تبلیغ دین مبتنی بر فهم دین از متن قرآن و حدیث است
حجت الاسلام حسین ملانوری، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: درسهای متداول حوزه باید زمینهای فراهم کند که اگر مبلغ خواست مطالب مورد نیازش را در عرصه تبلیغ به دست آورد، این توانایی را داشته باشد.
وی در ادامه افزود: دروس حوزوی تا حد زیادی پاسخگوی نیازهای بینشی مبلغان است، اینکه ما انتظار داشته باشیم درسهای حوزه تمام محتوای مورد نیاز یک مبلغ و سخنران را رفع کند انتظار بیجایی است.
حجت الاسلام ملانوری اظهار داشت: مبلغ برای اینکه محتوای تبلیغ دینی را به دست آورد نیاز به علوم حدیث، قرآن، تفسیر و دیگر علوم دارد، حال اگر دروس متداول حوزه این نیازهای مبلغان را رفع کند، موفق است.
این پژوهشگر حوزوی خاطر نشان کرد: دروسی همچون ادبیات، منطق، فلسفه و اصول که در حوزههای علمیه بیان میشود، زمینه دستیابی به محتوای تبلیغی را فراهم میکند، مگر اینکه یک طلبه درسهای حوزه را خوب نخوانده و فعالیت عملی انجام نداده باشد.
وی با اشاره به ضرورت سیر مطالعاتی در دوران مقدماتی تحصیل طلاب یادآور شد: باید طلاب را به این سمت سوق داد تا سیر مطالعاتی مناسبی پیدا کنند، در دوران تحصیل به طلبه گفته شود که در کنار ادبیات، فقه، اصول و مانندآن باید سیر مطالعاتی داشته باشند و با دیگر علوم نیز آشنا شوند.
این فعال عرصه تبلیغ دینی تأکید کرد: توجه دادن طلاب به موضوعات خاص و معرفی منابع سیر مطالعاتی به ویژه در بخش تبلیغ دینی، در بخشی از حوزه های علمیه متاسفانه به خوبی انجام نمی شود.
وی با اشاره به ضرورت آشنایی مبلغان با مهارت های روشی در عرصه تبلیغ دینی تصریح کرد: آموزشهای متداول حوزه در بعد روشی تبلیغ دینی کافی نیست. یعنی طلبه پس از سال ها حضور در حوزه با روشهای تبلیغی آشنا نمیشود.
نویسنده کتاب روش سخنرانی دینی ادامه داد: آموزش های روش سخنرانی، روش کلاسداری، مناظره و مشاوره که از مهارتهای مورد نیاز مبلغان در تبلیغ دینی است، جزو دروس متداول حوزه های علمیه نیست، هرچند برخی از طلاب به صورت جسته و گریخته در بعضی مجموعهها با این دروس آشنا میشوند.
وی با تأکید بر ضرورت توجه طلاب و مبلغان به یادگیری این روش ها و مهارت ها اضافه کرد: لازم است حوزههای علمیه ساز و کار لازم برای آشنایی طلاب با این مهارت ها را فراهم کنند و تا زمانی که این دروس در سیستم آموزشی حوزه های علمیه تعریف نشده است، طلاب به هر صورتی که ممکن است، با این مهارتها آشنا شوند تا بتوانند تبلیغ موفقی داشته باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برگزاری دورههای کوتاه مدت آشنایی با روشها و مهارتهای تبلیغی از سوی برخی نهادها و ارگانهای حوزوی خاطر نشان کرد: برخی نهادها و ارگانها یک سری آموزشها و مهارتهایی را به صورت کوتاه مدت ارائه میکنند که در شرایط فعلی که در بدنه حوزه دروش آشنایی با روش ها و مهارت های تبلیغ جا نیفتاده و تثبیت نشده، کار بسیار ارزشمند و مناسبی است و باید ادامه پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به آسیبهایی که این دورهها ایجاد میکند اضافه کرد: برخی از طلابی که در این دورهها نام نویسی میکنند و درس می خوانند تصورشان این است که این دروس را به شکل کامل یاد گرفتهاند و گمان میکنند هر چه را برای تبلیغ لازم بوده فرا گرفته و با تمام روش ها و فنون تبلیغ آشنا شده اند.
حجت الاسلام ملانوری ادامه داد: اگر این تلقی در طلبه ها ایجاد شود که متاسفانه گاهی هم ایجاد می شود این خطر بسیار بزرگی برای دانش تبلیغ در حوزه است، یعنی طلبه به تصور این که با همه مهارت ها و روش ها آشنا شده است، از تحصیل در مرکز تخصصی تبلیغ انصراف می دهد یا اصلا به این مرکز ورود پیدا نمی کند.
وی نقش فهم دین در تبلیغ دین را ضروری دانست و گفت: کسی که دین را نشناخته و نفهمیده باشد، اگر مبلغ موفقی هم باشد مبلغ اندیشه های خودش است نه اندیشه های دین، قرار است ما دین را برای مردم معرفی کنیم پس طبیعتا باید متن دین را که قرآن و حدیث است خوب بفهمیم و خوب ابلاغ کنیم./919/ت301/ع