۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۱۲۱۱۵
محقق حوزه علمیه قم خواستار شد:

ایجاد مرکز ساماندهی پژوهش‌های حوزوی با قوت‌های اجرایی

خبرگزاری رسا ـ محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ایجاد بانک اطلاعات موسسات پژوهشی و پژوهش‌های انجام شده تاکید کرد و گفت: چنین مرکزی باید قوت اجرایی داشته و بودجه‌های پژوهشی منوط به ارائه تاییدیه از این بانک باشد.
پژوهش


حجت الاسلام محمد غفوری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزای رسا با اشاره به این که پژوهش دینی فرایندی متکی بر بن‌مایه های دینی است اظهار داشت: موضوعات پرداخته شده در پژوهش دینی الزاما در قرآن و سنت وجود ندارد، اما نوع پرداخت به این موضوعات بر اساس آموزه های دینی است.

این کارشناس تاریخ اسلام با بیان این که در بحث پژوهش در حوزه دین آن چنان که باید و شاید وارد نشده ایم و نهایتا به جمع آوری و استفاده از مطالب آماده پرداخته‌ایم ایراز داشت: پژوهش باید منتج به نظریه‌ای جدید و نوین شود لکن امروز حجم گسترده‌ای از پژوهش‌ها، گرته‌برداری و ترجمه آثار دیگران است.

این کارشناس علوم دینی گفت: در فرایند یک پژوهش موثر و مفید باید فرد، گروه یا موسسه پژوهشی به جمع آوری تمام سوالات اصلی و فرعی و مطالب، گرد موضوع تحقیق تلاش کنند و بعد از کنکاش و طبقه بندی اطلاعات و سؤالات موجود، همه آنها به صورت جامع بحث و بررسی شود.

وی موازی‌کاری پژوهشی را بزرگترین مشکل موجود در بین حوزویان دانست و خاطرنشان کرد: امروز در بحث‌هایی همچون علوم قرآنی و مهدویت موسسات گوناگونی فعال شده‌اند و به تحقیقات هم عرض مشغولند و حتی این موسسات به پژوهش‌های یکدیگر هم مراجعه نمی‌کنند.

این محقق حوزه علمیه با تاکید بر اینکه باید مرکزی برای مساله‌یابی و مساله شناسی در حوزه های علمیه تشکیل شود تا به ارزیابی خلاء‌های علمی بپردازد گفت: این مرکز باید نخست تعریفی از دین و پژوهش دینی ارائه کند و البته چون تعریف پژوهش دینی به راحتی امکان پذیر نیست باید تعریفی جامع الاطراف و باز ارائه کند.

این کارشناس تاریخ تشیع گفت: این مرکز در گام بعدی باید پژوهش‌های دینی را به سمت مسائل مورد نیاز سوق دهد و با بررسی نقاط چالش برانگیز و مطالبی که مخالفان به سوی آن حمله‌ور شده‌اند، پژوهش دینی را سامان‌دهی کند.

وی بر وجود بانک اطلاعات موسسات پژوهشی و پژوهش‌های انجام شده تاکید کرد و ابراز داشت: این مرکز باید دارای قوت اجرایی و بودجه‌های پژوهشی منوط به ارائه تاییدیه از سوی این بانک علمی باشد.

وی وجود مرکز ساماندهی پژوهش و بانک اطلاعات پژوهشی در حوزه را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: وجود چنین مراکزی کمک می‌کند تا قوت‌های علمی حوزه‌های علمیه در مواضع مختلف تقسیم شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات