کج فهمی از مفاهیم دین مهمترین علت عدم توسعه مسلمانان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعه علی شفق از دانشآموختگان جامعةالمصطفی، امروز در نشست علمی مؤلفههای فرهنگی اجتماعی پشرفت اسلامی به ارائه مقاله خود با عنوان «توسعه اجتماعی از منظر اسلام» پرداخت.
وی افزود: امروزه واژه توسعه از مفاهیمی است که با شیوه زندگی افراد یک جامعه پیوند تنگاتنگ دارد و در ابعاد عینی بیشتر ناظر بر بالا بردن سطح زندگی عموم از طریق ایجاد شرایط مطلوب و بهینه در زمینههای فقرزدایی، تغذیه و مانند آن میشود.
این دانشآموخته جامعةالمصطفی العالمیه یادآور شد: جامعه زمانی که افراد فارغ از اختلافات فرهنگی و زبان، تنشهای قومی و اختلافات مذهبی با هم رابطه تنگاتنگی دارند، میتواند به توسعه اجتماعی برسد.
وی ادامه داد: ارزش به علم، امر به تفکر، امر به مسافرت و عبرتگیری، انسان به عنوان خلیفه و جانشین خدا بر روی زمین، مردود بودن ترک دنیا به خاطر دین و ترک دین به خاطر دنیا از جمله زمینههای اجتماعی و فرهنگی توسعه اجتماعی در اسلام است.
شفق با بیان اینکه در اسلام بر رعایت نظم و انضباط و اتقان و استواری در عمل، توجه و تأکید فراوان شده است، توسعه فرهنگی، توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی را از ابعاد توسعه اجتماعی ذکر کرد.
وی، عدالت اجتماعی، کیفیت زندگی، کیفیت افراد و ظرفیتهای انسانی، وحدت وفاق و انسجام اجتماعی را از شاخصهای توسعه اجتماعی برشمرد و گفت: عدالت کارگزاران در حکومت اسلامی، عدالت در حقوق زنان، عدالت در قضاوت، عدالت در حقوق یتیمان و عدالت در شهود از مصادیق عدالت اجتماعی است.
این دانشآموخته جامعةالمصطفی با بیان اینکه نخستین شاخص توسعه اجتماعی عدالت است، به تبیین مکانیسم تحقق عدالت اجتماعی، تغییر ساخت فرهنگی اجتماعی، مالیاتها، توزیع بخشی از درآمدها به طبقات کم درآمد، محدودیت در مصرف، اصلاح نظام آموزشی، نفی تبعیض طبقاتی و نژاد، سالمسازی درآمدها پرداخت.
وی دومین شاخص توسعه اجتماعی را اتحاد، وفاق و همبستگی دانست و با اشاره به عوامل مؤثر در ایجاد وفاق اجتماعی، مشورت و شورا، انجام کارها به صورت جمعی، صدقه و قرضالحسنه، احساس و نیکوکاری، عدالت، اعتدال و قسط، اخلاص، امانتداری، وفای به عهد را از جمله این عوامل نام برد.
شفق اظهار داشت: کیفیت زندگی شاخص دیگری برای توسعه اجتماعی است که با این شاخص میتوان میزان توسعه اجتماعی را سنجید و وسائل رفاهی، دارو و درمان، نظافت و بهداشت، مسکن ، بیسوادی و ناآگاهی، تغذیه، اشتغال و کار، آشوبها و ناامنیها در کیفیت زندگی را مورد ارزیابی قرار داد.
وی با بیان اینکه علت عقبماندگی و عدم توسعه مسلمانان ناشی از آموزههای دینی نیست، تصریح کرد: بدآموزی و کج فهمیها از مفاهیم دین اسلام مانند دنیاگرایی، آخرتگرایی، تقدیرگرایی، توکل، زهد و قناعت بیتأثیر در این امر نبوده است. /920/پ202/ص