۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۷۴۹۱۹۵
در نشستی هم اندیشی صورت گرفت؛

بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت
در نشستی با حضور اعضای مجمع خطبا اصحاب الصاحب(ع) «راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به همت مجمع خطبا اصحاب الصاحب علیه السلام(تحت اشراف هیئت زینبیون قم) و با همکاری خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی «راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت» در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست که با حضور و سخنرانی حجج اسلام حبیب عباسی، محمدرضا بابایی، محمد سعادتمند، سید هادی عظیمی، سید رضا محبوبی، محمد هادی هدایت، علی جعفری، محمد یوسفعلی تبار، جواد فدایی، محمد امین باقرزاده، یاسر ماهری و جعفر اسکندری برگزار شد، راهکارهای مختلفی برای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت از سوی اعضای مجمع خطبا اصحاب الصاحب علیه السلام بررسی و ارائه شد.

حجت الاسلام سعادت در این نشست با اشاره به ضرورت پرداختن به تولید گفتمان و روایت سازی در جامعه بیان داشت: یکی از زوایایی که در حادثه تروریستی گلزار کرمان رقم خورد این بود که برخی از افراد به گونه ای از فضای امنیتی کشور دلخور شدند و این حادثه را دلیل بر جری شدن دشمنان به خاطر عدم انتقام به موقع از دشمنان می دانند.

وی افزود: امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین فرمودند «باید توجه کنید که در وسط جنگ فرماندهان را جاهل و نادان نپندارید» که این همان مصداق بارز آیه «ولاتنازعوا» در قرآن کریم است.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

حجت الاسلام سعادت اظهار داشت: در جنگ شناختی زمان، زمان به گونه ای است که در آن، فرصت ها بسیار محدود است و اگر رزمنده ای در این جنگ حواس خود را به اشکال گیری به فرمانده هان سپری کند، در انجام وظیفه خود و تمرکز بر کار خود ناموفق شده و به جای ضرر رساندن به دشمن مقابل، به خودی ضربه وارد خواهد کرد و این در واقع بخشی از ضربه دشمن به جبهه خودی محسوب خواهد شد.

لزوم شناخت دشمن و علم به دشمنی آن

حجت‌الاسلام عباسی در ادامه این نشست با اشاره به این که امروز باید ابتدا روشن شود که آیا در کشور ما جنگ آغاز شده یا خیر خاطرنشان کرد: گاهی از مواقع مشاهده می شود که برخی از مردم این سوال را مطرح می کنند که آیا جنگ ما با دشمنان آغاز شده یا جنگ دشمنان ما صرفا با مردم فلسطین شروع شده و هنوز تقابلی با ما صورت نگرفته است.

وی افزود: اگر دیدگاه مردم این گونه باشد که هنوز جنگ دشمن با ما شروع نشده و جنگ را قبول نداشته باشند، انتقام از دشمنان دچار مشکل شده و مبارزه و مقابله با دشمنان را برای دشوار خواهد کرد.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به اهمیت جنگ رسانه ای در ایجاد رعب و وحشت در هنگام جنگ و درگیری ها بیان داشت: در تاریخ اسلام وجود دارد که پیامبر گرامی اسلام با به کارگیری از راهکار ایجاد رعب و وحشت از طریق روشن کردن آتش های متعدد در بیابان برای القای روحیه شکست در دل دشمنان دست به این اقدام زد و به نوعی از این طریق موجبات شکست دشمنان اسلام را فراهم ساخت.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

فضای مجازی مصداق بارز مغزهای مفسد و شرارت‌زایی است

وی در ادامه افزود: امروزه دشمنان انقلاب اسلامی در فضای مجازی کشور درصدد این است که مردم جامعه ایران، وارد شدن به مرحله جنگ با دشمنان را قبول نداشته باشند و به دلیل این که تکلیف برخی از افراد در این مسئله مشخص و معلوم نیست، موجب شده تا برخی از افراد نه تنها در میدان حضور پیدا نکنند؛ بلکه مانع از حضور انسان های با بصیرت در صحنه های مقابله با دشمنان نیز می شوند.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب در محکومیت حمله تروریستی به گلزار شهدای کرمان که فرمود «مغزهای مفسد و شرارت‌زا آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه قرار خواهند گرفت» فضای مجازی مصداق بارز مغزهای مفسد و شرارت‌زایی است که جریان هایی همچون داعش را به گمراهی کشاندند.

