۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۴۵۰۶
آیت الله مکارم شیرازی خواستار شد:

همکاری مردم و سایر نهادها با نیروی انتظامی در تأمین امنیت کشور

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی استان قم با اشاره به اهمیت امنیت در زندگی، خواستار همکاری تمامی نهادها و مردم با نیروی انتظامی برای برقراری امنیت در کشور شد.
آيت الله مكارم شيرازي آيت الله مكارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی استان قم با تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی کارنامه خوبی در کشور ما دارد و امید است این کارنامه درخشان تر شود.

وی در ادامه افزود: مهمترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ و تأمین امنیت جامعه است، از این رو نیروی انتظامی وظیفه بسیار حساسی را به عهده دارد، زیرا امنیت جامعه حرف اول را می زند و اگر امنیت نباشد، اقتصاد، آموزش و پرورش و آرامش هم نیست.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: قرآن مجید در داستان ابراهیم خلیل نشان می دهد که امنیت اولین حرف را می زند، زیرا وقتی ابراهیم(ع) وارد سرزمین مکه شد از خداوند برای شهر مکه ابتدا طلب امنیت کرد و بعد روزی و امکانات دیگر را طلب نمود.

وی خاطر نشان کرد: اگر سایر نهادها و مردم در مسأله امنیت همکاری نکنند امنیت برقرار نخواهد شد، نیروی انتظامی یک وظیفه به عهده دارد و به دنبال آن دستگاه قضایی نیز وظایفی دارد و اگر دستگاه قضایی فعال نباشد، زحمات نیروی انتظامی هم برباد خواهد رفت.

این مرجع تقلید یادآور شد: مردم هم در این مسائل باید بیشتر همکاری کنند، هم خودشان به قانون عمل کنند و هم متخلفان را به موقع معرفی کنند، البته مردم به وظیفه خود عمل می کنند و بسیاری از کشفیات در مواد مخدر و سایر تخلفات را مردم گزارش می دهند.

وی بر رسیدگی سریع و قاطع به جرایم امنیتی از سوی دستگاه قضایی تأکید کرد و گفت: دستگاه قضایی نیز باید بیش از این فعال شود، در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر دو طلبه در تهران آسیب دیدند که هنوز حکمشان صادر نشده است، می گویند موانعی است، موانع قابل حل است،‌ باید از تشریفاتی که غربی ها در مسائل مختلف بر ما تحمیل کرده اند فاصله بگیریم و بتوانیم نتیجه بگیریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اگر نیروی انتظامی فعال باشد، به موقع در صحنه حوادث حضور یافته و مجرمان را دستگیر کند؛ اما بین دستگیری و صدور حکم فاصله بیافتد، مجازات اثر بازدارنده نخواهد داشت و باید به مسائلی که مربوط به امنیت جامعه است سرعت ببخشند.

وی همچنین بر رسیدگی سریع به پرونده هایی که رسانه ای شده اند تأکید کرد و گفت: به ویژه به مسائلی که رسانه ای می شود باید سریعتر رسیدگی کرد، زیرا خبر آن همه جا منتشر شده است و اگر با آن مسأله برخورد نشود و مجرمان مجازات نشوند، اثر بدی در جامعه خواهد گذاشت.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: همچنین، اگر مساجد، مدارس دینی و حوزه های علمیه فعال باشند و پایه های ایمان مردم را تقویت کنند و با مسائل خلاف اخلاق مبارزه کنند، از بسیاری از تخلفات و جرم ها در جامعه کاسته می شود.

وی یادآور شد: وسائل فساد همچون ماهواره و دسترسی به اینترنت و رسانه های مفسد و فساد انگیز در جامعه زیاد شده است، به همین سبب آمار فساد نیز در جامعه رشد پیدا می کند، وقتی می شنویم آمار طلاق افزایش پیدا کرده یا آمار ازدواج کاهش پیدا کرده است، این پیام دارد، یعنی این که متلاشی شدن خانواده ها بیشتر از پیوند و اتحاد خانواده ها است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: البته این مسائل نباید سبب یأس و نا امیدی ما شود بلکه باید به همان اندازه که فساد و تباهی در جامعه زیادتر می شود، تلاش و فعالیت خود را بیشتر کنیم، و باید پیشگیری را بر درمان مقدم داشت از این رو باید کانون های فساد را شناخت و مراقبت کرد.

وی یادآور شد: بعضی از این تالارها، اماکن تفریحی مرکز فساد می شوند یا به عنوان مکان ورزشی اقدام به گسترش فساد می کنند که باید آنها را شناسایی کرد و با نظارت و بررسی دقیق و منظم جلوی فساد را گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت حضور به موقع نیروی انتظامی در صحنه حوادث گفت: وقتی به پلیس خبر داده می شود که حادثه ای اتفاق افتاده یا جرمی روی داده است، باید به موقع و سریع در محل وقوع جرم یا حادثه حاضر شد و بنا را بر صحیح بودن گزارش گذاشت و اینگونه نباشد که تماس های مردمی، مزاحمت تلفنی فرض شود.

وی در پایان با تأکید بر عمل و احترام به قانون، خواستار ساماندهی و نظارت بر وضعیت رانندگان و موتورسواران متخلف شد و گفت: اخبار مردمی متعددی مبنی بر تخلف موتور سواران به دفتر ما می رسد، همچنین شاهد این هستیم که برخی به دلیل این تخلفات دچار سانحه یا تصادف می شوند، از این رو لازم است با این دسته از افراد متخلف برخورد جدی صورت گیرد./919/پ202/ج
ارسال نظرات