۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۳۸۱
شناخت و نقد فرقه شیطان پرستی؛

نگاهی به کتاب جهان تاریک

خبرگزاری رسا ـ حمید کریمی در کتاب جهان تاریک به بررسی تاریخ، مراسم، عقائد، قوانین، موسیقی، فیلم، علامت ها و افراد معروف فرقه های شیطان پرستی پرداخته است.
جهان تاريك



با افزایش گرایش جامعه جهانی به معنویت، سردمداران سرمایه داری غربی که روزی سخن از نفی ماوراء می گفتند و وعده تحقق بهشت را در همین دنیای مادی می دادند، جهت منحرف کردن این گرایش رو به رشد، به ترویج فرقه های به ظاهر معنویت گرا دست زده اند که از آن جمله می توان به فرقه های شیطان پرستی اشاره کرد. این فرقه ها که با هدف دور کردن انسان از معنویت اصیل تأسیس شده است چند سالی است که به داخل ایران نیز نفوذ کرده و بعضی از جوانان این مرز و بوم را آلوده کرده است؛ از این رو تبیین و نقد عالمانه عقاید و آداب این گروه ها جهت جلوگیری از رشد و نفوذ آنان ضروری است. در این نوشتار گزارشی از کتاب «جهان تاریک» که نقد و بررسی جریان شیطان پرستی است، خدمت مخاطبان رسا تقدیم می شود:
 
مؤلف این نوشتار در دو بخش و چند گفتار به نقد و بررسی آیین شیطان پرستی پرداخته است.

در بخش نخست، گروه یزیدیان یا شیطان پرستان قدیمی،‌ مؤسس آن،‌ عقاید، تکالیف و آداب و رسوم و کتب مقدس آنها بررسی شده است.

در بخش دوم شیطان پرستی جدید و گروه کلیسای شیطان که در قرن بیستم ظهور کرده در ضمن چند گفتار طرح و بررسی شده است.

«گروه کلیسای شیطان»، «اعمال و زمان برگزاری مراسم شیطان پرستی»، «اندیشه های شیطان پرستی»، «علائم شیطان پرستی»، «موسیقی شیطانی»، «برخی از اشعار گروه های متال» و «فیلم های شیطانی»، عناوین هفت گفتار بخش دوم این کتاب است.

مقدمه این کتاب دو بحث را برای مخاطب تبیین می کند. بحث اول این است که فرقه های نو ظهور، با همه پراکندگی و تفاوت هایی که دارند، ‌صفات مشترکی را نیز حائز هستند که می توان از جمله آنها به «پایبندی و تعصب اعضا، تشکیلات مخفی و زیر زمینی، رهبری مورد پذیرش که تمام جوانب زندگی مریدان اعم از غذا، مسکن، همسر، لباس و حتی حق حیات را تعیین می کند، ‌ادعای دسترسی به حقیقت بهتر از ادیان گذشته، و ادعای اینکه دارای راهی هستند که سریع به صورت مرحله بندی شده و قابل اجرا برای رسیدن به حقیقت دارند»، اشاره کرد.

بحث دوم نیز به خطرات و پی آمدهای تبعیت از این فرقه ها پرداخته که برخی از آنها از این قرار است:‌ تضعیف جبهه دین حق،‌ ضرر رساندن به امنیت جامعه و اقتصاد و اخلاق و فرهنگ و اعتقادات، افزایش خود کشی و خشونت، کاهش امنیت و استحکام خانواده و ضررهای جسمی و روحی افراد.

مؤلف در مقدمه با اشاره به میزان نفوذ این فرقه ها در کشور ایران، راهکارهایی را برای مقابله با این جریان ارائه می دهد.

بخش اول: یزیدیان یا شیطان پرستی قدیمی

یزیدیان یا شیطان پرستی قدیمی،‌ عنوان بخش اول این کتاب است. مؤلف با اشاره به اینکه عدی بن مسافر، ‌مرشد طریقه صوفیه معروف به عدویه رئیس و بنیان گذار این فرقه است می نویسد:‌ «یکی از سفارش های شیخ عدی به پیروانش، دوری از کتاب و سواد بود که در نتیجه اکثر یزیدیان بی سواد هستند و عقاید آنان سینه به سینه منتقل می شود و به همین دلیل،‌ اولا:‌ عقاید آنها مخفی مانده و منتشر نشده است، ثانیا: برخی اندیشه های آنان تغییر پیدا کرده است.»

بعد از شیخ عدی این فرقه به سرعت دچار انحراف شدند. آنان پس از آن که ظاهرا مسلمان شدند، معتقد به امامت یزید و سپس الوهیت او شدند. تعدادی از خدایان را با او شریک نموده و شروع به پرستش آنها کردند. آنان شیخ عدی را در بالاترین رتبه ها قرار دادند.»

