۰۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۵
کد خبر: ۱۱۵۳۶۸
امام جمعه مشهد:

میراث دینی نشان ملیت کشور ما است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با تأکید بر این‌که آنچه هویت ما را در عرصه فرهنگ و تمدن بالا می برد، آثار ملی اسلامی است، گفت: رسالت سازمان اسناد، جمع اوری اسناد فرهنگی و معرفتی اندیشمندان ونخبگان دینی است.
آيت الله سيداحمد علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد روز گذشته در دیدار با ریاست و پرسنل سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با اشاره به اهمیت اسناد در جامعه دینی به تبیین مطالبات خاص رهبر معظم انقلاب از این نهاد پرداخت و گفت: امروز در نظام ولایی ما، نشان ملیت ما، میراث دینی ما است.

وی افزود: امام خامنه ای در دیدار با اعضای هیأت دولت در هفته دولت فرمودند با همه احترامی که نسبت به آثار ملی ایران قائل هستیم اما اثر زنده و با کیفیتی که به ما هویت می دهد، آثار ملی به جامانده از دوران پس از ورود اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در میدان رقابت فرهنگ و تمدن‌ها نمی‌توانیم تنها به استناد آثار ملی هویت ایرانی مستقل منهای اسلام برای خود تعریف کنیم، ابراز داشت: امروز و در شرایطی که فرهنگ‌ها در رقابت شدید با هم قرار دارند، ملت ما نمی‌تواند یک هویت مستقل از اسلام و بر اساس چند سنگ نوشت هخامنشی و ساسانی داشته باشد.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: قلم و بیان به عنوان دو ابزار اجرای رسالت حوزه و روحانیت در زمان ائمه اطهار(ع) وجود داشته و به برکت حفظ و انتقال اسناد معتبر، میراث ارزشمند ایشان تا به امروز در اختیار ما قرار گرفته است.

وی با اشاره به تأکید بزرگان و علما نسبت به کتابت علوم‌ گفت: تا پیش از زعامت آیت الله بروجردی در حوزه علمیه قم، با وجود این‌که قبلا هم قلم و بیان در انتقال میراث دینی ما در طول قرن ها نقش داشت اما گستره ای که برای فرهنگسازی در جامعه بر اساس معیارهای ارزشی اسلامی لازم بود، وجود نداشت.

امام جمعه مشهد خطاب به دست اندرکاران سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: رسالت شما جمع اوری اسناد فرهنگی و معرفتی در حوزه دین است یعنی اسنادی که از اندیشمندان ونخبگان دینی در طول تاریخ 1400 ساله وجود دارد اما در دسترس نیست.

وی با بیان این‌که استان خراسان از نظر اسناد ملی در رأس استان های کشور قرار دارد یاداور شد: پس از انقلاب اسلامی، از سوی آستان قدس نیز حرکت عظیمی در جمع آوری اسناد صورت گرفت به گونه ای که تا 12 هزار جلد از کتابخانه های هند گرداوری شد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه سازمان اسناد نباید منتظر ارائه اسناد از سوی افراد باشد، اظهار داشت: با سیاستگذاری قوی و تخصیص اعتبارات و امکانات لازم، نهضت جمع اوری اسناد ملی با هویت اسلامی و با محوریت استان خراسان آغاز شود.

امام جمعه مشهد ابراز امیدواری کرد: این سازمان که حامل اندیشه، فکر و فرهنگ میان نسل ها در طول تاریخ است با ساختار جدید پس از انقلاب بتواند رسالت ارزشمند خود را کامل تر از همه زمان ها به انجام رساند.

در ابتدای این دیدار که در محل دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تلاش سازمان اسناد و کتابخانه ملی را در راستای پیگیری مطالبات رهبری درباره کتاب و کتاب خوانی عنوان و تصریح کرد: بخشی از مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در این عرصه با پیگیری های سازمان در کوتاه مدت و بخشی نیز در بلندمدت پاسخ داده می شود.

وی در ادامه ضمن تشریح سیاست های سازمان درباره همکاری با حوزه و دانشگاه افزود: در جهت حفظ میراث فرهنگی و ارتقا و تعمیق فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، گام‌های خوبی در سازمان برداشته شده که در این میان، کسب رتبه اول کتابخانه ملی در میان کتابخانه‌های منطقه از نظر تعداد منابع و همچنین شبانه روزی شدن کتابخانه ملی، بخشی از این سیاست‌های موفقیت آمیز به شمار می‌رود.‌/930/پ202/س
ارسال نظرات