۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۲۵۴۰۶
استاد حوزه علمیه:

برنامه های دنیا نباید ما را در آخرت گرفتار کند

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه اظهار داشت: شهدا به برنامه های دنیوی شان اهمیت می‌دادند و در ریزترین آنها تصویر قیامتی آن برنامه را در نظر می گرفتند.
حجت الاسلام ماندگاري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود گفت: این که توصیه می شود سالی یک بار به جبهه های جنوب سفر کنید بخاطر این است که در آنجا یاد خدا بیشتر بوده برای همین آرامش بیشتری نسبت به جاهای دیگر دارد والا از نظر خاک و تپه فرقی با جاهای دیگر ندارد.

وی ادامه داد: بندگی به معنای تعطیل شدن زندگی نیست بندگی یعنی زندگی با رنگ خدا. لحظه تحویل سال، لحظه زیبایی است. نزدیک به 70 میلیون نفر همزمان دست به دعا بر می‌دارند واین یکی از شرایط استجابت دعاست که در یک آن، یک موج از دعا رو به آسمان می رود و گل سر سبد این دعاها «حول حالنا الی احسن الحال» است. اگر من زندگی را تبدیل به بندگی کنم همین زندگی برای من بهترین خواهد بود.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: برای دعا کردن باید آنچه را می‌خواهی بشناسی، کسی که آب را نشناسد و تقاضای آب داشته باشد ولو آب به او بدهند راضی نمی شود. فرقه های انحرافی بدنبال چیزی بوده اند ولی آن را نشناختند برای همین با فرمول اشتباهی که به آنها داده شد به خطا رفتند.

حجت الاسلام ماندگاری گفت: احسن حال یعنی انسان به جایی برسد که بتواند خود را به بهترین شخص به گرانترین قیمت بفروشد و به نقطه ای برسد که خدا او را برای خودش بخرد و شهدا به این درجه رسیدند.

وی با اشاره به این که اگر قرار است زندگی ما به بندگی بدل شود عید هم جزیی از آن است و باید بندگی در آن دیده شود، ادامه داد: یاد خدا سه ریشه دارد؛ اول احترام عظیم یعنی انسان در برابر هر عظمتی که قرار می گیرد کرنش می کند، اگر انسان جز عظمت خدا نبیند الله اکبر در وجودش موج می زند برای همین در هر حال زندگی، متوجه خداست.

استاد حوزه علمیه به ریشه دوم یاد خدا اشاره کرد و گفت: دوم احترام منعم است که انسان سپاسگزار هر کسی باشد که نعمتی به او می‌دهد. حال آیا منعمی بزرگتر از خدا داریم؟

وی اظهار داشت: سوم احترام حاضر است به این معنا که حضور شخص باعث می شود احترامش حفظ گردد. آیا حضوری پررنگ تر از خدا داریم؟ خدایی که از رگ گردن به ما نزدیک تر است. بنابراین درهمه حال حتی در ایام عید متذکر یاد خدا باشید و فراموش نکنید که خدا در همه جا حاضر است . کسی که ذاکر است در جمع غافلان خدا را فراموش نخواهد کرد. همه بدبختی ما از جایی است که یاد خدا فراموش شود. زیبایی جبهه همه به این دلیل است که یاد خدا در آن موج می زند.

حجت الاسلام ماندگاری بیان داشت: چگونگی رسیدن به احسن الحال سه شاخصه دارد: اول این که انسان حالات مختلف زندگی خود را با نظر خدا و ولی خدا هماهنگ کند. مثلا پوشیدن لباس نو فی نفسه بد نیست ولی اگر آن را با نظر خدا هماهنگ کنیم بهتر خواهد بود. خداوند می فرماید هرکس دوست دارد روز قیامت عریان نباشد، عریانی را بپوشاند. اگر با پوشیدن لباس نو، لباس نویی نیز بر اندام نیازمندی بپوشانی در واقع خود را با نظر خدا هماهنگ ساخته ای.

وی افزود: هماهنگی با نظر خدا به سه طریق است تذکر درونی، تذکر بیرونی که از محیط به فرد میرسد وامروزه کمتر شده است و یاد مرگ. شهدا تذکر درونی داشتند و از محیط و اطرافیان تذکر بیرونی دریافت می کردند. یاد مرگ و شهادت هم عاملی برای کمرنگ کردن جلوه های غفلت‌زای دنیوی و پررنگ کردن جلوه های آخرتی بود.

مبلغ حوزه علمیه اظهار داشت: دومین شاخصه احسن الحال این است که برنامه ای را در دنیا انتخاب کنیم که در آخرت ما را گرفتار نکند. شهدا به برنامه های دنیوی شان اهمیت می دادند و در ریزترین آنها تصویر قیامتی اش را در نظر می گرفتند.

وی افزود: سومین شاخصه احسن الحال این است که در هر برنامه ای کاری کنیم که شیطان از ما ناراضی و عصبانی باشد.

حجت الاسلام ماندگاری در پایان خاطرنشان کرد: همه مطالبی که برای رسیدن به بندگی گفته شد با زندگی عادی انسان منافات ندارد. عید، دید و بازدید، مسافرت و ... باید به گونه‌ای باشد که خدا راضی باشد و شیطان ناراضی، و تصویر قیامتی اعمال شما نیز زیبا باشد./916/پ202/ع

ارسال نظرات