۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۱۵۸۶۵
پس از گذشت 32 سال؛

سفرنامه بافت شهید قاضی طباطبایی منتشر نشده است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی» گفت: هنوز پس از گذشت 32 سال از شهادت آن عالم مجاهد، سفرنامه بافت که حاوی حقایق بسیاری از تاریخ بوده، منتشر نشده است.
صمد اسماعيل زاده، نويسنده کتاب «زندگي و مبارزات شهيد آيت‌الله قاضي طباطبايي»
صمد اسماعیل زاده، نویسنده کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی» در گفت ‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه سی و دومین امین سالگرد شهادت آن روحانی مبارز صورت گرفت، اظهار داشت: خاندان قاضی طباطبایی، اصیل و دارای پیشینه روشن و شناخته شده ای است که ریشه در تاریخ اسلام و پیوند با رسول خدا(ص) دارد و شجره طیبه آن، ریشه دار و با برکت و از مصادیق بارز و تفسیر عینی کوثر است.

وی ادامه داد: این خاندان بزرگ شش خصوصیت و ویژگی علم، فضیلت، دیانت، قضاوت، سیادت و شهادت را داراست که بسیاری از حلقات این سلسله از عالمان با تقوا و با فضیلتند و چند تن از آنان نیز به فیض شهادت رسیده اند؛ بنابراین، علم و فضیلت در این شجره طیبه، موروثی و مهم ترین پایه و رکن اصالت این خاندان است.

این محقق و نویسنده حوزه دین افزود: شجره نامه خاندان قاضی طباطبایی در حلقه سیدمحمدتقی یعنی جد پنجم قاضی سه شاخه می شود، از یک شاخه عارف مشهور و استاد عارفان سید علی قاضی طباطبائی و از شاخه دیگر مفسر کبیر علامه سید محمد حسین قاضی طباطبائی و عارف گمنام، بی ادعا و پر محتوا یعنی سید حسن الهی قاضی طباطبایی و از شاخه سوم علامه شهید قاضی طباطبایی قدم به عرصه وجود می نهند که همه آنها اعلام و نشانه های علم و فضیلت و صاحبان فکر و اندیشه اند.

علیزاده در ادامه با تشریح ابعاد شخصیتی شهید آیت الله قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب انقلاب اسلامی اظهار داشت: با وجود انتشار آثار، نشریات و اسناد مختلف از آیت الله قاضی طباطبایی هنوز هیچ یک از ابعاد شخصیتی این عالم مجاهد آذربایجان به صورت کامل شناسایی و تبیین نشده است.

وی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم تاریخ شفاهی همه افرادی که با آن عالم ربانی مراودت داشته‌اند، به دست آوریم، مضاف بر این‌که هنوز همه اسناد، مکاتبات، نامه‌ها و تألیفات آیت‌الله قاضی در اختیار محققان قرار نگرفته است، اسنادی که از طریق ساواک به دست آمده، کافی و جامع نیستند، چراکه با رویکردی خاص نگاشته شده‌اند، بنابراین نمی‌توان برای پی‌بردن به ابعاد شخصیتی این عالم مجاهد، به این اسناد اکتفا کرد.

وی بهترین معیار برای شناسایی و معرفی یک شخصیت علمی را تحقیق در آثار وی دانست و خاطر‌نشان کرد: بعد از گذشت 32 سال از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی، بیش از 30 عنوان اثر از این شهید عالم هنوز چاپ نشده، از این رو به جرات می توان گفت؛ که هیچ یک از ابعاد شخصیتی اولین شهید محراب به صورت کامل شناسایی نشده است.

نویسنده کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت الله قاضی طباطبایی» در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که سفرنامه بافت، بهترین معرف آن عالم مجاهد است، اظهار داشت: این سفرنامه در چهار دفترچه با قطع جیبی و پالتویی در هزار و 59 صفحه، هنگامی آیت الله قاضی در بافت کرمان در تبعید به سر می‌بردند، نگارش شده است.

این نویسنده و محقق تاریخ معاصر گفت: در کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت الله قاضی طباطبایی» برای اولین بار به لطف فرزند روحانی آن عالم مجاهد «حجت الاسلام سیدمحمدتقی قاضی طباطبایی» به صورت مستقیم فقراتی از آن سفرنامه به تناسب موضوعات کتاب استفاده شده است، موضوعات مختلفی از جمله تاریخچه حوزه علمیه نجف اشرف، حوزه علمیه قم، اساتید و روحانیون مبارز، فدائیان اسلام، انقلاب مشروطه، مسائل عرفانی و دیدار با آیت الله نخودکی اصفهانی و ... در این کتاب ارزشمند به قلم آیت الله قاضی طباطبایی آمده است.

این نویسنده و محقق تاریخ معاصر با ابراز تاسف از اینکه هنوز پس از گذشت 32 سال از شهادت آن عالم مجاهد، سفرنامه بافت که حاوی حقایق بسیاری از تاریخ بوده، منتشر نشده است، گفت: هنوز همه اسناد، مکاتبات، نامه‌ها و تألیفات آیت ‌الله قاضی در اختیار محققان قرار نگرفته است./935/ت301/س
ارسال نظرات