۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۱۰۷۱۰
محقق حوزه علمیه قم:

فرهنگ احسان در جامعه تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه با بیان اینکه فرهنگ احسان شامل صدقه، کمک به ایتام، انفاق، قرض به محرومین و موارد دیگر است، گفت: ماه رمضان باید مقدمه ای برای تغییر در عادات مالی مومنان باشد.
انفاق

حجت الاسلام سید محمد عارف رضوی، کارشناس فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: یکی از مسائلی که در اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته توجه به محرومین و دستگیری از ضعیفان است.

وی اظهار داشت: کرامت نسبت به انسان ها، بذل و بخشش مال در راه خداوند و حمایت از قشر آسیب‌پذیر جامعه از مواردی است که در زندگی حضرات معصومین(ع) بسیار زیاد دیده می شود.

این محقق حوزه علمیه قم افزود: در آیات و رویات اسلامی مال اندوزی و جمع آوری ثروت بدون توجه به حقوق مالی واجب و انفاق، مذمت شده است.

این محقق علوم حوزوی با اشاره به اینکه انفاق یک فرهنگ دینی است، خاطرنشان کرد: در فرهنگ دینی ما سفارش شده تا به ایتام و افراد فاقد سرپرست رسیدگی شود و با توجه به اینکه طفل بدون والدین درجه‌ای قوی از استضعاف را دارد، انفاق به او دارای اولویت است.

وی با اشاره به آیه (لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون) بیان داشت: متاسفانه این فرهنگ که مردم کالاهای خوب و دوست داشتنی خود را انفاق کنند، هنوز در جامعه آن گونه که شایسته است مرسوم نیست.

وی با اشاره به روایت «صدقه هفتاد نوع بلا را دور می کند» ابراز داشت: ائمه معصوم(ع) هنگام کمک کردن به دیگران تلاش می کردند تا فرد شرمنده نشود و شخصیت او حفظ شود چرا که حفظ عزت فرد آنقدر اهمیت دارد که نقل شده افراد از پشت درب به گونه ای که دیده نشوند، از امام معصوم(ع) کمک دریافت می‌کردند.

این محقق علوم حوزوی ادامه داد: یکی دیگر از آموزه های معصومین(ع) در بحث احسان به دیگران، بی نیاز کردن سوال کننده است به گونه ای که با مال به دست آورده به کار و کسبی مشغول شود و تکدی را کنار گذارد.

وی بیان داشت: مردم و به ویژه مسؤولان باید تلاش کنند تا کمک‌ها به گونه‌ای به افراد تخصیص داده شود که او واقعا بی نیاز گردد.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: احسان در ماه رمضان با توجه به حال و هوای معنوی این ماه و با توجه به حالت روزه دار که گرسنه و تشنه است و حال محرومین جامعه را درک می کند، ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

وی رمضان را فرصتی مناسب برای تجدید نظر در عادات مالی دانست و گفت: باید فرهنگ احسان شامل صدقه، کمک به ایتام، انفاق، قرض به محرومین و موارد دیگر است در جامعه تقویت شود. /909/ت303/ع

ارسال نظرات