۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۰۴۴۷۶
مدیر حوزه علمیه مازندران:

40 درصد مدارس علمیه مازندران نیازمند بازسازی است/ ساخت بزرگترین حوزه علمیه مازندران در ساری

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه اکثر ساختمان های مدارس علمیه استان قدیمی و فرسوده هستند، تصریح کرد: براساس برآورد های صورت گرفته در حال حاضر 40 درصد مدارس علمیه مازندران نیازمند بازسازی هستند.
مدير حوزه هاي علميه مازندران حجت الاسلام ابوالقاسم طاهري، مديرحوزه علميه مازندران
به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیرحوزه علمیه مازندران، عصر امروز در نخستین نشست خبری خود درساری، حوزه های علمیه را مرکز نشر و گسترش اسلام ناب محمدی معرفی کرد و گفت: این مراکز دینی در طول تاریخ منشأ خدمات و برکات گسترده فرهنگی برای جهان تشیع بوده و هستند.

وی با اشاره به این که بیشترین پیشرفت های صورت گرفته در صحنه های علمی در میان دانشمندان علوم دینی مشاهده می شود، افزود: در گذشته آموزش های علمی تنها منحصر به حوزه های علمیه بود و این مراگز تأثیرگذار دینی در علوم مختلف مشغول فعالیت علمی بودند.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان این که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در همه عرصه های کشور شاهد تحول ساختاری بودیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه تنها جایی که هیچ گونه تلاشی برای تقویت تشکیلاتی و ساختاری آن مراکز صورت نگرفت، حوزه های علمیه بود.

مدیرحوزه علمیه مازندران با اشاره به این که بحث تحول ساختاری و نظامند شدن حوزه های علمیه برای نخستین بار در سفر سال 74 رهبرمعظم انقلاب اسلامی به قم مطرح شد، تصریح کرد: در آن مقطع شورای عالی حوزه تشکیل شد و به تدریج نیز مرکزمدیریت حوزه شکل گرفت.

وی با اشاره به این که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه درحال حاضر شامل 9 معاونت است، ادامه داد: خوشبختانه با حضور آیت الله مقتدایی در رأس مرکز مدیریت حوزه های علمیه ساختار وبرنامه های حوزه از ساماندهی خوبی برخوردار شد، به گونه ای که به منظور تسریع در کار طلاب و کاهش کارهای مرکز مدیریت، امور اجرایی مربوط به مدارس علمیه شهرستان با راه اندازی مدیریت استانی به هر استان و اگذار شد.

مدیرحوزه علمیه مازندران با بیان این که مدیریت استانی حوزه علمیه مازندران از 21 تیرماه سال گذشته آغاز به کار کرد، گفت: در حال حاضر این مدیریت با چهار معاونت اداره امور مربوط به مدارس علمیه استان را برعهده دارد.

فعالیت علمی 25 مدرسه علمیه در مازندران

حجت الاسلام طاهری از فعالیت 25 مدرسه علمیه فعال در سطح مازندران خبر داد و گفت: تنها یک مدرسه زیر نظر مرکز مدیریت نیست که با رایزنی های صورت گرفته در آینده ای نزدیک شاهد پیوستن این مدرسه به جمع دیگر مدارس علمیه خواهیم بود.

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت علمی دو هزار و200  طلبه از پایه یک تا ده در مدارس علمیه مازندران اشاره کرد و افزود: افزون براین حدود 200 استاد به صورت تمام وقت و یا پاره وقت با مدارس علمیه مازندران در ارتباط هستند.

مدیرحوزه علمیه مازندران، برگزاری دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه استان در سال گذشته، دوره آموزشی تربیت مشاوره مدارس، برگزاری آزمون پذیرش مدارس علمیه و رسیدگی به امور مشمولان را بخشی از مهم ترین فعالیت های صورت گرفته در این مدت اعلام کرد.

40 درصد مدارس علمیه مازندران نیازمند بازسازی هستند

حجت الاسلام طاهری در ادامه سخنان خود با بیان این که متأسفانه بیشتر ساختمان های مدارس علمیه استان قدیمی و فرسوده هستند، تصریح کرد: براساس برآورد های صورت گرفته در حال حاضر 40 درصد مدارس علمیه مازندران نیازمند بازسازی هستند.

نوسازی و بازسازی مدارس علمیه استان 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرحوزه علمیه مازندران توسعه و تقویت مدارس علمیه را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: نوسازی و بازسازی مدارس علمیه استان 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

استقلال مهم ترین شاخصه حوزه های علمیه در طول تاریخ بوده است

وی با اشاره به این که تا قبل از سال 89 هیچ کمکی از سوی دولت به حوزه های علمیه صورت نمی گرفت، گفت: مدارس علمیه در طول تریخ با کمک های مردمی اداره می شدند و در حال حاضر نیز این روال در نقاط مختلف کشور ادامه دارد.

مدیرحوزه علمیه مازندران ادامه داد: تنها در سال 88 کمک ناچیزی از سوی استانداران از محل ردیف بودجه فرهنگی استان ها از سوی استانداران به حوزه های علمیه صورت گرفت.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تخصیص 20 درصد بودجه فرهنگی استان ها به حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: در سال گذشته به دلیل کارهای بزرگ دولت نظیر هدفمند سازی یارانه ها، تنها بخش محدودی از این اعتبار اختصاص یافت.

وی با اشاره به سال گذشته تنها 25 درصد بودجه فرهنگی استان تخصیص یافت، گفت: از این مبلغ تنها 20 درصد آن به حوزه های علمیه مازندران اختصاص یافت که رقم بسیار ناچیزی بوده است و میان 55 مدرسه علمیه استان توزیع شد.

حجت الاسلام خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی شخصیت های استانی به اشتباه اختصاص یک رقم نادرستی را به حوزه های علمیه مازندران در سال گذشته نسبت دادند که این گونه اظهارات کاملاً اشتباه بود.

ساخت بزرگترین حوزه علمیه مازندران در ساری

مدیرحوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به در حال ساخت بودن حوزه علمیه امیرالمؤمنین ساری، گفت: این مرکز یکی از بزرگترین حوزه های علمیه مازندران است که در سه فاز زیر نظر آیت الله طبرسی با هفت و هزار 500 مترمربع زیربنا در حال ساخت است.

حجت الاسلام طاهری، گسترش فضای آموزشی و برنامه های آموزشی، تقویت رشته های تخصصی در سطح مدارس، آشنایی طلاب با کلام جدید، دوره های آموزشی آشنایی با عرفان های نوظهور، مهدویت و بهائیت را ازجمله برنامه های سال جدید این مرکز اعلام کرد./950/پ201/ص
ارسال نظرات