمه های(تلخیص)، (تقطیع) و (تدوین و تالیف) فرق دارند، برخی ها به جای اینکه بعضی کتب را که هدف آموزشی ندارند را تلخیص کنند، یعنی موضوعات که هدف آموزشی ندارند را حذف کنند مثل (کتاب نهجة المرضیه) ولی بعضی ها به فکر اینکه تلخیص کنند ولی تقطیع انجام داده باعث شده اند که مشکل در امر آموزش شکل بگیرد.

حجت الاسلام سید رسولی ادامه داد: آنچه که به عنوان نکته سوم در امر تدوین کتب حوزه حائز اهمیت است، این است که با حفظ ابتکارات و ابداعات جدید علمی، باید میراث علمی سلف و علمای سابق حفظ گردد. زیرا گذشتگان بسیار مشکلات تحمل کرده اند تا این کتب را به ما برسانند که با خواندن این کتب، علمای بسیاری مانند علامه حلی و شهیدین آمده‌اند، پس باید این کتب که تحول ایجاد می کنند موجب نشود که دروس سطحی شود که باعث شود علمائی با اجتهادات استحسانی و انحرافی و ضعیف تربیت شود.

وحید نستوهی
ارسال نظرات