۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۰۱۳۷۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

جهاد اقتصادی نیازمند پشتوانه علمی و تکاپوی نرم‌افزاری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خواستار توجه به برنامه‌ریزی‌های علمی و واقع‌‌بینانه، بازبینی و بازسازی برنامه‌های اقتصادی و مدیریت کارآمد و سمت و سوگیری‌های سنجیده در مدیریت‌های کلان در سال جهاد اقتصادی شد.
حجت‌الاسلام سيدكاظم سيدباقري حجت‌الاسلام سيدكاظم سيدباقري


حجت‌الاسلام سید‌کاظم سید‌باقری، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نامگذاری سال 90 به عنوان «جهاد اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب، از حوزویان خواست تا بیش از پیش در این عرصه وارد شده و به شایستگی تلاش کنند تا مکتب اقتصادی اسلام ساخته، پرداخته، نظریه‌سازی، نظریه‌پردازی و نظریه‌ورزی شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از آموزه‌های دینی بر تلاش و تکاپوی جهاد اقتصادی تأکید دارند، افزود: امام علی‌‌(ع) خطاب به کارگزاران حکومتی فرموده‌اند «از اندیشه‌ات در امور فقرا دریغ مکن و از آنان که دیده‌ها خارشان می‌شمارد و مردم تحقیرشان می‌کنند رخ برمتاب؛ کنجکاوی کن، برای به عهده گرفتن امور فقرا، فرد مورد اعتماد خود را که خداپرست و فروتر است مهیا کن تا وضع آنان را به تو خبر دهد».

حجت‌الاسلام سیدباقری از اقتصاد به عنوان پایه و نردبان رسیدن به کمال نام برد و ابراز داشت: در نگاهی واقع‌بینانه می‌توان گفت که پیام‌های نوروزی چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب، سمت و سوی اقتصادی دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: نامگذاری سالی به نام اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف کار مضاعف و اکنون جهاد اقتصادی حکایت از توجه خاص رهبر معظم انقلاب به برنامه‌ریزی و اقدام برای بازسازی و بازبینی اقتصاد کشور دارد.

وی با بیان این‌که اقتصاد یکی از گلوگاه‌هایی است که می‌تواند بسیاری از کشورها و به ویژه کشور ایران را ضربه‌پذیر ‌کند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب سال 90 را با هدف استحکام گلوگاه اقتصادی کشور به نام جهاد اقتصادی نامگذاری کردند تا دشمن هرگز نتواند از این حوزه به استقلال کشور ضربه بزند.

این استاد حوزه و دانشگاه، جهاد را به مبارزه برای رسیدن به هدفی والا و مقدس معنا کرد و با بیان این‌که جهاد نوعی مبارزه برای رسیدن به اهداف مقدس است، گفت: جهاد می‌تواند در حوزه‌های سیاست، فرهنگ، دانش و اخلاق انجام شود، اما رهبر معظم انقلاب با توجه به ضربه‌پذیر بودن گلوگاه اقتصادی بر جهاد اقتصادی تأکید کرده‌اند تا این جهاد مقدس در این عرصه به سرانجام رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درهم تنیدگی مسائل اجتماعی، یادآور شد: ‌وقتی بحث از جهاد اقتصادی می‌شود طبیعی است که این جهاد تنها حوزه اقتصاد را در بر نمی‌گیرد، چراکه اگر در عرصه اقتصاد ضربه‌پذیر شویم در عرصه فرهنگ، سیاست و اجتماع نیز ضربه‌پذیر خواهیم بود؛ از این‌رو استعمال این واژه در حوزه اقتصاد، کشور را به نوعی استقلال در عرصه سیاست و فرهنگ نیز خواهد رساند.

حجت‌الاسلام سیدباقری با بیان این‌که سال جهاد اقتصادی با توجه به برنامه پنجم توسعه و رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی کشور نامگذاری شده است، خواستار توجه به برنامه‌ریزی‌های علمی و واقع‌بینانه، بازبینی و بازسازی برنامه‌های اقتصادی و مدیریت کارآمد و سمت و سوگیری‌های سنجیده در مدیریت‌های کلان در سال جهاد اقتصادی شد.

وی با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ویژگی‌های جهاد اقتصادی، خاطرنشان کرد: جهاد اقتصادی هیچ‌گاه با شعارزدگی و برگزاری همایش‌های سطحی به انجام نمی‌رسد و مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در این عرصه، برنامه‌ریزی دقیق، سنجیده، علمی و واقع‌بینانه است.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جهاد در عرصه اقتصاد را وظیفه‌ای همگانی دانست و افزود: دولتمردان در خط اول این جهاد، هم و غمّ خود را در این حوزه متمرکز کرده و با برنامه‌ریزی علمی و دقیق به سمت جهاد اقتصادی که شعار امسال است، حرکت کنند.

وی با بیان این‌که تحقق شعار جهاد اقتصادی نیازمند پشتوانه علمی و تکاپوی نرم‌افزاری است، اظهار داشت: تکاپوی نرم‌افزاری برعهده نظریه‌پردازانی است که به درستی و به شایستگی اقتصاد اسلامی را می‌فهمند.

حجت‌الاسلام سیدباقری نظریه‌پردازی و پشتوانه‌سازی نظری در عرصه اقتصادی برای حرکت به سمت یک جهاد واقع‌بینانه به دور شعارزدگی و سطحی‌نگری را ضروری دانست و گفت: حوزه‌های علمیه باید بیش و پیش از همه در این عرصه وارد شده و به شایستگی تلاش کنند تا مکتب اقتصادی اسلام ساخته، پرداخته، نظریه‌سازی، نظریه‌پردازی و نظریه‌ورزی شود.

وی با بیان این‌که می‌توان نرم‌افزاری برای راهبرد اندیشه دینی به افق بلند مدت اقتصاد کشور تبیین و طراحی کرد، اذعان داشت: طراحی این نرم‌افزار برعهده حوزه‌های علمیه و نظریه‌پردازان اقتصاد اسلامی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به گرایش‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی نظریه‌پردازان عرصه اقتصاد، افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از اندیشه‌های ناب اقتصادی مکتب اسلام، پایه‌گذار مکتب اقتصاد اسلامی شده و به عنوان الگویی برای بسیاری از کشورها معرفی شود. /920/ت302/ع

ارسال نظرات