۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۱۱۷۰۳۹

اختتامیه همایش ملی علامه طباطبایی، فیسلوف علوم انسانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی علامه طباطبایی، فیسلوف علوم انسانی با سخنرانی آیت الله جوادی آملی به کار خود پایان داد.
اختتاميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی شامگاه پنجشنبه به کار خود پایان داد.

در این همایش ملی که با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بسیج اساتید دانشگاه های کل کشور، مؤسسه فلسفه و حکمت ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت روز جهانی فلسفه در قم برگزار می شود، فلسفه علوم انسانی مورد بحث و بررسی محققان علوم اسلامی قرار گرفت.

در این همایش یک روز که در دو وعده صبح و عصر در تالار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار شد، محققان علوم اسلامی با ارائه مقاله، نقد و نظر علمی، کرسی آزاد اندیشی، تریبون آزاد به تبیین پارادایم دانش دینی با تاکید بر مبانی فلسفی علامه، فلسفه اجتماع از نگاه علامه و تاثیر آن بر علوم اجتماعی، روش شناسی استنباط علوم انسانی از دیدگاه علامه، کاربرد نظرات علامه در علوم انسانی، نظریه انسانی و علوم انسانی از دیدگاه علامه، پرداختند.

اختتامیه این همایش شامگاه پنجشنبه در پژوهشگاه علوم وحیانی اسراء برگزار شد که در این نشست حجت الاسلام عبدالحسبن خسروپناه، رییس موسسه فلسفه و حکمت ایران، گزارشی از روند برگزاری همایش ارائه داد و گفت: همایش علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی با محوریت تولید علم دینی در دو وعده صبح و عصر با برگزاری برنامه های متعدد علمی برگزار شد و موافقان و مخالفان بومی شدن علوم انسانی در قالب کرسی آزاد اندیشی به تبیین دیدگاه‌های خود پرداختند.

وی بیان داشت: رسمی از گذشته دور بوده است که شاگردان بحث و نقد و اثبات علمی را در یک مسأله طرح می کردند و چون به مشکلی برخورد می کردند آن را نزد استاد می آوردند تا آن را با موشکافی جواب دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروز جمع حاضر از اساتید بسیجی علوم انسانی، ضرورت اسلامی شدن علوم انسانی را درک کرده اند و همچنین به مطلوب نبودن فضای فعلی واقفند و همچنین اسلامی شدن علوم انسانی را ممکن و مطلوب می دانند اما چند پرسش پیش روی ما است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی بیش از دو دهه است که در باب علم دینی نظریه پردازی کرده اند، بیان داشت: ایشان در کتاب شریعت در آیینه معرفت و منزلت عقل در هندسه دینی، مباحث علمی خود را بیان داشته اید که تقاضا داریم کاربرد این نظریه را بر علوم انسانی ارائه دهند.

سپس آیت الله جوادی آملی، استاد علوم عقلی حوزه علمیه قم بیانات خود را ایراد کرد و گفت:برخی تصور می کنند که علم دینی منحصر در متن آیات و احادیث است و دین را منحصر در فقه می دانند.

این استاد حوزه علمیه قم در تعریف علم دینی اظهار داشت: علمی که از دین صحبت می کند علم دینی است و دین عبارت از عقاید، اخلاق و احکام است.

وی در ادامه به جایگاه عقل در نظام علم دینی اشاره کرد و بیان داشت: عقل قانون شناس است و نه قانون گذار، در هیچ علمی عقل والی نیست و تنها عقل سراج است نه صراط، عقل هیچ عاقلی به نحو قضیه سالبه کلی قدرت قانون گذاری ندارد البته در قانون شناسی قهار است.

این مدرس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز این مطلب تلقی به قبول شده است که بحث از ساختن خداوند، قول نبی و ائمه معصومین(ع) و فعل نبی و ائمه معصومین(ع)، علم دینی است اما مشکل اینجاست که سخن گفتن از فعل خداوند را علم دینی نمی دانیم.

وی گفت: فلسفه اسلامی می گوید جهان فعل خداوند است که نتیجیه طبیعی این سخن دینی بودن علومی همچون فیزیک و شیمی و ستاره شناسی و زمین شناسی و ... است. /909/پ202/ص
ارسال نظرات