۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۱۲۴۱۷
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی:

گسترش فرهنگ تعاون لازمه تحقق جهاد اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و یکدلی در جامعه حاکم و جهاد اقتصادی محقق می‌شود.
امام جمعه خوي
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی اظهار داشت: در جهان امروز لازم است برای کسب توفیق و سرافرازی در تمامی مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همکاری و تعامل افزایش باشد و همواره می باید آیه شریفه " تعاونوا علی البر و التقوی " الگوی اعمال و رفتار هر مسلمانی باشد تا بتواند به اهداف و مقاصد عالی دست یابد.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه با بیان این که آموزه‌ها و دستورات دین مبین اسلام بر کمک به همنوعان، همکاری در کارهای نیک و یاری رساندن به نیازمندان است، خاطر‌نشان کرد: وقف، صدقه، قرض‌الحسنه و زکات از ‌موضوعاتی است که نشان دهنده توجه عمیق و توصیه دین مقدس اسلام به تعاون و همکاری مسلمین در کارها است.

امام جمعه خوی در ادامه تعاون را نوعی همکاری سازمان‌‌یافته مبتنی بر قواعدی خاص عنوان و اظهار کرد: تعاون حاصل مردم‌گرایی و شرکت دادن همه‌جانبه مردم در اداره امور جامعه است که در قانون اساسی ایران اسلامی نیز به این مهم یعنی مشارکت همگانی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش تأکید شده است.

وی در ادامه به پیشینه تشکیل وزارت تعاون در کشور ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی نظام اقتصادی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار است که در سال 1370.ش به منظور اِعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی وزارت تعاون تشکیل شد و اخیراً با ادغام دو وزارتخانه با نام وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی به فعالیت خود ادامه می دهد.

حجت الاسلام شکوری در ادامه تأمین شرایط و امکانات اشتغال کامل برای همه، قرار دادن مدیریت، سرمایه و منافع حاصله در اختیار نیروی کار و همچنین توسعه مشارکت و تعاون عمومی در میان مردم را از اهداف مهم بخش تعاون برشمرد.

وی با استناد به حدیثی از پیامبر اسلام‌(ص) که فرمودند‌ اگر همه شما در راه خیر و نیکوکاری به یکدیگر بپیوندید و هماهنگ شوید دوستدار و علاقه‌مند به یکدیگر خواهید شد.‌ اذعان داشت: با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت وهمدلی در جامعه حاکم و ابتکارها و خلاقیت‌ها پدیدار می‌شود و جامعه از آسیب دشمنان مصون می‌ماند.

رییس حوزه‌ علمیه خوی در پایان با تأکید به فرهنگ‌سازی درخصوص نقش تعاونی‌ها در پیشرفت جامعه به ویژه در تحقق جهاد اقتصادی خاطر‌نشان کرد: یکی از ابزارهای بسیار مهم در گسترش تعاونی ها، کار فرهنگی است؛ یعنی ابتدا باید بینش و تفکر مردم را درباره تأثیر بسزای تعاونی‌ها در جامعه آماده کرد و سپس زمینه‌های فکری و مبانی اخلاقی بخش تعاون را آموزش و گسترش داد چراکه در این صورت، توسعه بخش تعاون، افزایش زمینه های اشتغال برای جوانان در جامعه و همچنین تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در سال جهاد اقتصادی کار دشواری نخواهد بود./938/ت302/س

ارسال نظرات