۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۱۲۵۴۵۳
معاون بقاع متبرکه اوقاف کشور:

بقاع متبرکه مرکزی برای تبیین جایگاه امامت و ولایت باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه کشور گفت: جایگاه قرآن و اهل بیت(ع) آن گونه که باید در بین مردم تبیین نشده است و باید از امامزادگان و بقاع متبرکه جایگاه امامت و ولایت برای مردم تبیین شود.
بقاع متبرکه مرکزی برای تبیین جایگاه امامت و ولایت باشد
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد غلامی در جلسه هم اندیشی در خصوص برگزاری همایش های میقات الرضا در آینده اظهار داشت: بحث میقات الرضا برای بسیاری ازمردم ناشناخته است و باید منظور از این بحث برای مردم و همچنین مسوولین تبیین شود.

وی ادامه داد: جمله امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه ''ما می خواهیم مردم در پناه بقاع متبرکه بدر آرامش زندگی کنندو جمله مقام معظم رهبری حضرت حامنه ای که'' بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند'' نشان از ظرفیت بالای بقاع و امامزادگان در ایجاد آرامش برای مردم دارد.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه تبدیل بقاع به قطب فرهنگی اقتضائی است، گفت: ما می توانیم تمام امامزادگانی را که در مسیر جاده های اصلی و مواصلاتی هستند را طوری طراحی نماییم که استراحت گاهی برای کسانی باشد که عازم مشهد ستند.

معاون بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه کشور با بیان این مطلب که آداب زیارت باید در این امامزادگان تعلیم داده شود، تصریح کرد: مهمترین بقعه در کشور، حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است و مابقی در ذیل سایه حضرت رضا(ع) می درخشتند و ما نباید جدای از سایه امام رضا به تبلیغ امامزادگان بپردازیم.

غلامی افزود: همه امامزادگان کشور باید تحت عنوان قطب فرهنگی اما اقتضائی، در واقع مکانی برای آموزش مناسک زیارت برای زائرین مشهدالرضا باشد.

وی با بیان اینکه ما می خواهیم نوع ولایت و امامت از سوی بقاع متبرکه و امامزادگان بدرخشند، گفت: جایگاه قرآن و اهل بیت آن طور که باید در بین مردم تبیین نشده است و ما باید از محل امامزادگان و بقاع متبرکه جایگاه امامت و ولایت را برای مردم تبیین نماییم.

معاون بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه کشور بیان داشت: اگر این مسائل برای مردم درست تبیین شود،می توان زلف های بقاع متبرکه را به زلف حرم حضرت رضا(ع)گره زد و باید مسیرهای مواصلاتی منتهی به حرم امام رضا (ع) از غربی ترین تا شرقی ترین نقطه کشور به عنوان میقات الرضا و سایر امامزادگان را بعنوان مکاتیب الرضا دیده شود.

وی ادامه داد: امروز به حسب تدبیر مقام معظم رهبری معرفی بقاع متبرکه در حال انجام است و همین معرفی سبب آبادانی مادی و معنوی می شود و انجام برنامه های مختلف در کنار امامزادگان برکات بسیاری را در پی دارد.

غلامی با بیان اینکه توجه به امامزادگان برای همه مردم و مسوولین و حتی نظام پیامدهای مثبتی را در پی دارد، گفت: امامزادگان بین جاده ای منحصر و منتهی به مشهد نیست و ما همه را سفره خانه امام رضا(ع) تلقی می کنیم و اجرای برنامه ها در امامزادگان سبب ایجاد زمینه سفر زیارتی خانواده ها می شود.

گردشگری مذهبی در کشور ساختار مند و برنامه ریزی شده نیست در ادامه این جلسه رضا غلامی، معاون برنامه ریزی استاندار گلستان بیان داشت: در محور گردشگری مذهبی نسبتاً کمرنگ کار شده است و گردشگری مذهبی در کشور ساختار مند و برنامه ریزی شده نیست.

وی با بیان اینکه این عدم برنامه ریزی مناسب در بحث گردشگری مذهبی سبب ایجاد افتراق در بین فرهنگ ها شده است، افزود: در بحث گردشگری مذهبی باید با نگاه ویژه و با محوریت امام رضا(ع) برنامه ریزی شود.

