۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۰۳
سال گذشته؛

‌بیش از 8 هزار مبلغ دینی به مناطق مختلف گیلان اعزام شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان از اعزام بیش از هشت هزار مبلغ دینی سال گذشته در مناسبت های مختلف به سراسر استان خبر داد و گفت: افزون بر این اعزام‌ها 130 روحانی مستقر و طرح هجرت به صورت بلند‌مدت به فعالیت‌های تبلیغی در روستاها مشغول هستند.
مدير کل تبليغات اسلامي گيلان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام جمال یاری، مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان امروزدر جمع خبرنگاران با اشاره به گرامیداشت اول تیر ماه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی‌(ره) این سازمان را یک نهاد مقدس و ارزشی دانست و افزود: تأسیس این سازمان و توجه امام راحل به موضوع حساس و اثر‌گذار تبلیغ اسلام بیانگر درایت بالا و زمان‌شناسی و آینده‌نگری دقیق بنیانگذارجمهوری اسلامی بوده است.

وی گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در حال حاضر اولویت اصلی ما تحول در نظام فرهنگی و ایجاد مهندسی فرهنگی است، بنابراین دستگاه‌های فرهنگی باید ساز و کارهای فرهنگی را براساس نیاز روز تغییر دهند زیرا دشمن با همین زاویه کشور ما را مورد تهاجم فرهنگی قرار داد و ما هم باید خودمان را مجهز و مستحکم کنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان، توسعه فرهنگی را یک اصل ضروری و مهم ارزیابی کرد و افزود: با توجه به توسعه همه جانبه کشورها باید در اهداف توسعه فرهنگی، مؤسسات و ادارات فرهنگی تقویت شوند، زیرا اکنون مشخص شده است که مبنای هر نوع توسعه، توسعه فرهنگی است.

حجت الاسلام یاری اظهارداشت: جایگاه سازمان تبلیغات اسلامی از نظر نوع کار فرهنگی جایگاه والایی است و نیاز به همکاری نهادها و سازمان‌های فرهنگی دارد تا در این حرکت فرهنگی نوین، نقش آفرین باشند البته خانواده ها نیز در این حرکت مؤثر خواهند بود تا زمینه را برای ایجاد مهندسی فرهنگی فراهم آورند.

وی به توسعه روز افزون و غیر قابل تصور ارتباطات و فن آوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: رسانه ها با تحولاتی که در جنبه های مختلف از بعد فن آوری تجهیزاتی و حجم و روش داشته اند به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پیام می توانند در ساخت فرهنگ دینی، باورها و افکار عمومی موثر باشند.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در دهه اخیر در به روز شدن و پاسخگویی به نیاز امروز جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان گام های مؤثر و ارزشمندی برداشته که پایگاه اطلاع رسانی تبیان یکی از این تحولات است.

وی با تشریح برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی در راستای اجرای اصل44 قانون اساسی گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در اجرای اصل 44 قانون اساسی، این سازمان گام های مؤثری در این خصوص برداشته و با برنامه ریزی مناسب و تشکیل مؤسسات قرآنی در شهرها و خانه های قرآنی در روستا ها، و با نظارت دقیق، فعالیت های قرآنی را به این مؤسسات و مراکز مردمی واگذار کرده است.

حجت الاسلام یاری با اشاره به این که تاکنون 36 مؤسسه و 131خانه قرآن روستایی در سطح استان تشکیل و راه اندازی شده است، گفت: در این بخش دوره های آموزشی تحت عنوان «تربیت معلم قرآن کریم، آموزشیار روخوانی، مفاهیم و قرائت تخصصی، طرح تفسیر بینات، جشنواره قرآنی کودک، نوجوان وجوان ونهضت قرآن آموزی با برگزاری 190 دوره در سطح استان برگزار شد که در مجموع بیش از هفت هزار و 200 نفر در این دوره ها شرکت کردند.

وی با بیان این که این سازمان با تشکیل شورای هیأت های مذهبی و مداحان، فعالیت امور تشکل ها را به خود آنها واگذار کرده است، ادامه داد: اداره کل تبلیغات اسلامی حامی و ناظر فعالیت های این تشکل های دینی است و همه امور مربوط به اداره آنها به خود این تشکل ها واگذار شده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان، برگزاری کارگاه آموزشی برای مسؤولان تشکل های دینی، شناسایی آسیب های موجود در استان با حضور هیأت های محوری، تشکیل جلسات منظم ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی، صدور مجوز به تشکل های دینی و اعزام تعدادی از مداحان به منظور شرکت در دیدار مداحان کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی را از جمله مهم ترین اقدامات صورت گرفته در بخش ساماندهی و حمایت از تشکل های دینی و مداحان اعلام کرد.

حجت الاسلام یاری یکی از مهم ترین وظایف ذاتی سازمان را اعزام مبلغ به مناطق مختلف استان دانست و گفت: بیش از 130 نفر از روحانیان در مناطق مختلف استان بویژه مناطق محروم بصورت دراز مدت با عنوان روحانیان مستقر و طرح هجرت مشغول امر مقدس تبلیغ هستند.
 
وی از اعزام بیش از هشت هزار مبلغ دینی سال گذشته در مناسبت های مختلف به سراسر استان خبر داد و بیان داشت: این مبلغان بیشتر در ماه های محرم، رمضان، صفر و دیگر مناسبت ها به نقاط مختلف و دستگاه های دولتی استان اعزام شدند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی علاوه برحمایت های مالی، نسبت به تغذیه فکری آنان و اجرای دوره های طرح خطیب، به روز رسانی مبلغان با تهیه رایانه و نرم افزارهای فرهنگی و راه اندازی وب سایت ویژه مبلغان اقدام کرده است.

حجت الاسلام یاری با اشاره به ساخت خانه عالم در روستاها به خصوص مناطق محروم افزود: به منظور رفاه و آسایش مبلغان و خانواده محترمشان، در سال گذشته دو واحد خانه عالم در استان به بهره برداری رسید که در هفته دولت امسال نیز چهار خانه عالم دیگر در شهرهای مختلف استان به بهره برداری خواهد رسید.

وی، به فعالیت فرهنگی در مساجد به عنوان یکی دیگر از برنامه های اولویت‌دار سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و با بیان این که طرح تجهیز کتابخانه‌های شبستان مساجد، تغذیه فکری ائمه جماعات دستگاه دولتی، حمایت از ائمه جماعات مساجد تأثیر‌گذار و اجرای مراسم و مناسبت‌های دینی و ملی از فعالیت‌های این قسمت بوده است، افزود: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، تاکنون 32 کتابخانه شبستان به گونه ای که دسترسی نمازگزاران به خصوص  جوانان و نوجوانان به آن آسان باشد راه‌اندازی شد و در سال گذشته نیز تعداد 110 نفر از ائمه جماعت مساجد در سطح استان به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مورد حمایت مالی و نرم افزاری قرار گرفتند.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان همچنین اضافه کرد: سال گذشته در 180 پایگاه هسته فرهنگی جوان و بوستان معرفت در سطح استان تشکیل شد که بیش از چهار هزار و 700 نوجوان و جوان در این طرح شرکت کردند.

وی یکی دیگر از برنامه های مهم در بخش جوانان که مورد استقبال آنان قرار گرفت، را برگزاری گفتمان های دینی دانست و افزود: در سال همت مضاعف و کار مضاعف 258 گفتمان دینی با موضوعاتی نظیر آسیب های فرهنگی و اجتماعی، جنگ نرم و راهبردهای مقابله با آن، بصیرت دینی، مهارت‌های زندگی، عفاف و حجاب، نحله‌های فکری و عرفان‌های انحرافی در استان برگزار شد که که بیش از سی هزار نفر در این گفتمان‌ها شرکت کردند.

حجت الاسلام یاری در ادامه سخنان خود آموزش و پژوهش را دو بال علمی سازمان تبلیغات دانست و گفت: در سال گذشته واحد آموزش این اداره کل جهت ارتقای فکری و اعتقادی همکاران، دوره های ترویج و توسعه فرهنگ نماز، کارگاه آموزشی جنگ نرم، آموزش پیشگیری از اعتیاد، شبهه شناسی در مسائل دینی و کارگاه آموزشی هدفمندی یارانه ها را برگزار کرد./950/پ202/س
ارسال نظرات