۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۱۸۰۹۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

میزان اعتبارات فرهنگی‌ خراسان رضوی نشانه بی‌توجهی به جایگاه فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: بودجه تبلیغی این استان فارغ از اعتبارات ارتقای شاخص های فرهنگی و زیارت، کاهش داشته است که نشانه عدم درک جایگاه فعالیت های فرهنگی است.
حجت الاسلام مرويان
حجت الاسلام مرویان حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به فرارسیدن ایام تبلیغی ماه محرم، به مشکلات استقرار روحانیان در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: اصرار ما بر این است که نیروهای تبلیغی از دانش آموختگان شایسته حوزه علمیه باشند از این رو نخستین مسأله، تربیت و تعداد مبلغان است چرا که ما مبلغان را از حوزه دریافت کرده و پس از آموزش در کارگاه های توجیهی و کارآمدسازی، اعزام می کنیم‌.

وی افزود: بر این اساس، حوزه باید معاونت یا رشته تخصصی تبلیغ فعال داشته باشد و نیرو تربیت کند که اکنون، محدودیتی که در این زمینه(نیرو) داریم سبب می شود بخشی از تقاضاهای مردمی پاسخ داده نشود.

کاهش بودجه تبلیغی نشان از عدم درک جایگاه فعالیت های فرهنگی دارد

حجت الاسلام مرویان حسینی تصریح کرد: از سوی دیگر امسال بودجه تبلیغی استان فارغ از اعتبارات ارتقای شاخص های فرهنگی و زیارت، کاهش داشته است که نشانه عدم درک جایگاه فعالیت های فرهنگی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اعتبارات ارتقای شاخص‌های فرهنگی پشتیبان مناسبی برای تأمین اعتبار استقرار روحانیان نیستند، خاطرنشان کرد: با وجود این‌که این اعتبارات جهت رفع مشکلات و حمایت ابتکارات فرهنگی تخصیص داده شده؛ اما از پایه و اساس ضعیف عمل می‌شود، از دستگاه های مسوول که اعتبارات را فراهم می کنند انتظار می رود پشتیبانی بهتری داشته باشند.

1200 روستا در انتظار روحانی مستقر

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به کاهش 60 درصدی بودجه تبلیغ این سازمان نسبت به سال گذشته گفت: خراسان رضوی دارای 2800 روستاست که از این تعداد، حداقل 1500 روستا ظرفیت استقرار روحانی دارد.

وی با بیان اینکه اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سال 90موظف است 208 روحانی مستقر داشته باشد افزود: این تعداد روحانی، حداقل 320 روستای پرجمعیت استان را پوشش داده و بعضا هر روحانی تا هفت روستا را هم اداره می کند، چنانچه مساله بودجه حل شود به شرط وجود نیرو، حداقل 300 روستای دیگر را افزون بر روستاهای فعلی می توانیم پوشش دهیم .

وی ادامه داد: اگر اعتبارات ارتقای شاخص‌های فرهنگی نباشد که البته هنوز هم به دستمان نرسیده، برای چندین ماه قادر به تأمین حداقل هزینه اعزام مبلغ نخواهیم بود.

حجت الاسلام مرویان حسینی یادآور شد: خراسان یک استان ویژه به لحاظ جمعیت و مساحت است که در طول تاریخ مهد فرهنگ و تمدن و تشیع بوده، دومین حوزه علمیه کشور را دارد و حرم مطهر تنها امام معصوم در ایران در آن واقع شده است با این وجود آیا نباید از اینکه اطراف مشهد را اهل تسنن گرفته اند یا مسیحیت به سرعت در حال ترویج است در محضر این امام معصوم شرمنده باشیم.

مسائل فرهنگی باید ضمن برنامه های بلندمدت حل شود نه در اتاق بحران

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به مطرح شدن مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران، در خصوص علل عدم تخصیص اعتبارات مناسب به مسائل دینی و فرهنگی، ابراز داشت: تحقق پایتخت معنوی در درجه اول در گرو تقویت منابع تأمین کننده این معنویت می باشد که همان روحانیت و نهادهای دینی هستند این در حالی است که ما به طور عمیق و همه جانبه اهمیت فعالیت های فرهنگی را متوجه نیستیم، رویکرد برخی از مدیران به مسائل فرهنگی، به عنوان اتاق بحران است نه به عنوان پیش‌بینی‌های همه جانبه و درازمدت. /930/پ202/س
ارسال نظرات