۰۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۰۷۶۹۴
مدیر گروه تفسیر و ترجمه پژوهشگاه علوم:

نقطه آغاز پژوهش دینی توجه به مبانی و اصول اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پژوهش علمی استاندارد و نمونه غالبا مبتنی بر مبانی امانیستی است یعنی دارای مبانی هستی شناسانه و انسان شناسانه غربی و ناسازگار با اصول اسلامی است.
پژوهش


حجت الاسلام سیدعلی اکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش دینی از این رو دارای ضرورت است که در زمینه فهم دین پرسش های بسیاری وجود دارد که هنوز پاسخی روشمند به آن داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه پاسخ روشمند به یک سوال علمی، سیستم معرفت دینی و اندیشه دینی را تکمیل می‌کند، اظهار داشت: وقتی پژوهش مفید است که معطوف به نیاز، توسعه‌ای و کاربردی باشد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: یکی از تفاوت های جدی شرق و غرب در بحث پژوهش این است که خاستگاه پژوهش در غرب حتی پژوهش‌های بنیادی به نحوی در تبیین و توجیه اصول و مبانی در روابط اجتماعی مورد توجه و تامل قرار گرفته است و برای دریافت‌ها و حوزه‌های علوم تجربی به دنبال تبیین فلسفی هستند.

وی با اشاره به اینکه کانت پدر فلسفه غرب است، بیان داشت: او توانست از تمدن غرب یک تبیین فلسفی ارائه دهد.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: در دنیای غرب حتی فلسفه معطوف به نیازهای غیر نظری است و به دنبال حل مشکل اجتماعی و کاربردی است.

وی بیان داشت: وقتی از پژوهش علمی صحبت می کنیم از پرسش های به هم تنیده همچون حلقه های یک زنجیر صحبت می کنیم و نمی توان از پژوهش روشمند صحبت کرد اما به مبانی، سیستم فکری، اصول و اهداف تغذیه شده آن بی اعتنا بود.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه در پژوهش‌های بنیادین دینی و بومی باید از تفکیک دینی آغاز کنیم، بیان داشت: نمی توان در حوزه حقوق حتی از فقه صحبت کرد اما از انسان شناسی مبتنی بر دین صحبت نکرد.

وی بیان داشت: پژوهش علمی استاندارد و نمونه غالبا مبتنی بر مبانی امانیستی است یعنی دارای مبانی هستی شناسانه و انسان شناسانه غربی و نا سازگار با اصول اسلامی است.

این پژوهشگر علوم انسانی اظهار داشت: اگر بخواهیم از پژوهش دینی صحیت کنیم باید از ژرفا شروع کنیم و با توجه به مبانی دینی به پیش رویم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات