۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۹۶
در همایش عاشورائیان عنوان شد؛

اخلاص و بصیرت ضرورت فعالیت در عرصه مداحی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شکوری در همایش عاشورائیان از هیأت امنای مساجد و مداحان اهل بیت‌(ع) خواست در بالابردن سطح اخلاص و بصیرت خود بکوشند.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، در آستانه ماه محرم همایش بزرگ عاشورائیان، شب گذشته با حضور روحانیان، هیأت امنای مساجد و مداحان اهل بیت‌(ع) شهرستان خوی و با سخنرانی حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه و رییس حوزه‌های علمیه خوی برگزار شد.

حجت الاسلام شکوری در این همایش با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، احیای دین مقدس اسلام را هدف اساسی نهضت عاشورا عنوان و اظهار کرد: در کتب تاریخی و مقاتل، انگیزه ها و اهداف متعددی برای این قیام مقدس مطرح شده است؛ اما همه آن اهداف را می‌توان در یک جمله یعنی «احیا‌کردن دین مقدس اسلام» خلاصه کرد.

وی در ادامه نقش امربه معروف و نهی از منکر در قیام حسینی‌(ع) را مورد اشاره قرار داد و گفت: دهه اوّل محرّم به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است و فلسفه آن تبیین نقش سرنوشت ساز موضوع امربه معروف و نهی از منکر در قیام حسینی است.

امام جمعه خوی با اشاره به وداع امام حسین (ع) با رسول اکرم(ص) اذعان داشت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قبل از خروج از مدینه با جدّ بزرگوارش وداع کرده و در ضمن مطالبی، فرمودند‌« اَللّهُمَّ اِنّی اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ وَ اُنْکِرُ الْمُنْکَرَ ؛ خدایا من معروف را دوست داشته و از منکر بیزارم.»

وی در ادامه به وصیت نامه آن حضرت اشاره کرد که موقع خروج از مدینه آن را به محمد حنفیه دادند و در بخشی از آن نوشته اند«اُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوف وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ ».

رییس ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر خوی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های عزاداری اشاره کرد و از مداحان و هیئت امنای مساجد خواست: پرهیز از تکرار مکررات در ذکر مدایح و مصائب، جلوگیری از افراط در شور زنی اعضای هیئت، اجتناب از بیان مطالب غیر مستند، پرهیز از انحصار طلبی و مصادره مداحان از هیئت و همچنین جلوگیری از حمل شمایل منتسب به ائمه‌(ع) در هیئت‌ها را مورد توجه ویژه قرار دهند.

وی در ادامه مداحان را به استفاده از اشعار و مدایح با محتوای ارزشی توصیه و خاطر‌نشان کرد: مداحان از به کار بردن الفاظ دون شأن اهل بیت(ع) و غلوآمیز پرهیز کرده و در بالابردن سطح اخلاص و بصیرت خود بکوشند.

رییس حوزه‌های علمیه‌خوی بر تعطیل کردن هیأت در وقت اقامه نماز ظهر روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تأکید کرد و از رؤسای هیئت‌های عزاداری خواست: عزاداران حسینی به ویژه جوانان را بر استفاده از سخنرانی علما در مساجد تشویق کرده و به جای بها‌دادن بیش از حد به کمیّت هیأت‌ها، اصالت و دقت خود را به بالا بردن کیفیت و ترویج فرهنگ عاشورا معطوف کنند.

وی در پایان با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه و در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی از رؤسای هیأت‌های عزاداری درخواست کرد: با استفاده از اشعار ارزشی و حماسی در بالابردن بیداری و بصیرت اعضای هیأت بکوشند و هیأت‌ها را از مسائل جناحی و جانبداری از نامزدهای احتمالی در این ایام دورنگه دارند./938/پ203/س
ارسال نظرات