۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۱۸۸۲۰

انتقاد امام جمعه تبریز از عدم حضور پژوهشگران حوزوی در همایش پژوهشگران برتر آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: بنده اطلاع دقیقی از فعالیت های تحقیقی و پژوهشی طلاب و اساتید حوزه های علمیه استان به ویژه حوزه علمیه صادقیه تبریز دارم، که متاسفانه در این همایش حضور ندارند.
آيت الله شبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر استان و همچنین رونمایی از اساسنامه جشنواره ربع رشیدی در تبریز اظهار داشت: بنده اطلاع دقیقی از فعالیت های تحقیقی و پژوهشی طلاب و اساتید حوزه های علمیه استان به ویژه حوزه علمیه صادقیه تبریز دارم، که متاسفانه در این همایش حضور ندارند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد عزیزان حوزوی از این امر اطلاعی نداشته‌اند، چرا که حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه خواهران صادقیه تبریز از ظرفیت‌های بالایی در تحقیقات علمی و دینی برخوردار بوده است، چنانکه رتبه نخست را در میان حوزه‌های علمیه کشور از نظر تولید مقالات علمی داراست.

آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح جایگاه علمی و پژوهشی ربع رشیدی در گذشته گفت: احیای موقوفات ربع رشیدی امری اجتناب ناپذیر در توسعه پژوهش و فرهنگ تولید علم است، با اینکه بارها بر احیای موقوفات ربع رشیدی تاکید شده، اما متاسفانه تاکنون اقدامی عملی در این راستا صورت نگرفته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه علمی و پژوهشی ربع رشیدی در گذشته خاطرنشان کرد: احیای موقوفات ربع رشیدی امری اجتناب ناپذیر در توسعه پژوهش و فرهنگ تولید علم منطقه خواهد بود، از این رو احیای نقش محوری ربع رشیدی در وضعیت امروز نظام اسلامی ایران ضرورتی مهم به نظر می رسد.

آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رتبه پژوهشی ایران در میان کشورهای اسلامی تصریح کرد: جهان اسلام در گذشته چهره‌های مطرح علمی در حوزه های مختلف دینی و علوم تجربی از جمله ریاضی، شیمی، فیزیک و طب به جامعه بشری معرفی کرده است.

وی با تاکید بر بازیابی جایگاه تاریخی جهان اسلام در تولید علم و فناوری در جهان تصریح کرد: توانمندی دانشمندان ایرانی در حوزه های مختلفی از جمله سلول های بنیادین، نانوتکنولوژی و نبردهای الکترونیکی نشان از عزم جدی ایران در نقش آفرینی علمی در مجامع بین المللی دارد.

عضو خبرگان رهبری در پایان با بیان این‌که حوزه و دانشگاه رسالت مستقیم در تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در عرصه های تولید علم و جنبش نرم افزاری بر عهده دارند، گفت: امروز حوزه و دانشگاه‌ باید از پرداختن صرف به مسائل نظری پرهیز کرده و خود را وارد میدان تحقیق و پژوهش کنند

گفتنی است، در پایان این همایش که با حضور پژوهشگران برجسته استان همراه بود، اساسنامه جشنواره ربع رشیدی در 14 ماده و پنج تبصره رونمایی شد.

بر اساس مصوبه کارگروه پژوهش استان،‌ از سال 1391 این جشنواره به صورت سالانه برگزار خواهد شد./935/پ202/س
ارسال نظرات