برخی از مطالبی که مؤلف در مورد یزیدیه به آن اشاره کرده است عبارت است از: یزیدیه، برخی شیخ عدی را خدا و برخی شریک خدا و بعضی دیگر وزیر اعظم خدا می دانند که فرمانی بدون رأی و مشورت او صادر نمی شود.

یزیدیان اکثرا کُرد هستند و بیشتر آنها در عراق زندگی می کنند، لباس آبی را حرام می دانند، رهبر آنها غالبا لباس سیاه می پوشد. تقویم آنها شمسی است و...

مؤلف همچنین در مورد عقائد یزیدیه به مطالبی اشاره کرده که برخی از آنها چنین است: اعتقاد به خدا و ناظم آسمان ها و زمین،‌ آفرینش هفت فرشته برای یاری خداوند، فقط یزیدیان از نسل آدم هستند و سایر بشر از نسل مشترک آدم و حوا هستند لذا اختلاط و ازدواج با فرزندان آدم و حوا را جایز نمی دانند. آدم و فرزندان او از آتش جهنم رهایی یافته اند.

شیخ عدی مردم را از دشنام و نفرین باز می داشت ولی مردم آن را بال و پر دادند تا جایی که لعن شیطان را حرام و قتل لعن کننده را واجب و خود شیطان را إله قرار دادند. همه فرشتگان با سجده بر آدم، مشرک شدند مگر ابلیس که سرور فرشتگان شد.

آنها می گویند: ‌ما به جز خدای عالمیان، ملک طاووس (شیطان) را از آن رو گرامی می داریم که منشأ همه پلیدی هاست و باید او را راضی کنیم تا از انتقام او خلاص شویم و به سعادت دنیا و آخرت برسیم.

شمایل ملک طاووس را احترام می کنند و زیارت آن را زیارت خود ملک طاووس می دانند و موجب پاکی از گناهان و قبولی عبادات می دانند.

وی با اشاره به این که اولین تکلیف یزیدیان کتمان حقایق است، به بین تکالیف ایشان می پردازد که شامل نماز، روزه، زکات و حج است و هر کدام به صورت مخصوصی انجام می شود. مثلا حج آنها این است که مرقد شیخ عدی را کعبه قرار داده و اعمالی را انجام می دهند.

در این کتاب از آداب رسوم یزیدیان نیز به مسائلی مثل: حرمت سواد آموختن، حرمت نماز جماعت، حرمت کاهو و کلم پیچ و لوبیا و کدو، حرمت تراشیدن سبیل، حرمت کوتاه کردن ناخن و حرمت غسل جنابت اشاره شده است.

نویسنده همچنین بیان می کند که ریاست دینی در میان یزیدیان هفت گروه و طبقه دارد که شامل: باب شیخ، شیخ، پیر، فقیر، قوال، کوچک و مرید می شود و سپس به توضیح در مورد هر کدام از آنها پرداخته است.

کتاب های مقدس یزیدیه

مؤلف در باره کتاب های مقدس یزیدی ها می نویسد: «یزیدیان دو کتاب مقدس دارند به نام جلوه و مصحف رش که در مورد مؤلف و تاریخ کتابت آن اختلاف نظر وجود دارد. اکثریت بی سواد این فرقه و مخفی نگاه داشتن نسخ این دو کتاب و زبان رمزی و خاص این دو کتاب از جمله عواملی است که موجب این ابهام شده است.»

پس از آشنایی اجمالی مخاطب با این فرقه، مؤلف محترم کتاب شروع به تحلیل و بررسی اشکالات و انحرافات موجود در این فرقه کرده و آن را کاملا مردود می داند.

بخش دوم: شیطان پرستی جدید

شیطان پرستی جدید عنوان بخش دوم این کتاب است که شامل هفت گفتار می شود.

مؤلف با اشاره به اینکه شیطان پرستی جدید در انگلستان به وجود آمده می نویسد:‌ «شیطان پرستی جدید بر خلاف شیطان پرستی قدیم اعتقادی به وجود شیطان خارجی ندارد بلکه شیطان پرستی جدید شیطان را در طبیعت و در وجود هر انسانی می داند و این باطن هر کسی است که شیطان در آن وجود دارد و مراسم شیطان پرستی جدید مراسمی است برای دعوت از شیطان باطنی و حس اهریمنی درونی که با اعمال جنسی آرام و ارضا می شود. آنها جسم پرست هستند و اعتقاد دارند هر آنچه که وجود دارد مدیون آلت تناسلی آدمی است و دیگر این که انسان باید لذت جسمان و جنسی را در این دنیا ببرد.

موضوع قابل توجهی که در قوانین کلی شیطان پرستی مدرن وجود دارد این است که همه آن ها به نحوی نقطه مقابل قوانین موجود در دین الهی و در حقیقت همان ضد مذهب است و نه مذهبی مجزا و تنها لج بازی انسان است در مقابل یک سری قوانین باز دارنده و امر کننده به نام دین.»

