۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۶۷۸۰
نماینده ولی فقیه در دانشگاه مازندران:

مراسم معنوی اعتکاف جلوه‌گاه ‌نبرد‌‌ با غرور و غفلت است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه مازندران، اعتکاف را نقطه اوج عشق به ذات حق دانست و گفت: همه دلسپاری به خداوند در آیین اعتکاف نمایش داده می‌شود.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه مازندران
حجت الاسلام سید حسین حسینی، مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با اشاره به در پیش‌بودن برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، با اشاره به این که عبادت در ماه رجب از یک جایگاه خاصی برخودار است، گفت: اعتکاف از جمله عبادت‌هایی است که افزون بر اسلام در سایر ادیان نیز به آن تأکید بسیار شده است و همه انبیای الهی نسبت به بزرگداشت اعتکاف اهتمام ویژه ای داشتند و در دین مقدس اسلام در قرآن کریم نیز برای اعتکاف اهمیت ویژه‌ای قائل شده است.

وی با اشاره به این که در سوره مبارک حج اعتکاف در زمره زیارت و طواف خانه ‌خدا قرار گرفته است که همه اینها به جایگاه رفیع اعتکاف اشاره دارد، افزود: اعتکاف در سیره رسول خدا‌(ص) نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده است تا جایی که حضرت در هر سال ده روز معتکف می شدند.

حجت الاسلام حسینی، یکی از راه‌های خود سازی را عبادت و دعا دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین راه های خود‌سازی شرکت در اعتکاف است، زیرا اعتکاف یکی از کامل‌ترین عبادات فردی است.

وی با بیان این که اعتکاف موجب تقرب بنده به خدا می‌شود و از نظر اخلاقی تأثیر مثبتی بر روی معتکف می‌گذارد و روح امید به سلول‌های بدن دمیده می‌شود، گفت: اگر روح امید به سلول‌های بدن دمیده نشود آن سلول‌ها می‌میرند و اعتکاف دمیدن روح امید به سلول‌ها است.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، اعتکاف را مسیر و زمینه‌ای برای توبه و بازگشت به معنویت معرفی کرد و بیان داشت: اعتکاف حیاتی مجدد در کویر غفلت‌ها برای انسان است و این دوره کوتاه مدت بهترین فرصت برای خودسازی و رفع بدی‌ها است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن بوده و در شرع اسلام نیز به معنای اقامت در مکانی مقدس برای نزدیک شدن به خداوند متعال و خودسازی برای جلوگیری از غفلت و حرکت به سوی معنویت است، ادامه داد: این مراسم معنوی نبردی با غرور، غفلت، رفع عیوب و خودمداری بوده و فرصتی برای عبادت و بریدن از دنیا است.

وی با بیان این که اعتکاف نقطه اوج عشق به ذات حق است، گفت: این مراسم سرشار از معنویت نقطه اوج عشق به ذات حق است و همه دلسپاری به خداوند در آن نمایش داده می‌شود.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران اعتکاف را بهترین فرصت برای خودسازی و رفع بدی‌ها دانست و با بیان این که این فرصت مغتنم، پناه بردن به روزه و نماز است، ادامه داد: فرد معتکف با انجام این اعمال سازندگی روحی و معنوی و انس با خداوند پیدا می‌کند.

حجت الاسلام حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برپایی مراسم معنوی اعتکاف در دانشگاه‌ها یکی از موثرترین فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ‌سازی اسلامی بوده و جوانان، به ویژه دانشجویان با حضور در آن فضیلت‌های ایام‌البیض را درک می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت اعتکاف رجبیه گفت: ماه رجب ماه ولایت و ماه اولیای خداوند است و اعتکاف در ایام البیض فضیلت خاصی دارد.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران افزود: اعتکاف در این ایام، مصادف با زمانی است که دعا در آن مستجاب است و طبیعی است که اعتکاف در چنین زمانى، فیض خاص خود را دارد و دعا در همه حال عبادت است، به ویژه زمانی که با اعتکاف همراه باشد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به حدیثی در مورد فضائل اعتکاف از حضرت رسول اکرم(ص) تصریح کرد: معتکف از انجام گناهان باز می‌ایستد و بدین وسیله اجری مانند کسی که همه‌ نیکی‌ها و حسنات را انجام می‌دهد خواهد داشت.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه مازندران با اشاره به این که مراسم معنوی اعتکاف برای نخستین‌بار در دانشگاه‌های مازندران برگزار می‌شود، اظهار داشت: این مراسم معنوی با حضور دانشجویان، استادان و کارکنان این دانشگاه در روزهای 13 تا 15 رجب برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در طول برگزاری مراسم اعتکاف‌ بیان کرد: حضور مبلغان حوزه علمیه قم در جمع معتکفان، اجرای برنامه‌های پرسش و پاسخ، قرائت دعاها و اهدای بسته‌های فرهنگی به معتکفین از برنامه‌های این مراسم است. 

حجت الاسلام حسینی افزود: این مراسم از ساعت نه شب 26 خرداد‌ماه 90 برابر با 13 رجب به مدت سه شبانه روز ادامه خواهد داشت و با برنامه‌های متنوع نیایشی، قرائت قرآن، و سخنرانی و مداحی همراه خواهد بود./950/ت302/س

ارسال نظرات