۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۱۰۷۹۹۰
دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد جمکران:

ماه شعبان فرصتی مناسب برای مهجوریت زدایی از صحیفه سجادیه است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد مقدس جمکران، با ابراز تاسف از مهجوریت صحیفه سجادیه در جامعه، خواستار برنامه ریزی و اقدام فعالانه برای به متن درآوردن و خارج ساختن این کتاب از مهجوریت شد و ماه شعبان را فرصتی مناسب برای تحقق این مهم ارزیابی کرد.
حجت الاسلام مرتضي وافي
حجت‌الاسلام مرتضی وافی، دبیر شورای عالی فرهنگی و برنامه ریزی مسجد مقدس جمکران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک شعبان، این ماه را فرصتی مناسب برای انس با خدا و تزکیه روح و روان ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه مساله ارتباط با خدا و مناجات با حضرت حق از چند جهت اهمیت دارد، افزود: مناجات و دعا ارتباط فرد با خداوند تبارک و تعالی را تنظیم می کند و باعث می شود که او همواره خدا را ناظر و شاهد بر اعمالش ببیند و دست به هر کاری نزند.

حجت الاسلام وافی با اشاره به اینکه مناجات در زندگی انسان و تعریف رابطه فرد با جامعه تاثیر دارد، اضافه کرد: در مناجات و دعا به ویژه ادعیه‌ای که از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده، مضامین بلندی وجود دارد که در مناجات‌ها در رابطه با شناخت نفس انسان نهفته است.

وی با بیان اینکه انسان از طریق عبادت و مناجات معرفت پیدا می کند، ابرازداشت: ادعیه ما صرفا به خود و خدا نپرداخته، بلکه بسیاری از مباحث اجتماعی و دغدغه های زندگی در مناجات ها آمده است که ما باید به آن توجه کنیم.

دبیر شورای عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران در ادامه از صحیفه سجادیه به عنوان کتاب زندگی عارفانه، خردمندانه و عاشقانه یاد کرد و گفت: این تعبیر را مقام معظم رهبری در مورد این کتاب غنی و گرانسنگ بکار برده اند که تعبیری بسیار دقیق است.

حجت الاسلام وافی بیان داشت: ویژگی نوع معارفی که در ادعیه و مناجات ها به ویژه درمناجات شعبانیه وجود دارد این است که این مناجات را ائمه معصومین(ع) می خواندند.

حجت الاسلام وافی با اشاره به اینکه ادعیه و مناجات ها سیر دارند، تصریح کرد: مناجات ها فصل فصل و باب باب نیستند، اینکه در برخی شرح های ادعیه می بینم شارحان دعاها را فراز فراز شرح کرده اند این اشتباه است.

وی ویژگی دیگر ادعیه را استفاده از بهترین تعابیر و کلمات دانست و یادآورشد: ادعیه و مناجات یک سیر متصل و به هم پیوسته دارد و هر فراز آن با فراز قبل و بعد ارتباط دارد و هیچ کجا فراز و نشیب ها منقطع نیست، اما متاسفانه وقتی به شروح ادعیه نگاه می کنیم این حالت کمتر به چشم می خورد.

حجت الاسلام وافی در ادامه با تاکید بر اینکه باید در واژه شناسی ادعیه و مناجات ها کار کنیم، اظهارداشت: مسیر، بینش و طرز تلقی و نوع نگاه انسان در این سیر تعیین می شود و دعا و مناجات، خواستن و حاجت صرف نیست.

وی همچنین با اشاره به شاخصه های صحیفه سجادیه، از مهجوریت این کتاب در جامعه ابراز تاسف و تصریح کرد: کتاب صحیفه سجادیه باید از کتابخانه های تخصصی و لابلای سخنرانی ها به متن جامعه بیاید و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام وافی گفت: برخی از مناجات و ادعیه مثل مناجات خمس عشر، مناجات جمعی و مناسک آیینی متاسفانه در جامعه چندان مورد توجه نیست.

وی با بیان اینکه برای مهجوریت زدایی از دعاهایی همچون دعاهای صحیفه سجادیه و مناجات شعبانیه باید اقدام فعالانه ای صورت گیرد، اظهار داشت: این مناجات و دعاها در زندگی روزانه انسان ها باید جریان پیدا کند.

حجت الاسلام وافی تاکید کرد: همه باید کمک کنیم تا صحیفه سجادیه از مهجوریت دربیاید و با توجه به اینکه ولادت حضرت امام سجاد(ع) در ماه شعبان این است، این ماه مبارک فرصتی مناسب برای تحقق این مهم است و باید در این راستا فعالیت های خوبی انجام دهیم. /924/ت302/ع
ارسال نظرات