همچنین در این کتاب بیان شده است که فراماسون ها احیا کننده جادوگری و شیطان پرستی در قاره اروپا در قرن شانزدهم میلادی می باشند.

گفتار اول: گروه کلیسای شیطان

در گفتار اول به پیدایش این گروه و زندگی مؤسس آن آنتوان لاوی اشاره شده است.

بهترین تعریف ارائه شده از کلیسای شیطان، آن را دینی معرفی می کند که فلسفه لذت پرستانه را با اعمال جادوگری سیاه در هم آمیخته است. کلیسای شیطان مروج ایمان به شیطان و نماد مخالفت و سر پیچی از یک جامعه مطیع و خداترس است.

یک مثال از کتاب مقدس شیطان پرستان: هیچ بهشت شکوه مندی و هیچ جهنمی که گناه کاران را بسوزاند وجود ندارد. این جا و الآن روز رنج ماست! این جا و الآن روز خوشی ماست! این جا و الآن فرصت ماست! انتخابش کن به جای هر زندگی دوباره!

بیشترین کلیساهای شیطان در کشورهای امریکا، ایتالیا، انگلیس، آلمان و چین دایر است.

در ادامه، مؤلف به زندگی نامه لِوی می پردازد. آنتوان لوی، مؤسس کلیسای شیطان است.
معرفی مرلین منسُن، انجیل شیطانی و کتاب سیاه شیطان صفحات دیگری از این بخش را به خود اختصاص داده و مؤلف بیان می دارد که بیشترین کلیساهای شیطان در کشورهای امریکا، ایتالیا، انگلیس، آلمان و چین دایر است.

گفتار دوم: اعمال و زمان برگزاری مراسم شیطان پرستی

نویسنده کتاب در گفتار دوم با عنوان اعمال و زمان برگزاری مراسم شیطان پرستی، به مراسمی مانند قربانی کردن،‌ مراسم معروف نماز سیاه یا نماز جماعت سیاه، پیوستن عضو جدید، کسب قدرت تاریکی، جشن هالوین و توضیحاتی درباره آنها پرداخته است.

گفتار سوم: اندیشه های شیطان پرستی

اندیشه های شیطان پرستی عنوان گفتار سوم از بخش دوم این کتاب است.

در این گفتار 9 اصل عقیدتی کلیسای شیطان بر شمرده شده که به 3 مورد آن اشاره می شود:

1. شیطان سمبل لذت جویی و آزادی و افراط است نه ریاضت کشی.

2. شیطان نماد وجود و زندگی شاداب و مادی است نه خوابی ناچیز و معنوی (امور معنوی و غیر مادی، توهم و تظاهر است).

3. شیطان می گوید کم عقلی و بی عفتی بهتر از ریاکاری و خود فریبی است.

سپس مؤلف به انحرافاتی که در این اصول وجود دارد اشاره کرده و اشکالات آن را برمی شمارد. پس از آن هم به یازده قانون مهم شیطان پرستی اشاره کرده و به نقد آن پرداخته است.

اومانیسم و لیبرالیسم دو واژه ای هستند که مؤلف به توضیح آنها پرداخته و سپس به بیست قانون شیطان گرایی برگرفته از کتاب سیاه شیطان و نقد آن پرداخته است.

شیطان پرستی و صهیونیسم

نویسنده با اشاره به این نکته که سران یهودی دنیا عزم جدی بر نابودی هر عقیده پاک و آسمانی یا انسانی دارند، تبیین می کند که شیطان پرستی ساخته و پرداخته یهودیان است.

نویسنده به موضوع شیطان پرستی در ایران و حوادث و وقایعی که با این عنوان در کشور ایران اتفاق افتاده پرداخته و وضعیت فعلی آن ها را در پنج محور معرفی می کند: 1ـ تحرک در اینترنت، 2 ـ ترویج نماد ها، 3 ـ ترویج متالیکا، 4 ـ پارتی های شبانه و 5 ـ همکاری با سلطنت طلب ها.

گفتار چهارم: علائم شیطان پرستی

«علائم شیطان پرستی» عنوان گفتار چهارم این کتاب است که عکس علامت های آنان همراه با توضیح مختصری آمده است.

