۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۱۱۶۶۰۵
با حضور اندیشمندان خارجی و داخلی؛

همایش بزرگ «غدیر آخرین ابلاغ؛ برترین میثاق» در مشهد برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همایش بزرگ غدیر با عنوان«غدیر آخرین ابلاغ؛ برترین میثاق» با حضور شماری از اندیشمندان خارجی و داخلی به مدت پنج روز از 22 تا 26 آبان در هتل الغدیر مشهد برگزار می‌شود.
عدير غدير، جشن عيد غدير
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان از علمای برجسته مشهد، روز جمعه در نشست مطبوعاتی چهارمین اجلاس علمی غدیر در هتل الغدیر مشهد، اظهار داشت: دستیابی به هر یک از این ابعاد، وابسته به فراگیری مطالب از شخصیتی است که این محوریت را دارد و صراط مستقیمی که پیامبر(ص) بر آن در حرکت است. راه وروش رسیدن به حقایق و حرکت بر این صراط مستقیم را پیامبر(ص) در غدیر ابلاغ کرد و وظیفه انتشار آن را برعهده تمام مسلمین نهاد تا همواره مسیر حق و باطل مشخص باشد.

این استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه راه رستگاری در گرفتن نسخه هدایت از اهل بیت(ع) است، ادامه داد: همه مسلمین در حفظ، تبیین و تداوم غدیر مسوولیت داریم تا زمینه رشد و سعادت هرچه بهتر جوامع فراهم شود.

در ادامه این نشست، دکتر وکیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و دبیر علمی اجلاس، با اشاره به نقش رسانه در تبیین و ترویج واقعه غدیر ابراز داشت: در مکتب اسلام اعتقاد بر این است که امامت، ستون خیمه دین و سایر ابعاد دین معطوف به این اصل است از این رو مهمترین هدف برگزاری اجلاس، توجه موکد به ضرورت پرداختن به اصل امامت با تأکید بر امیرالمومنین حضرت علی(ع) محسوب می شود.

وی گفت: در سال های اخیر پژوهش های غدیرشناسی مورد توجه قرار گرفته که از دلایل مهم آن این است که نظریات موجود و مدعی تأمین سعادت بشر همچون مارکسیسم، لیبرالیسم و امپریالیزم امروز رسما ناتوانی خود را ابراز می کنند و غرب با فقدان یک نظریه جایگزین در این خصوص مواجه است.

دبیر علمی اجلاس غدیر با اشاره به انعکاس مستقیم مباحث مطروح در همایش در رسانه های خارجی از طریق ماهواره واینترنت تصریح کرد: در این شرایط چنانچه نظریه اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) با تمرکز در بحث امامت به خوبی تحقیق، تبیین و ترویج شود می تواند جایگزین اصلی نظریات فوق قرار گیرد.

وکیلی با بیان اینکه در کنار برپایی جشن های فراوان، نگاه ما به این اجلاس، یک نگاه علمی و تخصصی به مبحث امامت است افزود: تلاش ما، تعمیق عقاید جوانان شیعه وپاسخ به شبهاتی است که پیش از برگزاری همایش، در نظرسنجی عمومی مشخص و در سرفصل های همایش مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه، عبدالله رضاداد، دبیر اجرایی اجلاس با اشاره به دیدار اعضای مجمع غدیر با آیت الله وحید خراسانی و  صافی گلپایگانی گفت: در هر شب از برگزاری اجلاس، میزبان 700 نفر از عموم علاقمندان به بحث امامت هستیم.

وی با اشاره به حضور میهمانانی از کشورهای بحرین، یمن و عراق در این برنامه ابرازد اشت: امید است این فرصت از سوی جامعه علمی مشهد وکشور مغتنم شمرده شود.

وی با بیان اینکه حمایت مالی برنامه از سوی جامعه خیرین کشور صورت می گیرد افزود: شعار همایش امسال، «غدیر آخرین ابلاغ؛ برترین میثاق» است.

رضاداد خاطرنشان کرد: در طول برگزاری همایش پنج روزه غدیر، عرصه های نوین امامت پژوهی توسط استاد محمدتقی سبحانی، جلوه های توحید در خطابه غدیر توسط آیت الله سیدان، امام علی(ع) و مسائل آینده جهان از سوی آیت الله سند، مظلومیت حدیث غدیر توسط آیت الله میلانی( مدیر بنیاد فرهنگی امامت)، رابطه توحید و امامت توسط حجت الاسلام میرباقری، رییس فرهنگستان علوم انسانی، مهدویت و غدیر از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی و ابعاد تاریخی واقعه غدیر توسط دکتر وکیلی مورد بحث وبررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این همایش، ویژه آقایان برگزار می شود، ادامه داد: حجت الاسلام سیدحمید خویی، نوه آیت الله خویی وپژوهشگر عرصه امامت و مهدویت نیز در این برنامه حضور خواهند داشت.

رضاداد یاداور شد: به منظور پیگیری مستمر اهداف و بررسی میزان اثرگذاری اجلاس در تقویت انگیزه علمی پژوهشگران دبیرخانه دائمی اجلاس راه اندازی خواهد شد.

گفتنی است چهارمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر از 22 تا 26 ابان ماه ساعت 19:30 در محل تالار ولایت هتل الغدیر مشهد برگزار خواهد شد./930/پ201/ص
ارسال نظرات