وی افزود: باید در مقابل تهاجم دشمنان، تهاجمی عمل کرده و با تولید محتواهای مورد نیاز با تفکرات ضد دینی و ضد اسلامی مقابله شده و تبیین گری های لازم در این زمینه ها صورت پذیرد.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

باید نوع روایت ها و گستردگی آن مشخص و معلوم باشد

حجت‌الاسلام بابایی با اشاره به عنوان نشست «راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت» اظهار داشت: در روایت سازی و روایتگری ها ابتدا باید سنّ مخاطبان خود را مشخص کرده و نوع روایت ها و گستردگی آن را مشخص و معلوم کرده باشیم.

وی افزود: یکی از مهمترین چیزهایی که در روایت سازی برای مخاطبان باید به آن توجه کرد این است که باید واژه «صبر» که مورد تاکید قرآن و آموزه های اسلامی است برای مخاطبان تحلیل شده و محورهای روایت آن مشخص گردد.

لزوم بحث مبنایی با مخاطبان و تقویت مبانی فکری آنان

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام جواد فدایی با اشاره به لزوم بحث مبنایی در مباحث گوناگون برای روایت سازی بیان داشت: یقینا اگر مبنای مخاطبان در روایت سازی ها اصلاح شده و درست درست شکل گیرد، مخاطبان ما دیگر در تلاطم ها و حوادث گوناگون دچار سردرگمی و گرفتاری نشده و قطعا پیروز از میدان خارج خواهند شد.

وی افزود: باید میدان نبرد و جبهه را برای مخاطبان تعریف کرده و به صورت دقیق و درست برای آنان تبیین کنیم تا در مسائل مرتبط با مقاومت و ضرورت و یا عدم ضرورت مبارزه با دشمنان توانایی تصمیم گیری را داشته و موضع حق را انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام فدایی باید در میدان بودن نظام خود را برای مردم تبیین و روشن کنیم و تبیین و تحلیل لازم از موانع برخی از عملکردها را برای افراد جامعه ارائه کنیم. همچنین باید نقش همه مردم و گروه ها را در عرضه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بازگو و بیان کنیم تا هر کدام از مردم از توان نقش آفرینی خود در صحنه ها و میدان ها آگاه و هوشیار باشند.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

بهره گیری از دو بازوی زبان و شمشیر لازمه پیروزی در جنگ ها

حجت الاسلام سید هادی عظیمی در ادامه این نشست از ضرورت تبدیل مخاطبان خود، به کنش‌گران فعال سخن به میان آورد و بهره گیری از دو بازوی زبان و شمشیر را لازمه پیروزی در جنگ ها عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: باید در پاسخگویی به شبهات فعالیت بسیاری داشته و برای کسانی که به دلیل هجمه های فرهنگی و شبهه افکنی دشمنان، دچار سردرگمی های فکری و موضع گیری های ناصواب شده و صحنه حق از باطل را گم کرده اند، تبیین گری های لازم را انجام دهیم تا راه نجات برای آنان روشن و مشخص باشد.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

نگاه ما در تقابل با دشمنان، نگاه الهی است نه مادی و تسلیحاتی

حجت الاسلام محمد یوسفعلی تبار با اشاره به اهمیت پاسخگویی به شبهات در جامعه اظهار داشت: وجود شبهه و وجود دیدگاه های غلط و خلاف مبانی اسلامی در اذهان برخی از افراد جامعه، یکی از مسائل و مشکلات اصلی امروز است که باید به این شبهات پاسخگویی لازم ارائه شود.

