۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۲۱۲۳۳
در دیدار اعضای کنگره فقیه آگاه مطرح شد؛

خاطره مدیر حوزه‌های علمیه از حضرت آیت‌الله سید محمد رضا گلپایگانی

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار اعضای کنگره فقیه آگاه، زمینه‌سازی برای برپایی این کنگره را ارج نهاد، آن را مورد خشنودی و رضایت حضرت صاحب‌الزمان‌(عج) دانست و به بیان خاطره‌ای از حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) در زمان حیات ایشان پرداخت.
آيت الله مقتدايي آيت الله مقتدايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در دیدار جمعی از مسؤولان برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله گلپایگانی که صبح امروز 26 دی‌ماه در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، زمینه‌سازی برای برپایی این کنگره را ارج نهاد و آن را مورد خشنودی و رضایت حضرت صاحب‌الزمان‌(عج) دانست.
 
وی با اشاره به این‌که حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) فقیهی آگاه به زمان و عالمی دارای ابعاد شخصیتی برجسته بودند، شرح حال و بزرگداشت مقام شامخ ایشان را الگویی برای مراجع بزرگوار تقلید، اساتید و طلاب فاضل توصیف کرد و به ذکر خاطراتی از این مرجع فقید در زمان حیات ایشان پرداخت.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که آشنایی من با حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) به واسطه پدر مرحومم بود، افزود: مرحوم پدر برای شرکت در درس برخی مراجع از اصفهان به قم می‌آمد، منتهی پدر ایشان که جد ما باشد به قم آمد و نگذاشت که پدر در قم بماند و پدر نیز همواره از این جهت تأسف می‌خورد.

وی ادامه داد: پدر در آن مدت زمان کوتاهی که در قم بود با حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره)، حضرت امام‌(ره)، آیت‌الله داماد و آیت الله سیداحمد زنجانی آشنا شد و با برخی هم مباحثه داشت و پس از فوت حضرت آیت‌الله بروجردی، در ارتباطی که با مرحوم حضرت آیت‌الله گلپایگانی داشت، منطقه اصفهان را از نظر تقلید به مرحوم گلپایگانی ارجاع داد.

آیت‌الله مقتدایی با بیان این‌که پدر چندین مرتبه به قم ‌آمد و هر زمان که مرحوم آیت‌الله گلپایگانی اطلاع پیدا می‌کردند، به دیدن وی می‌آمدند، گفت: ایجاد ارتباط و آشنایی من با حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) از طریق پدر بود؛ آن وقت طلبه جوانی بودم و به واسطه همین ارتباط گاهی به منزل ایشان می‌رفتم و شاهد بودم که این مرجع فقید توجه ویژه‌ای به طلاب جوان داشتند.
 
وی با اشاره به حمایت‌های حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) پس از پیروزی انقلاب از نظام، اظهار داشت: یادم هست که شاگردان امام راحل پس از این‌که ایشان از تبعید برگشته بودند برای خدمت‌ به نظام اعلام آمادگی می‌کردند و از آنجا که در آن مقطع زمانی ورود به دستگاه قضا ضرورت داشت، حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) بر ورود به دستگاه قضا تأکید می‌کردند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اوایل انقلاب سال 58 که مشهور بود کار قضاوت در قم با حضور مراجع و علما بسیار سخت است، ریاست دادگاه شعبه یک انقلاب قم را برعهده داشتم و آنطور هم که آیت‌الله گلپایگانی راهنمایی می‌کردند عمل می‌کردم.

وی با بیان این‌که زمانی برای یک مجرم حکم شلاق در ملأ عام صادر کردم و فرد مجرم را روبروی مدرسه فیضه شلاق می‌زدند، ادامه داد: پس از این ماجرا به منزل حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) رفتم و دیدم جمعی از فضلا نشسته بودند و یکی از آقایان مدرسین که پیش از ما این قضیه را دیده بود، نزد ایشان ماجرا را با آب و تاب تعریف می‌کرد.

آیت‌الله مقتدایی ابراز داشت: فردی که ماجرا را تعریف می‌کرد، گفت «یک نفر را در مقابل مدرسه فیضیه بالای سقف مینی‌بوس برده بودند و شلاق می‌زدند و منظره بسیار بدی را ایجاد کرده بودند و مردم هم با دید تنفر نگاه می‌کردند» که در این بین کسی سخنان وی را این‌گونه ادامه داد که «اگر امیرمؤمنان‌(ع) این‌گونه شلاق می‌زد، من او را قبول نمی‌کردم».
 
وی افزود: حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) فرمودند این آقایی که حکم صادر کرده کیست که شرح دادم برادران انقلابی انتظار داشتند وی را اعدام کنم، اما دیدم در آن حد نیست، حکم شلاق را برایش صادر کردم که این مرجع فقید رو به فردی که اعتراض می‌کرد، فرمود «باید این چنین حدود الهی در ملأ عام اجرا شود و مردم بدانند انقلاب شده و احکام الهی دارد جاری می‌شود».
 
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تأیید اصل نظام، تأیید احکام و اجرای حدود الهی طلاب را برای خدمت بیشتر به نظام اسلامی امیدوار می‌کرد،‌ همان‌طور که من طلبه با تأیید ایشان به ادامه کار امیدوار شدم، اظهار داشت: موضع‌گیری‌های حضرت آیت‌الله گلپایگانی‌(ره) و سخنان ایشان در تأیید نظام و انقلاب، در اجرای حدود الهی تأثیرگذار بود. /920/پ202/ج

ارسال نظرات