۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۱۱۰۶۰۷
دست دعا(10)؛

خدایا؛ مرا از متوکلین به خودت قرار ده!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: انسان باید در صحنه اجتماع به وظایف خود عمل کند اما بداند که سرنوشت انسان ها به دست قدرت الهی است و او حاکم در مقدرات است.
دعا نيايش
حجت الاسلام حسین دیلمی، محقق حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دعای روز دهم، اظهار داشت: در این روز از خدامی خواهیم که ما را از توکل کنندگان به خودت قرار ده و مرا به رستگاری برسان و من را از مقربان درگاه خویش قرار بده.

وی با اشاره به اینکه توکل از نشانه های اهل ایمان است، بیان داشت: در روایتی پیامبر اکرم(ص) از جبرئیل، سوال پرسید که توکل چیست؟ که نشانه هایی همچون دل بریدن از مردم و به خدا امید بستن در جواب جبرئیل ذکر شده است.

این محقق علوم دینی، با اشاره به اینکه توکل به معنای قطع امید کردن از دیگران و دل به خدا بستن و خدا را محور تحول در عالم دانستن است، ادامه داد: انسان متوکل نباید به هیچ فردی طمع داشته باشد و خدا را مدبر امور بداند.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) بیان داشت: توکل این است که انسان به آنچه خدا به او داده است راضی باشد.

این نویسنده کتاب های دینی، بیان داشت: انسان متوکل ترسی به دل راه نمی دهد و تنها از کرده خود در محضر الهی بیمناک است. انسان باید در صحنه اجتماع به وظایف خود عمل کند اما بداند که سرنوشت انسان ها به دست قدرت الهی است و او حاکم در مقدرات است.

وی با اشاره به سخن علامه طباطبایی، اظهار داشت: انسان وقتی به خداوند توکل می کند یعنی با مسبب الاسباب اتصال پیدا کرده است، او که منبع قدرت است و متوکل را قدرتمند می کند.

وی با اشاره به پندار نادرست برخی اشخاص که توکل را مساوی گوشه نشینی و واگذاری کار و تلاش می دانند، بیان داشت: این گونه برداشت با قرآن و رویات منافات دارد.

این نویسنده کتاب های دینی بااشاره به آیه ( الذین صبروا و علی ربهم یتوکلون) بیان داشت: در فرهنگ قرآن فرد متوکل شخصی توصیف شده است که کار و تلاش خود را انجام می دهد و در این راه بر سختی و مشقت ها صبر نیز می کند، در حالی که بر خداوند متعال نیز توکل دارد.

محقق حوزه علمیه قم،بیان داشت: یکی از نشانه های اهل توکل در قرآن، دوری گزیدن از دشمنان عنوان شده است. اگر کوچکترین امیدی به استکبار داشته باشیم و چشم امید به دشمن داشته باشیم، معلوم است که توکل واقعی نداریم.

وی با اشاره به آیه 123 سوره هود، بیان داشت: یکی از صفات توکل کنندگان، عبادت الهی است.

این محقق، یکی از فواید توکل را دست یابی به قدرت و قطعیت در تصمیم عنوان داشت و گفت: آیه (فاذا عزمت فتوکل علی الله) که خطاب به پیامبر اکرم(ص) است، نشان می دهد که توکل چه نقشی در تصمیم گیری دارد.

وی توکل را رمز رسیدن به اهداف بلند برشمرد و گفت: کار و تلاش در سایه توکل به نتیجه های شگرف خواهد رسید. /909/ت302/ص
ارسال نظرات