وی افزود: متاسفانه در نظام محاسباتی برخی از افراد، نگاه آنان به توانایی مسلمانان برای مقابله با دشمنان، به صورت نگاه مادی و حالت مقایسه ای است و به همین خاطر است که نگاه الهی درباره توانایی مسلمانان در تقابل با دشمنان را کنار گذاشته و به صورت محاسبات مادی تصمیم گیری کرده و موضعگیری می کنند.

حجت الاسلام یوسفعلی تبار بین داشت: این نوع محاسبه کردن کاملا نادرست بوده و باید در روایت گری های خود، نقطه قوت و مزیت خود را که بینش الهی داشتن است، برای مردم جامعه و مخاطبان خود تبیین و تشریح کنیم تا عظمت و هیمنه پوشالی دشمنان را بشکنیم؛ چراکه واقعا دشمنان در مقابل ایمان مومنان و امکانات آنان ضعیف و ناتوان هستند.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

باید ملزومات تقابل با دشمنان برای مردم تبیین شود

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام ماهری با اشاره به عنوان نشست اظهار داشت: باید مبلغان و تبیین گران در فضایی فعالیت که دارای دو عنصر «دیدن جبهه مقابل» و «امتداد دادن بیان های فرمانده جبهه» است و لازم است که این گونه نیز باید باقی بمانند.

وی افزود: باید ملزومات جبهه تقابلی با دشمنان برای مردم و مخاطبان تبیین شود؛ امروزه یکی از آسیب های جدی که در عرصه بصیرت سازی وجود دارد این است که بستر روایت سازی به صورت درست و دقیق آماده نیست و باید با تشخیص پیشفرض های غلط و نادرست مخاطبان، این پیش فرض ها را به پیشفرض های درست تبدیل کرد.

جبهه حق و باطل برای مردم تبیین شود

حجت‌الاسلام ماهری بیان داشت: دوگانه هایی که امروزه در دیدگاه برخی از افراد نسبت به تقابل ما و فلسطینیان با آمریکا و اسرائیل وجود دارد این است که برخی افراد با دیدگاه های مادی به مسئله نگاه می کنند و می گویند این تقابل چه نفعی برای ما دارد؛ درحالی که مدار ما در دشمنی با آمریکا و اسرائیل، مدار حق و باطل است و باید این مدار در میان مخاطبان تبیین و تشریح شود؛ چراکه در جنگ غزه با رژیم صهیونسیتی، مسئله، مسئله حق و باطل است.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

میدان جنگ غزه، میدان جنگ محور حق و باطل است؛ نه میدان منافع و امور مالی

حجت‌الاسلام هدایت با اشاره به تکرار متعدد کلمه انتقام در قرآن کریم و اهتمام خداوند بر مسئله انتقام اظهار داشت: خداوند در آیات متعددی دائما تهدید به انتقام می کند و در بیان خداوند، انتقام یک وعده قطعی خداوند معرفی می شود.

وی افزود: باید توجه شود که علت اهمیت مسئله انتقام در نزد خداوند چیست؟ امروز میدان و جنگ در غزه، میدان و جنگ محور حق و باطل است؛ نه میدان منافع و مسائل مالی و علت انتقام در جبهه حق، امام حق است و اگر دشمنان در مقابل امام جبهه حق بایستد، ما جبهه باطل را از بین می بریم و از آنان انتقام می گیریم.

حجت‌الاسلام هدایت علت مقابله دشمنان با مسلمانان را ایمان آنان به خداوند دانست و بیان داشت: انحصار ایمان در میان مسلمانان علت اصلی دشمنی دشمنان با مسلمانان است که در آیات قرآن کریم نیز به این مسئله تذکر داده شده است.

