۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۰۹۵۸۰
استاد حوزه علمیه اصفهان:

بی‌ماهیتی انسان‌ها نتیجه انحراف از مسیر ولایت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: انسان منحرف از مسیر ولایت، اساسا ماهیت خود را از دست می‌دهد از این رو یکی از ارکان مباحث ولایت، انسان‌شناسی است.
ولايت فقيه/1
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نیلی پور، محقق وپژوهشگر حوزه علمیه اصفهان، در همایش تا چشمه رضوان که در سالن همایش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان این‌که ندای انبیا و ائمه اطهار(ع)، ندای فطرت بود، گفت: باید تلاش کنیم همواره فطرت ما غالب بر طبیعتمان باشد. طبیعت محل عبور است اگر انسان در این معبر ماند و منزل کرد دچار فساد وعقب افتادگی می شود از سوی دیگر برای عبور از معبر طبیعت مضطر و نیازمند به راهنمایی ولی و امام هستیم.

وی با بیان اینکه داشتن ولی، شرط حیات انسان است به بررسی مفهوم وابعاد ولایت پذیری پرداخت وگفت: ولایت پذیری یعنی حق، علم و تربیت پذیری. انسان با قبول ولایت، از ظلمات به نور می رسد.

منحرفان از مسیر ولایت، اساسا ماهیت انسانی خود را از دست داده اند

استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انسان در خلقت، فاتح قله خلق شده است نه قله نشین خلق ابراز داشت: انسان مضطر به ولایت است، اگر ولی نباشد ما در اصل انسانیت دچار مشکل و فردی می شویم در منتهای جهالت و ظلم به خود چرا که انسان منحرف از مسیر ولایت، اساسا ماهیت خود را از دست می دهد از این رو یکی از ارکان مباحث ولایت، انسان شناسی است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: یکی از موارد تمرین و آزمون ولایت پذیری، موارد اختلاف است. از حساس ترین مواضعی که انسان ها باید ولایت پذیری شان را نجات دهند، شرایط مختلف اجتماعی همچون صلح وجنگ و شبهه و شایعه افکنی است. در این شرایط، قلب انسان باید همواره آماده دریافت حق از سوی انسان کامل باشد. بسیاری از بحران های خانوادگی و اجتماعی امروز ما ناشی از همین ضعف در ولایت پذیری است.

وی ابراز داشت: انسان برای رشد و تکامل روح وجسم خود نیاز دارد حالت رد و قبول داشته باشد لذا از عقوبت های سخت الهی، ختم قلوب است یعنی این افراد،حالت پذیرش و ابزار شناخت وفهم ندارند و چشم و گوش و دل آنان از پذیرش حق محروم می شود.

وی با اشاره به آیه «...هدی للمتقین» اظهار داشت: انسان در کنار هدایت، نیازمند مهتدی است، این تقوایی که در آیه اشاره شده، تقوایی نیست که مومن خود آن را کسب کرده باشد چرا که هنوز اول راه است بلکه این همان حالت پذیرش اولیه برای حق است که لازم است در هر فرد باشد تا هدایت قرآن و اهل بیت(ع) در فرد نافذ شود.

همیشه باید مهیای دیدن و شنیدن از روی بصیرت بود

حجت الاسلام نیلی پور ضمن مذمت دیرباوری و زودباوری افزود: باید دائما حالت پند و اندرز را در خود زنده نگاه داریم، انسان باید خوش پذیر باشد و در روایات نیز از ویژگی های عاقل، قبول حق شمرده است. با توجه به توصیه های قرآن همیشه باید مهیای دیدن وشنیدن از روی بصیرت بود، "بصر"،دیدن توام با اندیشه است، اگر اینگونه باشیم از همه هستی به ما درس و پیام می رسد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: آیات وروایات نشان می دهد بخش مهمی از وظایف رشد و تربیت بر عهده خود انسان است و اینکه برخی رشد ندارند به دلیل این است که از این نقش خود غافلند، انسان برای کسب آمادگی برای پذیرش حق، باید در خلوت تهذیب کرده و خود را آماده کند.

برخی به جای قبول، خود را در جایگاه عرضه ولایت می بینند

حجت الاسلام نیلی پور با اشاره به این‌که برخی به جای این‌که خود را در جایگاه قبول ولایت ببینند در جایگاه عرضه می‌بینند، گفت: بار ولایت بار بسیار سنگینی است، خداوند عرضه ولایت را مهم‌ترین کار رسالت می داند، عرضه ولایت برعهده خدا و ابلاغ آن بر عهده پیامبر(ص) است.

معرفت شرط اساسی ولایت پذیری است

وی، معرفت را شرط اساسی ولایت‌پذیری دانست و خاطرنشان کرد: توجه انسان به ظرفیت های بی پایانی که خدا در وجودش نهاده بسیار مهم است، ظلوم و جهول بودن انسان و عدم شناخت خود و ظرفیت های خود از یک سو و عدم شناخت امانت الهی(ولایت) از سوی دیگر مانع ولایت پذیری است./930/پ202/س
ارسال نظرات