۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۱۴۵۱۴

نگاهی به فعالیت 30 ساله ‌حوزه علمیه الزهرای گرگان

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گرگان فعالیت علمی و فرهنگی این مدرسه از زمان تأسیس تاکنون را‌ تشریح کرد.
طلاب خواهر
خانم میرکریمی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گرگان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، با اشاره به سابقه تأسیس این حوزه گفت: در شرایطی که برای رشدتعالی فکر و فرهنگ و استعدادهای ناشناخته خواهران گام اساسی برداشته نشده بود، امام جمعه گرگان باتوجهی عمیق و دقیق به نقش بانوان در تربیت ریشه ای جامعه و استعدادهای علمی این قشر عظیم با تاسیس مدرسه علمیه الزهرا(س) در سال 1360 حرکتی خجسته و ارزشمند را رقم زدند.

سه دهه فعالیت علمی مدرسه علمیه الزهرا گرگان

وی با اشاره به این که در ابتدای تأسیس این مدرسه، خواهران طلبه در مدرسه محسنیه واقع در محله در بنو و سپس در مدرسه صالحیه واقع در محله سرچشمه به تحصیل مشغول بودند، افزود: پس از به بارنشستن تأثیرات مثبت مدرسه در جامعه، آیت الله نورمفیدی در جهت گسترش فعالیت‌های خواهران مقدمات تاسیس ساختمان جدیدی را فراهم کردند.

میرکریمی با بیان این که ساختمان این مدرسه در زمینی به مساحت 14 هزار مترمربع در سال 83 افتتاح شد، گفت: بخش اداری شامل اتاق مدیریت، معاونت های آموزش، پژوهش، فرهنگی، اداری و مالی و بخش آموزش شامل 13 کلاس در دو طبقه، بخش کتابخانه شامل مخزن و اتاق مطالعه در دو طبقه و خوابگاه شامل 48 اتاق است.

17 هزار جلد کتاب در کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا

مدیر مدرسه علمیه الزهرا گرگان با بیان این که بخش کتابخانه مدرسه با 17 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف و ارایه خدمات لازم به مراجعان اعم از طلبه، دانشجو و دانش آموز تاکنون خدمات گسترده ای را در این خصوص به جامعه علمی استان ارائه داده است، گفت: واحدسمعی و بصری دارای بیش از دو هزار هزارنوارکاست، ویدیویی و بانک اطلاعات نرم افزاری باحدود 600 نرم افزار یکی از مراکز مهم دینی استان به شمار می رود.

فارغ التحصیلی بیش از 600 نفر در سطح دو و سه

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که کلاس های این مدرسه علمیه از همان روز ابتدایی تأسیس آن به دو شکل رسمی و غیررسمی شکل گرفت تاکنون بیش هزار و 800 طلبه خواهر به صورت رسمی در کلاس‌ها شرکت کردند، ادامه داد: بیش از600 نفر از این خواهران موفق به دریافت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد شده اند که بیش از300  نفر از این خواهران در سازمان های دولتی نظیر آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه ها، دادگستری، شورای حل اختلاف و حوزه های علمیه مشغول فعالیت هستند.

تحصیل 280 طلبه خواهر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

میرکریمی با بیان این که در حال حاضر 160 طلبه در دوره کارشناسی و 120 نفر در دوره کارشناسی ارشد در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند، افزود: در زمینه های فرهنگی و ابلاغ دین، مبلغان و فرهیختگانی تربیت شده اند که می توانند با تسلط بر دانش و ابزار های تبلیغی به هدایت و تبلیغ معارف الهی در سطوح مختلف جامعه بپردازند.

وی ادامه داد: تاکنون جهت رفع نیازهای پژوهشی طلاب و فراهم کردن فهم دقیق متون دینی کلاس های روش شناسی پژوهشی، کارگاه های مسأله یابی پژوهشی، طرح نامه نویسی و کارگاه منبع شناسی و مقاله نویسی در این مدرسه برگزار شده است.

بهره مندی 100 نفر از امکانات خوابگاهی در مدرسه علمیه الزهرا گرگان

مدیر مدرسه علمیه الزهرا گرگان با اشاره به این که در حال حاضر بیش از صد نفر از طلاب از امکانات خوابگاهی استفاده می کنند، ادامه داد: در راستای تربیت طلاب وارسته، ارائه تسهیلات مناسب برای ایجاد محیطی سالم ضروری است و به همین دلیل یکی از برنامه های در دستور این مدرسه فراهم کردن برخی امکانات رفاهی است.

میرکریمی با بیان این که تربیت مبلغان و دانش آموختگان علاوه بر مجریان کار آمد و اساتید و کادر فرهیخته با انگیزه و توانمند، نیاز به پشتیبانی، حمایت و سیاست های کلان از سوی متولیان امر دارد، ادامه داد: خوشبختانه در این خصوص تاکنون حمایت های بی دریغی از سوی نماینده ولی فقیه در گلستان و مؤسس این مدرسه صورت گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود به برخی فعالیت دیگر این مدرسه علمیه اشاره کرد و با بیان این که علاوه بر تربیت طلاب خواهر به شکل حضوری، فعالیت های جنبی و فوق برنامه زیادی نیز در مدرسه دنبال می شود، ادامه داد: برنامه های تبلیغی در سطح وسیع به مناسبت های مختلف در منطقه، تجهیز بانک اطلاعات نرم افزاری با موضوعات قرآنی، حدیثی، تاریخی، درسی به حدود 600 نرم افزار، فراهم کردن زمینه استفاده از شبکه جهانی اینترنت برای انجام پژوهش، تجهیز کتابخانه به کتب جدید، ارائه مشاوره تحقیقی به طلاب و دانشجویان در زمینه انتخاب موضوع وکتاب شناسی، محتوا وشکل ظاهری مقالات و پایان نامه ها، ارائه مشاوره های اخلاقی و خانوادگی به بانوان، تاسیس موسسه قرآنی الزهرا و برگزاری کلاس های آشنایی با تفسیر قرآن ونهج البلاغه و اخلاق و احکام، راه اندازی سامانه پاسخ به سؤوالات شرعی بانوان در زمینه اعتقادات و احکام به صورت تلفنی و حضوری و ساماندهی جلسات مذهبی بانوان در سطح شهر با اعزام خواهران مبلغ از جمله ای برنامه ها بوده است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا گرگان در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که پیشرفت علوم و تکنولوژی زمینه شکل‌گیری شیوه های جدید آموزشی مثل آموزش غیر حضوری (مجازی) و آموزش نیمه حضوری را فراهم کرده است، گفت: در این روش ها برای ایجاد ارتباط با آموزش گیرنده و انتقال اطلاعات می توان از شبکه های آموزشی، کامپیوتر و پایگاه‌‌های اینترنتی استفاده کرد.

وی ادامه داد: اخیرا درحوزه نیز از این روش ها در مقطع کارشناسی ارشد استفاده شده است که بسیاری از مشکلات مانند کمبود فضا و امکانات آموزشی و محدودیت‌های زمانی، مشکل کمبود اساتید مجرب، مشکل رفت و آمد های غیر ضروری و بسیاری از مشکلات خانوادگی و مراقبت از فرزندان را مرتفع کرده است./950/پ201/س
ارسال نظرات