وی افزود: محور شناخت منافقان در جامعه، بلند کردن علم انتقام از دشمنان است و اگر کسی در این زمان از انتقام ترسید، باید دانست که از مسیر حق جدا شده است.

حجت‌الاسلام هدایت اظهار داشت: باید فرهنگ عزت در جامعه ایجاد شده و تقویت شود و تا زمانی که فرهنگ عزت در جامعه ایجاد نشود، فرهنگ انتقام در جامعه شکل نخواهد گرفت.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

لزوم توجه جدی به جهاد تبیین در جامعه

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محبوبی با اشاره به لزوم حمایت از نیروهای امنیتی در کشور و قدردانی از زحمات شبانه روزی آنان در تقابل با دشمنان، تخریب نیروهای امنیتی را یکی از اهداف دشمنان انقلاب اسلامی ایران به دلیل حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان دانست.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های گذشته همگان را بسیار به جهاد تبیین توجه می دهند که این مسئله نشانگر نیاز جامعه به تبیین گری و اهمیت جهاد تبیین است که امروز نیز با توجه به ایجاد برخی از شبهه ها در اذهان برخی از افراد جامعه، پرداختن به این مسئله بسیار لازم و ضروری است.

حجت‌الاسلام محبوبی اظهار داشت: امروز به برکت خون شهدا و شهدایی همچون حاج قاسم سلیمانی زمینه برای پرداختن به جهاد تبیین فراهم است که باید این موقعیت ها را قدر دانسته و در این زمینه گام های موثرتری برداشته شود.

وی در ادامه با اشاره به وقوع حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان خاطرنشان کرد: حرکت های ایذایی دشمنان در ایران برای این است که آنان در منطقه چاقو را در زیر گلوی خود با تمام وجود احساس کرده اند و چون در برابر اقدامات جبهه مقاومت هیچ موضع مناسب و موثری ندارند، دست به این گونه اقدامات ناجوانمردانه می‌زنند.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

باید در موضعگیری های به طرز تفکر افراد جامعه توجه شود

حجت‌الاسلام زهری در ادامه این نشست اظهار داشت: باید مسئولان، افراد سیاسی و تریبون دارها در موضع گیری های خود، افکار عمومی افراد جامعه را نیز در نظر داشته باشند؛ چنانکه نوع موضع گیری ها و تصمیم گیری های مسئولان کشور در سطح کلان نیز متاثر از نوع تفکر و میزان درخواست های عمومی افراد جامعه بستگی دارد.

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی از افراد در زمان امیرالمومنین علیه السلام مبنی بر این که امام را با این دیدگاه که الان وقت اقدام نیست، مخالفت می کردند، افزود: باید متن صریح پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان مورد بررسی قرار گرفته و بر طبق آن موضع گیری های مقتضی برای برخورد با دشمنان اتخاذ شود.

م/بررسی راهکارهای روایت سازی حوزوی از گفتمان مقاومت

لزوم رعایت اصول و ملزومات روایتگری

علی جعفری با اشاره به لزوم رعایت ملزومات روایتگری در هیئات مذهبی اظهار داشت: روایت سازی در هیئان دارای اصولی است که باید این اصول مورد توجه ویژه خطبا باشد.

وی افزود: روایت منطقی استوار، پرهیز از تحلیل و سخنان ناشیانه و تسلط بر قالب ها و شیوه های روایتگری، علم به آداب و اصول روایتگری ازجمله ملزومات روایتگری موثر است.

جعفری اظهار داشت: توقع ما از واعظین در هیئات مذهبی این است که روایتگری های آنان به صورت دسته بندی شده بوده و متناسب با درک و فهم مخاطبین ارائه داده شود؛ همچنین مبلغان بعد از پایان سخنرانی اهتمام ویژه ای برای پاسخگوی به برخی از شبهات و اشکالات مطرح شده باشند.

ارسال نظرات