۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۱۱۴۹۱۱
عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم:

برتری حفظ نظام بر سایر واجبات در ابواب فقهی جریان پیدا کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اهمیت پرداختن به موضوعات اجتماعی از دیدگاه اسلام، از پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به دلیل مطالعات غیرمرتبط با مسائل حکومتی انتقاد کرد.
حجت الاسلام گرجيان


حجت الاسلام محمد مهدی گرجیان، عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه حوزه‌های علمیه به فقه سیاسی گفت: اساتید حوزه علمیه باید به تاکید مقام معظم رهبری توجه داشته باشند و درس‌های خود را با موضوعات فقه سیاسی و حکومتی برگزار کنند اما همچنان مشاهده می‌کنیم دروس خارج با موضوع کم دامنه و کم ابتلائی همچون صید و ذباحه تشکیل می‌شود.

وی با اظهار تاسف از اینکه فقه سیاسی در حوزه ها علمیه جدی گرفته نمی‌شود، گفت: سوال این است که آیا ما همه مباحثمان به سرانجام رسیده است و توانسته‌ایم مشکلاتمان را حل کنیم که باید بر سر مسائلی همچون صید و ذبح شرعی به گفت‌وگو بنشینیم؟ آیا توانسته‌ایم مشکلات اجتماعی خود را به فقه عرضه کنیم؟

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز نیازمند نگاه اجتماعی به همه‌ عرصه های دانشی اسلام حتی عرفان اسلامی هستیم و باید با نگاه اجتماعی به مطالعه این دانش‌ها بپردازیم.

وی با انتقاد از اینکه نوآوری در دانش های اسلامی به کندی انجام می شود، گفت: آیا ما مسائل نوپدید نداریم که هنوز در بحث استصحاب بخواهیم به همان فیلم و پشه مثال بزنیم.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به منشور روحانیت و مطالباتی که امام خمینی(ره)از حوزه های علمیه داشتند، گفت: روحانیت باید از تمام عرصه‌ها مطلع باشد و صاحب نظران حوزوی را در بخش های مختلف تربیت کند.

وی با انتقاد از عدم تحول جدی در حوزه های علمیه گفت: اگر اینگونه مسیر تحول را بخواهیم ادامه دهیم، شصت سال دیگر هم به پیش نخواهیم رفت. مقام معظم رهبری نظرشان بر این است که اگر ما فقه می‌گوییم، باید فلسفه‌ فقه را هم بدانیم.

این استاد حوزه علمیه گفت: امروز کتاب‌هایی نوشته شده در زمینه فلسفه‌ فقه و اصول که ار دانش‌های درجه دوم است بسیار ضعیف می‌باشد و نشان می دهد که ما راه طولانی در پیش داریم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و با انتقاد از عدم فهم معنای درست تحول از سوی برخی حوزویان گفت: تحول در حوزه، تحول در داده‌های حوزه های علمیه است نه به معنای تحول ساختاری و از بین بردن ساختار، زیرا ساختار حوزه های علمیه بسیار خوب و قوی است.

این محقق فلسفه اسلامی گفت: نمی‌خواهم بگویم برخی مؤسسه‌ های تحقیقاتی یا پژوهشکده ها در حوزه علمیه اشتباه فکر و عمل می‌کنند اما در مجموع احساسم این است که بسیاری از این مراکز اصلاً دغدغه‌ حکومت ندارند.

وی با اشاره به کلام امام خمینی(ره) که حفظ نظام از اوجب واجبات است، گفت: این مساله در مطالعات اسلامی یک نکته کلیدی است، یعنی حفظ نظام از نماز خواندن، طهارت، حج و سایر فرایض دینی مهم تر است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی(ره) بر حفظ نظام تاکید داشتند و این نوع تفکر ایجاب می کند اگر هم در مورد نماز مطلبی بگوییم، درباره نمازی که ارتباط با حکومت دارد بحث و بررسی کنیم.

وی گفت: به نظر من تمام احکام برای اصلاح ساختار اجتماعی است نه این که بهشت نصیب من شود، بهشت جایی است که بعداً به من می‌دهند؛ اگر به من می‌گویند نماز بخوان، باید آدم باشم و بتوانم در اجتماع آدم باشم.

وی در پایان بر پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: از خبرگزاری رسا که در راستای ترویج فرامین مقام معظم رهبری تلاش می کند تشکر می کنم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات