۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۱۹۹۰۹
قائم مقام نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی:

ماندن در جبهه حق مهم‌ترین اثر بصیرت است

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی گفت: بصیرت یعنی برخورداری از معرفت دقیق و عمیق و بینش درست برای ماندن در جبهه حق و این همان چیزی است که سبب حفظ دین برای انسان می شود.
بصيرت/1
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمید آقایی، قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی، در همایش بصیرت که ششم دی در تالار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به حیات سیاسی اجتماعی امام باقر و امام کاظم(ع) اظهار داشت: نقش محوری امام باقر(ع) و امام صادق(ع) این بود که با تأسیس دانشگاه دین در مدینه، تشیع را به عنوان یک مکتب فکری ـ عقیدتی محکم و استوار مطرح کردند.

وی با بیان این‌که امام کاظم(ع) در فکر ایجاد یک عاشورای سیاسی بود، افزود: درج شعار بر روی دیوارهای شهر، پخش اعلامیه در خانه ها، هجرت از روستایی به روستایی و غاری به غاری، تربیت شاگردانی چون علی بن یقطین که توانست تا حد صدارت در دستگاه هارون نفوذ کند، حمایت از قیام «فخ» به رهبری یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع)، نفی همه دعوت های غیرحق، تعیین زیرکانه حدود فدک، هزینه کرد درآمدشان برای جذب مخالفان به تشیع و متنبه کردن افراد و... از اقداماتی بود که امام برای ایجاد یک درگیری بزرگ با حکومت انجام دادند.

حجت الاسلام آقایی با اشاره به این‌که 35 سال امامت امام هفتم در سخت ترین وضعیت اجتماعی با هجمه های فرهنگی وفرقه سازی و غفلت های مردم همزمان بود، ادامه داد: سیاست امام خصوصا در اواخر عمرشان، همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب‌(س) تحقیر دشمن در اوج سختی و مصایب بود. چرا که تنها آنان که در پی دنیا هستند، دشمن در نظرشان بزرگ جلوه می کند.

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: امام کاظم(ع) با استفاده از فرصتی که توسط صادقین(ع) برای ایشان فراهم شده بود،؛ دشمن را به چالش کشیدند و اگر کمی بیشتر فرصت داشتند دودمان هارون را از بین می بردند لذا هارون که متوجه این امر شده بود امام را زندانی و محدود کرد.

وی با اشاره به این سخن امام خامنه ای که فرمودند برای تحلیل تاریخ ائمه اطهار(ع)، هر یک از ائمه را جداگانه نبینید بلکه چنین تصور کنید همه بزرگواران یک انسان 250 ساله در پنج مقطع مهم زمانی هستند، خاطرنشان کرد: اسلام با قیام امام حسین(ع) تثبیت شد ولی برای تثبیت عاشورا نیاز به حرکت های بعدی بود که از سوی امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)انجام شد.

کارشناس مسائل دینی ابراز داشت: شیعه در زمان حیات امام کاظم(ع) سه ویژگی داشت؛ هویت فکری و مکتبی خود را به همت صادقین(ع)بازیافته بود، به همت امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)، حتی در دورترین مناطق تشکل مند و سازماندهی شده بود و در انظار بیرونی و افکار عمومی سایر کشورها نیز تشخص یافته و بیش از پیش مطرح شده بود.

حجت الاسلام آقایی افزود: امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) این تثبیت را به یک حرکت جهانی در خارج از مرزها تبدیل کردند و این زمینه توسط امام رضا(ع) ادامه یافت به گونه ای که امام رضا(ع) حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) را در مقیاس کوچک‌تر ایجاد کردند.

این استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) که می‌فرمایند تمام علوم در چهار چیز نهفته است؛ شناخت خدا، شناخت علت خلقت انسان، شناخت تکلیف و آنچه خدا از ما می‌خواهد و شناخت آنچه ما را از دین خارج می‌کند، یادآور شد: بصیرت یعنی برخورداری از معرفت دقیق و عمیق و بینش درست برای ماندن در جبهه حق و این همان چیزی است که سبب حفظ دین برای انسان می شود.

گفتنی است، همایش بصیرت از ششم تا هشتم دی‌ماه ساعت 15 در محل تالار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می شود./930/پ203/س
ارسال نظرات