۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۱۸۵۸۱
عضو مجلس خبرگان رهبری:

ماندگاری قیام عاشورا مدیون تلاش‌های امام سجاد و حضرت زینب است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری به نقش اهل بیت امام حسین(ع) در رساندن پیان قیام عاشورا به دیگر مردم اشاره کرد و افزود: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) سبب ماندگاری اهداف قیام حسینی شدند.
نماينده ولي فقيه در گيلان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام و المسلمین زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان، امروز در دیدار جمعی از مسؤولان استان به حادثه کربلا اشاره کرد و با بیان این که با اشاره به این که از جمله تحلیل‌هایی که در مورد حادثه کربلا وجود دارد این است که خداوند خواسته این شهادت و اسارت صورت بگیرد تا مردم با عرض ارادت برای امام حسین‌(ع) و اهل‌بیت گناه‌شان بخشیده شود، گفت: اگر چه به یک معنا این تحلیل درست است و ما هم قبولش داریم؛ اما تفسیر آن عوامانه و متأثر از مسیحیت و دلخوش کننده برای مردم است.

وی با بیان این که امام حسین(ع) از مردم گنهکار شفاعت نمی‌کند، افزود: اگر فردی در طول سال مرتکب انواع گناهان شود و تنها در ایام محرم به عزاداری، اطعام و خیرات بپردازد و همه گناهشان بخشوده شود این از عدالت خدا به دور است.

امام جمعه رشت در ادامه سخنان خود در خصوص پیشنهاد محمد حنفیه، برادر امام که از ایشان خواسته بود برای در امان ماندن از شهادت به یمن بروند، گفت: این حضور پیغمبر در نزد امام حسین‌(ع) حضور برزخی است و حضرت علی (ع) هم چنین موردی دارد و بعضی از مراجع این حضور را در رؤیای صادقه می‌دانند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که افرادی که می‌گویند شهادت امام حسین‌(ع) از قبل در نزد خداوند تصویب شده بود و امام در این مورد دیگر اراده‌ای از خود نداشته ‌است، خاطرنشان کرد: این گونه افراد مشیت الهی را درک نکرده اند و خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر این که خود آن قوم نسبت به تغییر سرنوشت خود اقدام کند.

حجت الاسلام و المسلمین قربانی با اشاره به این که ملت ایران اسلامی نیز با اراده خود این انقلاب را پایه گذاری کرد، گفت: خداوند هم می‌خواهد و کمک شان می‌کند ولی مردمی مثل عربستان و قارون‌های منطقه چون تصمیم به اصلاح یا تغییر سرنوشت ندارند، خداوند هم آنها را یاری نمی دهد.

امام جمعه رشت با تأکید براین که مشیت خدا بر اساس اراده ما است و اراده ما جزء سلسله علل عالم است، گفت: حتی اگر انسان تصمیم به خلاف و گناه بگیرد خداوند مانعی ایجاد نمی‌کند و در اختیار انسان دخالت نمی‌کند که انسان مختار به انجام اعمال نیک و بد است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خواست امام حسین(ع) قیام به اصلاح دین جدش با خون خود بود و خداوند هم این امر را برایش مقرر کرد نه این‌که خداوند او را مجبور به این کار کرده باشد که اگر چنین تصور شود این از عدالت خداوند به دور است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: خداوند متعال می‌خواهد امام حسین(ع) الگویی برای مظلومان عالم باشد تا در برابر ظالمان تسلیم نشوند و در صورت نیاز علیه آنان قیام کنند.

وی به نقش اهل بیت امام حسین(ع) در رساندن پیان قیام عاشورا به دیگر مردم اشاره کرد و افزود: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) سبب ماندگاری اهداف قیام حسینی شدند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان این که اگرچه ترویج دین با خون امام حسین شروع شد؛ اما تکمیل آن با اسارت اهل‌بیت صورت گرفت و مانع آن شده تا یزید نتواند حسین را مقصر جلوه دهد؛ گفت: سخنرانی حضرت زینب(س)، ام کلثوم، فاطمه، امام سجاد‌(ع) چنان انقلابی در مردم ایجاد کرد که مورخین می‌نویسند مردمی که برای تماشا آمده‌بودند با شنیدن این سخنرانی‌ها مردان ریش و زنان موهایشان از شدت ناله و فریاد می‌کندند.

وی همچنین گفت: حضرت زینب و حضرت امام سجاد‌(ع) در مجلس عبیدالله که می‌خواست نمک بر زخم اهل‌بیت بریزد چنان پاسخ دندان شکنی به وی دادند که حتی عبیدالله قصد کشتن امام را کرده‌ بود که حضرت زینب مانع آن شد./950/پ202/س
ارسال نظرات