غلامی ادامه داد: همه امامزاده هایی که در مسیر خراسان رضوی هستند مورد توجه قرار می گیرند و امکانات لازم برای حضور زائران در آنها مهیا خواهد شد تا به این وسیله در ترویج فرهنگ رضوی و گردشگری مذهبی کمک شود.

در ادامه حجت الاسلام محمد رئوفی، مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان گلستان تصریح کرد: جلسات مستمر با استان های دیگر در خصوص موضوع میقات الرضا برگزارشود و مدیران اوقاف و مسئولین مربوطه دراین امر حضور یابند.
وی با بیان اینکه هر شش ماه یکبار همایش میقات الرضا در استان های مختلف برگزار شود، گفت: بحث آماده سازی امامزادگان باید سریعتر دنبال شود تا زودتر به بهره برداری برسند.

حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی،مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به کنگره میقات الرضا تاکید کرد: در همایش های بعدی میقات الرضا برنامه ها باید با قوت بیشتری برگزار شود.
وی افزود: یکی از مواردی که باید به آن توجه شود، معرفی میقات های محوری در استان های دیگر است که در این همایش کمرنگ بود.

گرایلی ادامه داد: باید هماهنگی لازم برای شرکت مسئولین استان های دیگر برای این همایش انجام شود.

متولیان بقاع متبرکه کمبودهای برپایی نماز جماعت را مرتفع کنند

حجت‌الاسلام سعید آخوندی معاون امور فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در همایش نماز و بقاع متبرکه در بقعه امامزادگان محمد محروق(ع) و ابراهیم(ع) نیشابور، اظهار کرد: برگزاری نماز در بقاع باید با کیفیت و زیبا باشد تا مردم مجذوب شرکت در نماز‌های جماعت شوند.

وی با اشاره به اهمیت نماز در بقاع متبرکه، افزود: باید در نهادینه‌شدن نماز در بین کسبه اطراف بقاع، جلسات فرهنگی ویژه‌ای گذاشته شود.
وی با بیان اینکه با 10 نفر هم می‌توان نماز جماعت را در بقاع شروع و برگزار کرد، گفت: بعد از آن با توجه ویژه به نماز به یقین جمعیت بیشتر نیز می‌شود.

معاون امور فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تاکید کرد: باید وضعیت جنگی کشور را در حوزه مسائل فرهنگی با تمام وجود حس کنیم و برای مقابله با آن جدی‌تر برخورد کنیم.
وی گفت: تهدیدات دشمن در قالب ماهواره و اینترنت هجمه سنگینی را به ارزش‌های اسلام و جوانان وارد کرده است.

وی اضافه کرد: در زمان جنگ نرم همه وظیفه داریم که بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم.

حجت الاسلام آخوندی گفت: آبادانی و ساخت و ساز امام‌زادگان بسیار مهم است ولی مسائل فرهنگی در راس تمام امور است.

معاون امور فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: اگر سخنان مقام معظم رهبری را به‌عنوان فرمانده جنگ نرم چراغ راه خود قرار ندهیم به بیراهه رفته‌ایم.

وی افزود: بزرگ‌ترین کار فرهنگی ما می‌تواند برپایی نماز جماعت با شکوه در بقاع متبرکه باشد.

معاون امور فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: متاسفانه نماز صبح در جامعه ما کم‌رنگ است و باید به این موضوع اهمیت ویژه داده شود.

حجت الاسلام آخوندی تصریح کرد: باید قدم‌های مؤثری برداریم تا وضعیت فعلی که تعداد کمی از بقاع، نماز جماعت بر پا می‌کنند، تغییر کند.

نخستین کارگاه تخصصی نماز در مشهد برگزار می شود

سید محمد فتحی، مسوول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: اولین کارگاه تخصصی نماز با حضور 400 نفر از خادمین و هیئت امنای بقاع متبرکه استان، پنج شنبه 25 اسفندماه در امامزاده محمد(گنبدخشتی) مشهد برگزار می شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این کارگاه برگزاری باشکوه نماز جماعت در بقاع متبرکه می باشد.

شایان ذکر است اولین همایش تخصصی نماز، صبح روز پنج شنبه از ساعت 8 لغایت 14 ظهر در مکان گنبد خشتی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و حجت الاسلام سعید آخوندی، مسئول فرهنگی اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی برگزار می شود./930/د101/س

ارسال نظرات