۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۱۱
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

تراکم تحقیقات و حق‌الزحمه اندک، کار را برای اساتید راهنما و مشاور سخت کرده است

خبرگزاری رسا ـ عضو گروه دائره المعارف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: برطرف کردن کاستی ‌های پژوهش می‌تواند حوزه‌های علمیه را در رسیدن به اهداف علمی نزدیک تر کند و پتانسیل های پژوهشی را بارور سازد.
پژوهش


حجت الاسلام علی اسدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به روند پایان نامه نویسی در حوزه‌های علمیه با مثبت ارزیابی کردن این حرکت علمی گفت: پایان‌نامه نویسی می‌تواند خلایی را که در عرصه مقاله نویسی در حوزه‌های علمیه وجود دارد سامان دهد.

وی با اشاره به مصوب بودن واحدهایی تحت عنوان کار تحقیقی در دانشگاه ها اظهار داشت: امروز به دلیل نبودن درسی با عنوان روش تحقیق و نبود کارگاه‌های مقاله نویسی در حوره‌های علمیه، افرادی وارد سطح سه و چهار می‌شوند اما با الفبای مقاله نویسی و تحقیق آشنا نیستند.

این محقق علوم اسلامی گفت: طلاب سطح چهار حوزه های علمیه اطلاعات خوبی دارند اما نمی‌توانند ورود و خروج به مطالب داشته باشند و دچار ضعف در ساماندهی اطلاعات هستند.

وی با انتقاد از تسامح و سهل‌انگاری در نوشتن پایان‌نامه گفت: اصل حرکت پایان نامه نویسی امر مبارکی است اما باید آفات و آسیب های آن مرتفع شود.

عضو گروه دائره المعارف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حق الزحمه اندک اساتید مشاور و راهنما و تراکم کار زیاد را عامل اختصاص وقت اندک از سوی اساتید برشمرد و گفت: باید اساتیدی که برای کمک به طلاب در فرایند پایان نامه نویسی انتخاب می شوند، از سوی مراکز ذیربط حمایت مالی شوند.

این محقق علوم اسلامی گفت: سیر علمی پژوهشی حوزه های علمیه ساماندهی نو به نو شود و روش پژوهش از سال های دوم و سوم به طلاب آموزش داده شود تا طلاب برای پایان‌نامه نویسی کمتر مشکل داشته باشند.

وی اظهار داشت: واگذاردن کارهای علمی و تحقیقاتی در جهت کارآموزی طلاب در امر پژوهش از گام های مهمی است که در سطوح پایین علمی حوزه های علمیه جوابگو خواهد بود.

حجت الاسلام اسدی خاطرنشان کرد: از آن جایی که در حوزه های علمیه طلاب با دروس عربی سر و کار دارند، کمتر نثر فارسی را مسلط هستند و در نوشتن خطاهای ادبی و دستوری دیده می شود؛ در این چهت باید کارگاه های نثر نویسی روان برگزار شود.

این محقق علوم اسلامی گفت: برطرف کردن کاستی ‌های پژوهش می‌تواند حوزه‌های علمیه را در رسیدن به اهداف علمی نزدیک تر کند و پتانسیل های پژوهشی را بارور سازد.

وی گفت: پژوهش در حوزه‌های علمیه با توجه به پژوهشکده‌های اقماری در گرداگرد حوزه علمیه قم روند مطلوبی را در پیش رو دارد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات