۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۱۰۱۰۶

مسجد زنجیرلی تبریز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: مسجد زنجیرلی یا حاج علی اصغر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز


به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: مسجد زنجیرلی یا حاج علی اصغر که در بخش مرکزی تبریز واقع شده بجا مانده از دوران قاجاریه است.

وی با اشاره به تاریخچه این مسجد گفت: به گفته اهالی ، سنگی از داخل مسجد پیدا شده که روی آن نوشته های فارسی و تاریخ تاسیس مسجد که مشخص می کند تاریخ ساخت بنا به سال 1292 ه.ق باز می گردد موجود است و البته این سنگ در موزه سنگ نگهداری می شودو این تاریخ در تزئینات بالای محراب نیز به چشم می خورد.

محمدی خاطرنشان کرد: به روایت اهالی دلیل نامگذاری مسجد این است که سالها پیش در جلوی درب این مسجد زنجیری بسته شده بوده که دلیل مشخصی ندارد . البته اکنون این مسجد به نام مسجد حاج علی اصغر نیز شناخته می شود که نام متولی مسجد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این مسجد تا کنون هیچ گونه گمانه زنی و حفاری خاصی صورت نگرفته است، گفت: مسجد زنجیرلی بعد از انقلاب سالها بسته بوده که بعدها به همت اهالی بازار و خیرین دوباه دائر شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاه به تعمیرات انجام شده در این مسجد، گفت: این مسجد تاکنون دوبار مرمت شده است،آجرهای فرسوده تعویض و بندکشی شده، ستون ها و نقاشی های آن تمیز شده، پنجره ها تعویض شده، سقف ایزوگام شده، کف مسجد که چوبی بوده تعویض و سیمانی شده و زیر طاق ورودی از قسمت کفشکنی دیوار شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور باعث نظم بخشیدن و دقت عمل بیشتر در حفظ و احیا و معرفی آثار تاریخی می گردد و به همین دلیل بر افزایش دامنه بناها و آثار ثبت شده تاکید داریم.

وی تصریح کرد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، ه حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می شود.

لازم به ذکر است، مسجد زنجیرلی یکی از 16 اثر از میراث فرهنگی و معنوی آذربایجان شرقی است که در خرداد ماه سال جاری در سومین همایش شورای عالی سیاست گذاری در استان چهار محال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایرانیان به ثبت رسید./935/د102/ع

ارسال نظرات