۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۱۱۰۱۵
معاون فرهنگی‌ حوزه علمیه استان اصفهان:

آموزش مبلغ از حوزه‌های علمیه و در کنار تحصیلات حوزوی آغاز شود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نقش تبلیغات سنتی در حفظ اسلام در جامعه، گفت: آموزش مبلغ باید از حوزه‌های علمیه و در کنار تحصیلات حوزوی آغاز شود.
حجت الاسلام احمد عبدالهي معاون فرهنگي و تبليغي حوزه علميه اصفهان
حجت الاسلام احمد عبداللهی‌نژاد، معاون فرهنگی و تبلیغی ‌حوزه علمیه استان اصفهان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان‌ با بیان این که ما هر چه داریم از منبرها است، ادامه داد: تبلیغات سنتی در قالب برگزاری دهه های مختلف محرم، صفر و ماه رمضان از دیرباز در عرف مردم فرصتی برای تبلیغات دینی شمرده می شد و مبلغان ما با بهره‌گیری از این فرصت اقدام به ترویج و نشر فرهنگ اهل بیت‌(ع) می کردند.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: اگر در جامعه افرادی که اهل نماز، روزه، زکات، خمس هستند، بی شک این دینداری آنها متأثر از تبلیغات دینی مبلغان بوده است.

وی بیان داشت: امروز با توجه به گسترش فضاهای ارتباطی، همان‌گونه‌ای که فرصت‌ها و شیوه‌های تبلیغی برای دشمن متفاوت شده است، حوزه های علمیه نیز باید از فرصت آموزشی نهایت بهره برداری را داشته باشند.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد اظهار داشت: تربیت مبلغ متخصص به صورت تئوری و عملی در کنار مبلغان عمومی نیاز امروز تبلیغات دینی است چرا که تبلیغات دینی باید بر اساس نیاز جامعه باشد و امروز نیاز به متخصص در حوزه های مختلف دینی به وضوح روشن است.

وی تسلط مبلغان بر علوم جدید به ویژه روان شناسی، جامعه شناسی، مهارت های تبلیغی، روش های بیان احکام، روش های تعامل صحیح با مخاطبان را از مهم‌ترین نیاز های تبلیغ اثرگذار دانست و افزود: آموزش مبلغ باید از حوزه‌های علمیه و در کنار تحصیلات حوزوی آغاز شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: در حوزه اعزام مبلغ نیز باید به صورت تخصصی وارد میدان تبلیغ شد، و اعزام مبلغان دینی بر اساس نیاز منطقه تبلیغی باشد.

وی گفت: ویژگی های قومی، زبانی، فرهنگی، سابقه تبلیغی و موارد متعدد دیگری در تبلیغات دینی بسیار موثر است و مسلما اگر بین مخاطب و مبلغ همسانی در زمینه های مذکور نباشد، تاثیر تبلیغات دینی کاهش می یابد.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد تصریح کرد: مبلغان دینی برای تبلیغات خود باید با مشکلات منطقه تبلیغی، سابقه تبلیغات دینی و وضعیت جغرافیایی، اقلیمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی منطقه تبلیغ آشنا باشند و از این رو بهتر است، حتی المقدور از مبلغان آشنا با این موارد بهره جست یا اینکه بروشورهایی توسط مراکز اعزام مبلغ فراهم شود و این موارد در آن ذکر شده باشد.

وی اظهار داشت: ابنکه مبلغ ما بداند قبلا چه مباحثی برای مردم این منطقه بیان شده است، کمک می کند که تبلیغات ما گستره بیشتری داشته باشد و با گذشت 10 سال از فعالیت تبلیغی لااقل یک دور احکام مورد احتیاج مردم بیان شده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه اصفهان تبلیغات دینی در رسانه ملی را از مهم‌ترین روش‌های تبلیغی دانست و گفت: همان‌گونه که شبکه‌های مختلف صدا و سیما به صورت تخصصی هستند، تبلیغات دینی در این شبکه ها متناسب با گروه مخاطب باشد.

وی جلوگیری از برخی بد آموزی ها در رسانه ملی در قالب فیلم ها و برنامه ها را از جمله کاهش آسیب های رسانه ملی در تبلیغات دینی دانست و ادامه داد: به سبب نبود کارشناس یا مشاور دینی در ساخت برنامه های تلویزیونی گاهی اوقات خلاف شرع‌هایی دیده می شود.

حجت الاسلام عبداللهی‌نژاد اضافه کرد: حضور کارشناس دینی در مکان های عمومی مانند ترمینال ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، رسانه‌های مکتوب و اینترنت این فرصت را فراهم می کند که به صورت تخصصی به مسائل هر گروه پرداخته شود.

وی سیره ائمه اطهار‌(ع) در دعوت مردم به دین را به صورت عملی دانست و خاطر‌نشان کرد: مبلغان باید بدانند که تمام رفتارها و گفتارهای آنها زیر ذره‌بین مردم است؛ از این رو باید در برخوردهای خود بسیار دقت داشته باشند و با سرلوحه قرار دادن ائمه اطهار(ع) در رفتار به ادب اسلامی متخلق باشند./965/ت302/س
ارسال نظرات