۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۰۱۹۸۴
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

فرهنگ دینی در جامعه حاکم شود دیگر دچار مشکلات اقتصادی و فرهنگی نخواهیم شد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان این که نقاط ضعف اقتصادی ما فراوان است اظهار داشت: دلیل آن هم پیاده نشدن برنامه اقتصادی اسلام در زندگی ما است، ‌اگر فرهنگ دینی را در جامعه و زندگی مردم وارد کنیم دیگر دچار مشکلات اقتصادی و فرهنگی نخواهیم شد.
آيت الله صافي گلپايگاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در دیدار رییس و اعضای شورای مرکز کمیته ‌امداد امام خمینی(ره) خدمت در کمیته امداد را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: شما که در این دستگاه فعالیت می‌کنید، قدر این توفیقات را بدانید؛ زیرا برای هر شخصی چنین توفیقی بدست نمی‌آید.

وی خطاب به مسؤولان کمیته امداد تصریح کرد: خدمت شما در این دستگاه سبب خوشحالی قلب حضرت بقیه‌الله الاعظم می‌شود؛ چون به عائله حضرت ولی عصر(عج) خدمت می‌کنید و هرکسی به مستضعفان کمک کند ثوابش قابل شمارش نیست؛ زیرا این کار از جمله عبادات بزرگ است که در قرآن به آن تشویق و ترغیب فراوانی شده است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر افرادی خود را در راه خدمت رسانی به مستضعفان و نیازمندان وقف کنند تا خدمت به عائله حضرت بقیه‌الله الاعظم داشته باشند، این کار برای آن‌ها افتخار بزرگی است که در دین اسلام از امتیازات بزرگ شمرده شده است.

وی عنوان کرد: نباید کمبودی در جامعه وجود داشته باشد؛ زیرا کمبود در جامعه به معنای کمبود دین است و سبب تضعیف دین می‌شود، بنابراین نباید نیازمند یا فقیری در جامعه اسلامی وجود داشته باشد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: ما وظیفه داریم حوائج مختلف مردم را در حد توان خود پاسخ بگوییم، اگر چنین شد آن زمان فقیر و یا نیازمندی در جامعه وجود نخواهد داشت و نباید از این مهم هرگز غفلت کرد.

وی با اشاره به وجود برخی گرانی‌ها در جامعه گفت: امروز تورم روز افزون است، برخی از مردم در پرداخت قبوض خود معطل‌اند، نیاز است در برابر این همه سختی‌ها و فشارهای اقتصادی که در جامعه وجود دارد به افراد نیازمند و کم‌درآمد کمک‌های شایانی صورت گیرد تا سختی‌ها و فشارهای اقتصادی بیش از حد آن‌ها را نرجاند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: برخی فشارها و سختی‌ها اقتصادی جامعه سبب شده که عده‌ای در رنج به سر ببرند و زندگی برای آن‌ها لذت بخش نباشد، نیاز است که به این قشر نیازمند کمک رسانی صورت گیرد تا از این رنج‌ها رهایی یابند.

وی با اشاره به تاثیرات ایثار و تاکیدات قرآن و روایات به این موضوع بسیار مهم گفت: ایثار از صفات بزرگ ما مسلمانان است، امروز نیز باید این موضوع در جامعه نمایان‌تر شود، زیرا در گذشته افراد زیادی بودند که نیازها و خواسته‌ها دیگران را بر خود مقدم و سختی‌ها فراوان را متحمل می‌شدند.

این مرجع تقلید ادامه داد: اقدامات خوبی از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) آغاز شده که این روند باید همچنان ادامه یابد و هر چه این خدمات از سوی کمیته امداد افزایش یابد باز هم اندک است.

وی خواستار مشارکت عمومی در خدمت و کمک‌رسانی به مستضعفان شد و اظهار داشت: همه باید در این خدمت رسانی با کمیته امداد مشارکت کنند و کمک‌رسان آن باشند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با انتقاد از مصرف‌های بی‌رویه در جامعه گفت: متاسفانه اسراف در جامعه ما افزایش یافته است و خرج‌های اضافی که در برخی برنامه‌های انجام می‌گیرد از جمله این اسراف‌ها است.

وی با ابراز تاسف از هزینه‌های بی‌مورد بیت المال اظهار داشت: در حالی که عده‌ای از مردم ما در سختی به سر می‌برند، برخی در همین نوروز توانایی تهیه غذای خود را نداشتند؛ ولی عده‌ای پول‌های زیادی را به بهانه نوروز در خارج از کشور اسراف کردند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این که باید اخلاق و فرهنگ اسلامی در جامعه ما حاکم شود، افزود: هم‌اینک برخی مسلمانان از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند که شیعه هم هستند در کشور ما در رنج به سر می‌برند و با توجه به این که یارانه‌ها به این قشر تعلق نمی‌گیرد، فشار اقتصادی برای آن‌ها فراوان شده است، امیدورایم کمیته امداد در این خصوص اقدام شایسته‌ای را انجام دهد تا آن‌ها از این رنج رهایی یابند.

این مرجع تقلید افزود: ما مسلمان هستیم و باید احساس تکلیف کنیم، همچون درختی باشیم که به دیگران میوه می‌دهد و گرنه وجود انسان فایده‌ای ندارد،‌انسان باید غمخوار دیگران باشد و برای ضعفا دلسوزی کند.

وی ادامه داد: گاهی بنده‌ای از بندگان خدا به سبب برداشتن خاری از سر راه عبور دیگران وارد بهشت می‌شود، چه رسد به این که کمک رسان دیگران باشد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان این که مسائل فرهنگی و اقتصادی در جامعه ما بسیار ضعیف است و باید در این خصوص تلاش فراوانی انجام گیرد، افزود: پرخرجی و عدم قناعت به داشته‌ها از جمله مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه ما است،‌ اگر قناعت داشته باشیم دیگر با کمبودها روبه‌رو نخواهیم شد.

وی در بخش پایان سخنان خود گفت: نقاط ضعف اقتصادی ما فراوان است و دلیل آن هم پیاده نشدن برنامه اقتصادی اسلام در زندگی ما است، ‌اگر فرهنگ دینی را در جامعه و زندگی مردم وارد کنیم دیگر دچار مشکلات اقتصادی و فرهنگی نخواهیم شد./917/پ201/ص
ارسال نظرات