۰۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۰۱۰۶۰
استاد حوزه و دانشگاه:

اندیشمندان خطوط و چارچوب‌های اصلی جهاد اقتصادی را ترسیم کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بر اندیشمندان و متفکران مسلمان به ویژه اندیشمندان اقتصاد اسلامی لازم است که در سال جهاد اقتصادی برای کشف روش‌های صحیح رسیدن به رشد و تعالی اقتصاد اسلامی تلاش کنند.
حجت‌الاسلام سيدعباس موسويان


حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از کارشناسان مسائل اقتصاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نامگذاری سال 90 به نام «جهاد اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری برای نامگذاری امسال از اصطلاح بسیار پرمعنا و مرتکز در اذهان مسلمانان یعنی واژه «جهاد» استفاده کرده‌اند.

وی با بیان این‌که واژه جهاد با تلاش و کوشش و حتی همت و اراده فاصله زیادی دارد، افزود: در جهاد سه مطلب کلیدی وجود دارد که قطعاً مقام معظم رهبری با توجه به آن سه مطلب، تعبیر و اصطلاح جهاد را برای حرکت اقتصادی به کار برده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: واژه جهاد از یک هدف و آرمان متعالی حکایت می‌کند و با تلاش و کوشش عادی که در آن هدف وجود دارد اما متعالی نیست، تفاوت دارد؛ جهاد تلاشی است که در آن یک هدف بسیار بالا و متعالی و یک هدف الهی و معنوی نهفته است.

وی با بیان این‌که امسال که به عنوان جهاد اقتصادی نامگذاری شده است، باید اقتصادمان در راستای آن هدف و آرمان الهی و متعالی قرار گیرد، گفت: واژه جهاد آنجایی تعبیر می‌شود که انسان‌ها یک جامعه و یک گروه از تمام توان جسمی، فیزیکی و معنوی خود برای رسیدن به هدفشان استفاده ‌کنند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به کار بردن اصطلاح جهاد از سوی مقام معظم رهبری را به معنای کافی نبودن حرکت متعارفی که در سال‌های گذشته بوده دانست و با بیان این‌که البته این امر نشانه غلط بودن آن حرکت‌ها نیست، خواستار دادن شتاب بیشتر به حرکت رو به رشد نظام شد.

وی تصریح کرد: باید به حرکتمان، قوت و قدرت بیشتری دهیم تا به آن اهداف بلندمدتی که در سند چشم‌انداز بیست‌ساله برای ایران اسلامی تعریف و تا سال 1404 پیش‌بینی شده است برسیم تا نظام جمهوری اسلامی ایران به قدرت اول منطقه از جهت علم، دانش و رشد اقتصادی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام موسویان بحث اسلامی بودن و انسانی بودن واژه جهاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: این واژه از اختصاص‌های دین مقدس اسلام است و به ابزار و روش‌ها برمی‌گردد؛ یعنی همان‌گونه که اهداف و آرمان‌هایمان باید مقدس باشد تا اسم جهاد به خود گیرد، روش‌ها و ابزاری که به کار می‌بریم نیز باید مقدس و از دیدگاه اسلام و عقلانیت مورد قبول باشد.

کشف روش‌های صحیح رسیدن به رشد و تعالی اقتصاد اسلامی در سال جهاد اقتصادی

وی با بیان این‌که هرگز نمی‌توانیم از طریق روش‌ها و ابزارهای دیگر نظام‌ها مانند نظام سرمایه‌داری به قله‌ها و آرمان‌های اسلامی برسیم، ابراز داشت: بر اندیشمندان و متفکران مسلمان به ویژه اندیشمندان اقتصاد اسلامی لازم است که در سال جهاد اقتصادی برای کشف روش‌های صحیح رسیدن به رشد و تعالی اقتصاد اسلامی تلاش کنند.

این کارشناس برجسته مسائل اقتصاد اسلامی خواستار شد: مسؤولان، سیاستگذاران و متفکران جامعه بدور از برخورد شعاری و تبلیغاتی با پیام نوروزی مقام معظم رهبری، با تلاش، کوشش و جهاد فکری، جهاد علمی را به کار بگیرند تا محورهای جهاد اقتصادی عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: مسؤولان اهداف و آرمان‌های مقدس جهاد اقتصادی را به دست آورند، ابزارها و شیوه‌های مورد تأیید اسلام و متناسب برای رسیدن به قله‌ها و آرمان‌ها را کشف کنند و با همت و تلاش فوق‌العاده و با تمام ظرفیت به پیش روند.

حجت‌الاسلام موسویان افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند این بحث اختصاصی به دولت یا ملت و یا متفکران خاصی ندارد؛ بلکه آحاد جامعه به هر شکل، در هر گروه و در هر صنفی متناسب با موقعیت اجتماعی و جایگاه شغلی خود، مسؤولند تا شعار «جهاد اقتصادی» را عملیاتی کنند.

وی اظهار داشت: متفکران و اندیشمدان جامعه خطوط و چارچوب‌های اصلی جهاد اقتصادی را ترسیم کنند، اهداف نظام اقتصاد اسلام، ابزارها، روش‌ها و شیوه‌های حرکت را از وضعیت فعلی به وضعیت ایده‌آل به دست آورند و برای سیاستگذاران و دولتمردان مسیر اصلی حرکت را نمایان کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: نخستین مسؤولیت با متفکران حوزه و دانشگاه است که چارچوب و مسیر حرکت را به خوبی ترسیم کرده و پس از آن سیاست گذاران، قوانین و مقررات مناسب این حرکت و ایده را نهادینه کنند.

وی گفت: دولت با سیاستگذاری‌های مناسب، چارچوب‌ها و اولویت‌گذاری‌های مشخصی را در این حرکت ترسیم کرده و مردم متناسب با مسؤولیتی که دارند در عرصه پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و مصرف با توجه به هدف‌های آرمانی و معنوی، حرکت‌های اقتصادی خود را تنظیم کنند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان را تسلیت عرض می کنم
هدیه به روحش فاتحه مع الصلوات
0
0