گفتار پنجم: موسیقی شیطانی

گفتار پنجم به مبحث موسیقی شیطانی این فرقه منحرف و رسوخ آن در موسیقی غرب و همچنین تأثیر افکار آن بر این موسیقی ها پرداخته است. یکی از برنامه های این فرقه این است که برخی پیامهای شیطانی خود را در ظاهر و برخی را به صورت کاملا مخفی به مخاطب القا می کنند. به این صورت که مثلا بر روی متن نوار خوانده می شود: «بوی عطر تو چه دلپذیر است» ولی دقیقا پشت همین قسمت نوار اگر از آخر به اول و با دور کند پخش شود، چنین خوانده می شود: «شیطان خداوند ماست»

مؤلف در بخشی از این گفتار در این زمینه می نویسد: «برجسته ترین نسخه این نوع کارها را می توان در آهنگ (لایس لابونیتا) از (مدونا) خواننده زن آمریکایی دید که قسمت هایی از این آهنگ به زبان اسپانیولی خوانده می شود. وقتی خواننده به زبان اسپانیولی کلمه (گوموبرگن) را تکرار می کند، در همان قسمت پشت نوار عبارت: (...به من شیطان گوش بده...) تکرار می شود، خوانندگان «پاپ» و «راک» مدام در آهنگ های خود این واژه ها را به کار می بردند: به جهنم خوش آمدید/ سرودی از جهنم/ محکوم به جهنم /تو جهنم بسوز/ شاهزادگان جهنم/ نگهبان جهنم/ می خواهم به جهنم بروم/ زنگهای جهنم و ...

مؤلف در این گفتار ضمن تبیین برنامه های اجرای موسیقی در این فرقه، به صدماتی که بینندگان این کنسرت ها در حین پخش آن به خود می زنند اشاره می کند. میانگین این خودکشی ها یا صدمه رساندن شدید به خود، برای گروه (پینک فلوید) به پانزده تا بیست نفر بعد از هر کنسرت می رسد.

وی همچنین در این گفتار به اثرات عجیب این موسیقی ها، انواع موسیقی های شیطان، انواع موسیقی متال، انواع موسیقی های راک، پرداخته و در انتها نیز به نقد این مطالب و انحرافات با استفاده از مطالب مهمی مثل موسیقی و تعالیم دینی و تأثیرات موسیقی در روایات و ضررهای موسیقی از دیدگاه برخی از دانشمندان جهان پرداخته است.

گفتار ششم: برخی از اشعارگروه های متال

نویسنده درگفتار ششم به گرد آوری برخی از اشعار این فرقه های ضاله پرداخته است.

یکی از این اشعار را در اینجا می آوریم:

«مانند این که در درون بدنم می سوزد
مانند این که من در دردی بی پایان گرفتار می شوم
من می توانم بشنوم نفس ضد مسیح را در بالای سر
من شراب ها را می بینم که مانند خواب در تخت پادشاهی ام
هنگامی که من چشم هایم را می بندم، می شنوم که شراب ها صدا می زنند.»

مؤلف در پایان این گفتار به نتیجه این القائات پرداخته که برخی از آنها عبارتند از: ضدیت با حضرت مسیح علیه السلام، ایجاد عصبانیت و تندخویی، تحریک و ارضای شهوت جنسی، عصیان علیه ارزش ها، ایستادگی در مقابل پدر و مادر، بی عار و بی خیال بودن، اباحی گری و بی اعتنایی به نظر دیگران.

گفتار هفتم: فیلم های شیطانی

فیلم های شیطانی عنوان گفتار پایانی این کتاب است. نویسنده کتاب به برنامه های سینمایی غرب و القائات آن اشاره کرده و می نویسد: «جبهه شیطان با ساختن فیلم های شیطانی، سعی در تقویت این جریان دارد.

این فیلم ها علاوه بر ترویج و عادی سازی سکس و روابط جنسی، نوشیدن الکل، خشونت، موسیقی های مختلف، رقص و اختلاط زن و مرد که جریان همه رسانه هاست، به شیوه های مختلف و با تکرار صحنه ها، پیام های شیطانی را القا می کنند. دنیای الحاد و مادی گرایی با این دسیسه ها و ابزارها، به مقابله حق و حقیقت آمده اند.

وی سپس با اشاره به نام برخی از فیلم ها، با وجوه مشترکی از نمایش شیطان در این فیلم ها را تبیین می کند که برخی از آنها عبارتند از: ظهور شیطان، قدرت تصرف و تسخیر و حلول شیطان و اینکه کسانی سر راه شیطان قرار می گیرند که معمولا تناسب درونی و شخصیتی با این واقعه ندارد.

مؤلف، فیلم های کنونی را موج دوم شیطان گرایی معرفی کرده و می نویسد: «موج اول به نمایش انحرافی خارج از جایگاه حقیقی شیطان معطوف بوده و موج جدید به توجیه کردن، دلپذیر، صاحب تقدیر و مطلق معرفی کردن آن بر می گردد. در این موج پیچیدگی ها و گفتمان سیاه شیطان خدایی تبیین می شود.

چاپ هفتم کتاب جهان تاریک به قلم حمید کریمی در سال 1390 با شمارگان 5000 نسخه در 200 صفحه و با قیمت 2900 تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است./913/ز501/ر

ارسال نظرات