۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۱۴۹۲۲

بزرگداشت آیت الله قاضی در تبریز برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سی و دومین سالگرد شهادت نخستین شهید محراب آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در تبریز برگزار می‌شود.
شهيد آيت الله قاضي طباطبايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمود چمنی، فرماندار تبریز، 23 مهر ماه در نشست هماهنگی مجلس بزرگداشت آیت لله قاضی طباطبایی اظهار داشت: این مراسم دهم آبان همزمان با سالروز شهادت آیت الله قاضی (ره) در مسجد مقبره تبریز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجلس گرامیداشت یاد و خاطره سی و دومین سالگرد شهادت نخستین شهید محراب بایستی با شکوه خاصی برگزار شود، تصریح کرد: آن عالم مجاهد جایگاه مردمی ارزنده ای در منطقه آذربایجان داشت و به خمینی آذربایجان معروف بود.

چمنی تبیین ابعاد شخصیتی آن عالم ربانی به نسل جوان را وظیفه امروز نهادهای فرهنگی و دینی دانست و افزود: ولایت مداری و ساده زیستی از ویژگی های اخلاقی آیت الله قاضی بود که موجب جاودانگی وی در دل مردم و بطن تاریخ شده است.

فرماندار تبریز افزود: تقوی الهی و مردمی بودن از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد وی بود که الگوی مناسبی برای جوانان جهت کسب معنویات، اخلاقیات و اطاعت صادقانه می باشد.

گفتنی است، شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، در سال 1293 شمسی در تبریز متولد و در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعید شد و پس از چند ماه تبعید در تهران و ری به تبریز بازگشت.

آیت‌الله قاضی طباطبایی در سال 1318 جهت ادامه تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد و درسال 1328 راهی نجف شد و در این دو شهر از محضر علما و بزرگان کسب فیض نمود.

شهید قاضی طباطبایی در سال 1341، با شروع نهضت اسلامی، به علت فعالیت ضد رژیم، توسط مأموران دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل و سپس به شهرهای بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعید شد. ولی پس از یک سال به ایران بازگشت و به هدایت مردم و روشنگری و تبلیغ اسلام پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.

شهید قاضی طباطبایی نخستین شهید محراب در دهم آبان 1358 شمسی، مصادف باعید قربان، پس از نماز عید و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نایل ‌آمد./935/پ203/ص
ارسال نظرات